CHGP 23/06/08
|
|
Mister Le Mans, Tom Kristensen, fejres med manér, når han til sommerens brag af en racer festival, Copenhagen Historic Grand Prix, stiller op i en af det historiske Royal ProAm-felts hurtigste biler. |
Søren Duun, ankermand på årets CHGP, fortæller:
- Toms ottende sejr på Le Mans er en præstation helt uden sidestykke i international motorsport, og det skal naturligvis fejres, når han stiller op i det løb, som han også er international ambassadør for. Copenhagen Historic Grand Prix kunne ikke have en bedre og mere populær repræsentant for Danmarks største motorløb i ind- og udland end Tom Kristensen. Og nu glæder vi os til, at både tilskuere og arrangementets mere end 150 deltagende kørere kan hylde en populær stjerne og god kollega.
Tom Kristensen i den officielle Audi køredragt med CHGP logo på ærmet. (Foto: CHGP)
Arrangørerne af Copenhagen Historic Grand Prix har derfor fået Audis tilladelse til, at Tom K helt uden for nummer kan deltage i et motorløb i en bil, der ikke er en Audi.
- Audi har vist os en helt fantastisk gestus ved at give Tom tilladelse til, at han på hjemmebanen i København kan køre racerløb i en bil af andet mærke, og det er vi naturligvis meget taknemmelige for, siger Søren Duun.
Bilen, Tom Kristensens skal køre i, er en Ford Escort BDA, som han skal dele med formanden for Historisk Motor Sport, Tommy Kjehr.
- Det er en stor ære at få lov til at stille op sammen med Tom, og jeg håber meget, at vi med den bil også har en chance for at vinde over alle de andre danske og udenlandske stjerner, og ikke mindst HKH Prins Joachim, der også stiller op i CHGPs mest omtalte klasse. Tom har jo til overflod bevist, at han kan køre stærkt, og bilen har ligeledes vinderpotentiale. Så det er sådan set kun mig, der er den tunge i det selskab, siger Tommy Kjehr.
Arrangørerne håber også, at Tom Kristensen får mulighed for at køre et par demonstrationsrunder i en dansk bygget DKW Midget racer fra 1948, som er meget tæt på at være færdigrestaureret.
- DKW (Dampf Kraft Wagen) er ud over en rigtig nulevende Audi med Tom Kristensen bag rattet noget af det nærmeste, der forbinder Audi med Danmark. DKWs far var den danske maskiningeniør Jørgen Skafte Hansen, der grundlagde mærket i 1916, og som i 1932 sammen med blandt andet Audi blev en del af Auto Union koncernen med de velkendte fire ringe som bomærke, fortæller Søren Duun.
Endelig arbejder arrangørerne på at få Tom Kristensens vinderbil fra årets Le Mans til byen i forbindelse med CHGP 08.
Copenhagen Historic Grand Prix Lars Scheving Læs mere om: Tom KristensenAudi Sport North AmericaFælledparken03/08/08 - Fælledparken - CHGP |