Audi Sport North America
Kørerinfo
Le Mans 2008:
Teamdata
Startnummer: 1
Team: Audi Sport North America
Base: Wald-Michelbach, Tyskland
Teamejer: Audi Sport/Reinhold Jöst
Teamchef: Wolfgang Ulrich
Teknisk chef: Ralf Jüttner
Link: www.joest-racing.de/web/start/index.php?
sprache=d
www.audi.com/audi/com/en2/experience/motorsport_events.html
Køretøj
Chassis: Audi R10
Motor: Audi V-12, 5499 ccm turbodiesel motor
Dæk: Michelin
Kørerhold
Frank Biela (D) født 02-08-1964, 9 tidligere starter, 5 samlede sejre
Emanuele Pirro (I) født 12-01-1962, 11 tidligere starter, 5 samlede sejre
Marco Werner (D) født 27-04-1966, 6 tidligere starter, 3 samlede sejre
Resultater 2008
American Le Mans Series: 1 førsteplads, 2 andenpladser, 1 tredjeplads
Testweekend: 3. (3.) hurtigst i tiden 3:26,678 over 61 omgange
Tidtagning:
Warm-up:
Løb:
Hurtigste omgang:
Audi skal være på stikkerne for at gentage succesen i 2008 og her er holdet, der kan gøre det. Tre hurtige, professionelle kørere på banen, et velsmurt pitmandskab og nogle af branchens bedste strateger. Denne kombination er præcis ikke så hurtige som Allan McNish eller Tom Kristensen i søsterbilen nummer 2, men tilsammen har Audi’s ”pensionisthold” vundet i halvdelen af deres samlede starter. Nok har de siddet i Audi’er i de fleste løb, men det er trods alt kunsten at sidde i den rigtige! Emanuele Pirro har tilmed den usædvanlige rekord at have sluttet de seneste ni løb på podiet. Hvad der er knap så håndfast, er rygterne om at Frank Biela indstiller sin aktive karriere umiddelbart efter Le Mans.
Med det in mente, vil en tysk vinder i sit afskedsløb for et tysk team, passe pr-afdelingen ganske godt. Spørgsmålet bliver mere om Peugeot har pålideligheden over 24-timerdistancen til at understøtte deres uomtvistelige fartoverskud.
En mat sjetteplads var hvad ”Den Alten” kunne præstere, med en bil magen til vinderens. Gennem løbet var holdet langsomste Audi og da koblingsproblemer kostede en halv time i pitten sent i løbet, blev det til en sjette- og sidsteplads i turbodieselopgøret mellem Audi og Peugeot.
Frank Biela fik dermed ikke nogen prangende afsked med Audi om end han stadig kan komme igen for et andet mærker. Efter løbet er det nemlig kommet frem at det er Audi og ikke Biela, der ikke har fornyet kontrakten og dermed er den langlemmede tysker pt arbejdsløs.
Teamdata
Startnummer: 2
Team: Audi Sport North America
Base: Wald-Michelbach, Tyskland
Teamejer: Audi Sport/Reinhold Jöst
Teamchef: Wolfgang Ulrich
Teknisk chef: Ralf Jüttner
Link: www.joest-racing.de/web/start/index.php?
sprache=d
www.audi.com/audi/com/en2/experience/motorsport_events.html
Køretøj
Chassis: Audi R10
Motor: Audi V-12, 5499 ccm turbodiesel motor
Dæk: Michelin
Kørerhold
Rinaldo Capello (I) 17-06-1964, 9 tidligere starter, 2 samlede sejre
Tom Kristensen (DK) 07-07-1967, 11 tidligere starter, 7 samlede sejre
Allan McNish (GB) 29-12-1969, 8 tidligere starter, 1 samlet sejr
Resultater 2008
Le Mans Series: 1 fjerdeplads, 1 femteplads, 1 sjetteplads
Testweekend: 10. (10.) hurtigst i tiden 3:37,011 over 68 omgange
Tidtagning:
Warm-up:
Løb:
Hurtigste omgang:
At kalde bil nummer 2, for Audi’s andethold er groft misvisende, men viser noget om teamets stærke opstilling igen i år. Allan McNish er nok den skarpeste Audi-kører for tiden, med Tom Kristensen lige i hælene. I og med at den syvdobbelte danske Le Mans-vinder ikke har haft meget at fejre i DTM det sidste halvandet år, vil succes på Le Mans være så meget mere at gå efter. Rinaldo Capello er knap så hurtig og har haft en tendens til at samle på uheld – enten af teknisk karakter eller andres fejltagelser – men rollen som ulykkesfugl er desværre hans.
Endnu et hold af Audi’s bedste professionelle, der kan vinde mærkets ottende sejr. Vil Audi forsøge at køre Peugeot møre, er dette hold oplagt som hare, hvilket så igen vil kompromittere deres egne sejrschancer, specielt med henblik på at også de ellers så solide Audi’er har fået tekniske defekter.
Audis absolutte mesterstykke af en Le Mans-sejr og Tom Kristensens som vinder for ottende gang. Milepæle hver især og ganske imponerende. Allan McNish satte standarden fra start og udfordrede Peugeot-trekløveret som eneste reelle konkurrent fra første omgang. De franske biler var for hurtige og kun i forbindelse med forskudte pitstopsekvenser kom nummer 2 i front, indtil regnvejret kom til undsætning søndag morgen. Her var Audis strategi bedre og pitstoppet hurtigere og sejren blev grundlagt her. Forspringet blev tilpas stort til at Audikørerne kunne svare igen, hver gang Peugeoterne prøvede at angribe.
Tom Kristensen betegnede efterfølgende sejren som hans største og ingen kan vel modsige det udsagn. Rinaldo Capello gjorde sin del som han skulle, mens Allan McNish som yngste af de tre kørere i høj grad blev holdets stjerne med sin imponerende indsats. I det hele taget skyldes sejren at Audi #2 kørte et som et sammentømret team, styret knivskarpt, koncist og med millimeterpræcision fra Joest/Audi-pitten – en sejr Le Mans-sejre de næste mange år vil blive sammenlignet med og forsøgt levet op til.