Det vil igen i år blive en hård dyst imellem dieselbilerne, for selvom Automobile Club de L'Ouest (ACO) har udskrevet et nyt reglement som skulle tilgodese benzinbilerne mere, har det i praksis vist sig at det ikke er tilfældet. For kort tid siden kom der så endnu en teknisk reglementsændring som skulle få benzinbilerne til at komme tætter på diesel bilerne, men i praksis vil vi nok komme til at se mønsteret fra sidste år, nemlig dieselbilerne og de andre.
Når nu jeg ikke blot siger diesel og benzin, er det fordi at Hope Racing stiller op som hybrid bil, og her er det Casper Elgaard køre med sammen med Jan Lammers og Steve Zacchia. Der er ingen der skønner at denne bil har en reel chance for at vinde løbet. For det team er det en sejr og komme igennem løbet med den helt nye og meget uprøvede teknologi.
Til gengæld må vi tillægge den anden dansker i klassen en særdeles seriøs chance for at vinde løbet. Der er selvfølgeligt tale om kongen af Le Mans, Tom Kristensen. Han kommer til start i den nye Audi R18 TDI under team navnet Audi Sport North America, i bilen med nummer 3. Det er én af i alt tre identiske Audi R18 TDI som er Audis nyeste våben i kampen for endnu en Le Mans sejr. Denne R18 er en helt ny konstruktion og helt ny V6 TDI motor, som formodentligt er stage 1 i forhold til at Audi kommer med en hybrid bil til næste år.
Peugeot Sport Total har også bygget en ny bil. Selvom du ved første øjekast måske ikke ser de store forskelle i forhold til sidste års model er der sket meget under skallen. Bilen er blevet udstyret med en ny V8 HDI motor, og den bil køre stadig rigtig stærkt, spørgsmålet er om den er pålidelig nok? Det har jo bestem være 908 modellens svaghed. Den har ikke været teknisk stabil nok. Peugeot påstår at det høre fortiden til, men en del alvorlige test uheld vidner om at der er problem med holdbarheden.
Rebellion Racing er ikke noget nyt team på Le Mans, teamet har i flere år deltaget med skiftende held. Men fra i år er de i samarbejde med Toyota som motorleverandør. Teamet startede sæsonen med mange tekniske og ikke mindst performance problemer. Teamet er kommet godt efter flere af tingen, så det bliver spændende og følge dem i løbet.
OAK Racing kommer til start med to OAK Pescarolo 01-Judd biler. Teamet har været alvorlig presset på grund af smadrede biler, og skadede kørere, men det ser ud til at alting flasker sig for dem. Jeg tror stadig ikke på at team vil få en afgørende indflydelse på årets løb.
Pescarolo Team vil helt sikkert få ekstra mange klapsalver når deres bil ruller op på grid’en. De kommer til start med en Pescarolo 01-Judd, men teamet har vel været enhver teamchefs største mareridt igennem, nemlig konkurs. Teamet blev reddet på målstregen, og er genopstået som Pescarolo Team, og de har henover foråret vist sig særdeles hurtig i hvert fald iblandt benzin bilerne.
Quifel-ASM Team kommer til start med en Zytek 09SC. Det er teamets første sæson i LMP1 klassen, og selvom intentionen er god, så vurdere jeg slet ikke dette team til at kunne præstere noget stort endnu!
De sidste, men bestemt ikke glemte på Le Mans, er Aston Martin, som kommer til start med to helt nye AMR-One racere, der bestemt ikke har vist noget som helst endnu. Teamet har ved flere lejligheder være tilmeldt løb som de enten har deltaget delvist i, eller slet ikke. Det er ikke nogen hemmelighed at bilen slet ikke lever op til de forventninger som blev udråbt under præsentationen. Bilen præsterede ifølge vedholdende rygter kun ca. 300 hestekræfter på Le Mans testdagen, og det er bestemt ikke nok til at køre lige op med Audi og Peugeot på Le Mans. Dog har andre kloge hoveder ud fra den viste tophastighed regnet sig frem til at motoren yder lige under 500 hestekræfter, men det er stadig ikke nok Aston Martin har i ugerne efter testdagen slet ikke vist sig offentligt, men derimod koncentreret alle kræfter om at forbedre bilerne så de kan komme til Le Mans uden at blive helt til grin.
Kronos Racing er kommet med på et yderligt mandat idet de i første omgang var på reserve listen, men for nogle uger siden kom de på den officielle startliste med deres Lola-Aston Martin B09/60. Teamet har ikke stået stille og bare ventet på deres plads, men derimod deltaget i både løb og en del test, så vi kan sagtens forvente en god præstation fra dette team.
Når alt det her nu er sagt, så kan vi begynde og gætte på hvem der vinder le Mans 2011?
Jeg kan godt gætte på Peugeot og gør det fordi jeg tro at deres bil er hurtigst over distancen. Til gengæld tror jeg på at Audi sætter sig solidt på kvalifikationen. Som jeg har set det er Audi rigtig hurtig i starten på nye dæk. Desværre ser det ud til at Audi R18 ret hurtig slider dækkene, hvorimod det ser ud til at Peugeoten er lidt blidere ved deres dæk. Det kunne give en fordel i 24 timers løbet på Le Mans hvor der ikke skiftes dæk under hvert pitstop. Hertil vil jeg dog sige at jeg har set væsentligt flere tekniske fejl både hos Audi og Peugeot hen over foråret, og det kan godt bekymre mig i forhold til holdbarheden på de hård pressede diesel biler, og selvom der testes rigtig meget i begge diesel lejre, så kan vi efter min bedste overbevisning blive vidne til et år med mange tekniske defekter hos favoritholdene.
Deltagerliste til LMP1 klassen:
|
# |
Team / Mærke / Dæk |
Kørere |
|
1 |
Audi Sport Team Joest |
Timo Bernhard |
|
Audi R18 TDI |
Romain Dumas |
|
Michelin |
Mike Rockenfeller |
|
2 |
Audi Sport Team Joest |
Marcel Fässler |
|
Audi R18 TDI |
André Lotterer |
|
Michelin |
Benoît Tréluyer |
|
3 |
Audi Sport North America |
Tom Kristensen |
|
Audi R18 TDI |
Allan McNish |
|
Michelin |
Rinaldo Capello |
|
5 |
Hope Racing |
Casper Elgaard |
|
Oreca 01-Swiss HyTech |
Steve Zacchia |
|
Michelin |
Jan Lammers |
|
7 |
Peugeot Sport Total |
Anthony Davidson |
|
Peugeot 908 |
Alexander Wurz |
|
Michelin |
Marc Gené |
|
8 |
Peugeot Sport Total |
Stéphane Sarrazin |
|
Peugeot 908 |
Franck Montagny |
|
Michelin |
Nicolas Minassian |
|
9 |
Team Peugeot Total |
Sébastien Bourdais |
|
Peugeot 908 |
Pedro Lamy |
|
Michelin |
Simon Pagenaud |
|
10 |
Team Oreca-Matmut |
Nicolas Lapierre |
|
Peugeot 908 HDi FAP |
Loïc Duval |
|
Michelin |
Olivier Panis |
|
12 |
Rebellion Racing |
Nicolas Prost |
|
Lola B10/60-Toyota |
Neel Jani |
|
Michelin |
Jeroen Bleekemolen |
|
13 |
Rebellion Racing |
Andrea Belicchi |
|
Lola B10/60-Toyota |
Jean-Christophe Boullion |
|
Michelin |
Guy Smith |
|
15 |
OAK Racing |
Guillaume Moreau |
|
OAK Pescarolo 01-Judd |
Pierre Ragues |
|
Dunlop |
Tiago Monteiro |
|
16 |
Pescarolo Team |
Emmanuel Collard |
|
Pescarolo 01-Judd |
Christophe Tinseau |
|
Michelin |
Julien Jousse |
|
20 |
Quifel-ASM Team |
Miguel Amaral |
|
Zytek 09SC |
Olivier Pla |
|
Dunlop |
Warren Hughes |
|
22 |
Kronos Racing |
Vanina Ickx |
|
Lola-Aston Martin B09/60 |
Bas Leinders |
|
Michelin |
Maxime Martin |
|
24 |
OAK Racing |
Richard Hein |
|
OAK Pescarolo 01-Judd |
Jacques Nicolet |
|
Dunlop |
Jean-François Yvon |
|
007 |
Aston Martin Racing |
Stefan Mücke |
|
Aston Martin AMR-One |
Darren Turner |
|
Michelin |
Christian Klien |
|
009 |
Aston Martin Racing |
Harold Primat |
|
Aston Martin AMR-One |
Adrián Fernández |
|
Michelin |
Andy Meyrick |
|
Vejgaard
Læs mere om: Casper ElgaardTom KristensenAudi Sport North AmericaLe Mans12/06/11 - Le Mans - Le Mans |