Fulde navn: Fernando Alonso Diaz
Nationalitet: Spanien
Født: 29. juli 1981
På forholdsvis ganske kort tid har Fernando Alonso etableret som benchmark i Formel 1. Han har slået en hel del rekorder - yngste Grand Prix vinder og yngste verdensmester. Allerede i begyndelsen af Formel 1-karrieren var der forventninger til at han kunne blive en kommende afløser på VM-tronen efter Michael Schumacher. Han kan nemlig det samme som tyskeren: køre lynghurtigt over en lang serie omgange, og ikke mindst være i stand til at sætte sig udover problemer med bilen.
Tiden før Formel 1
Oprindelig var det Fernandos far, José Luis der fik startet interessen for gokart. I første omgang byggede han en pedaldrevene kart til Fernandos storesøster, men det var 3-årige Fernando der endte med at blive mest interesseret. Og da der kom motor på gokarten blomstede interessen op. Familien havde dog ikke mange midler - kommer fra en middelklasse familie - så derfor måtte der sejre og gode præstationer til for at få skaffet penge til at køre videre i gokart.
Men resultaterne kom da også - talrige spanske mesterskaber og senere kom også en VM-titel. I 1999 skiftede han så til de rigtige racere og med støtte fra Adrian Campos, fik han en plads i den spanskbaserede Formel Nissan-klasse. Som han gik direkte ind og vandt! Året efter hoppede han videre til Formel 3000, hvor han efter en noget rodet sæson slog helt igennem ved løbet på Spa, hvor han i dominerende stil sejrede. Allerede på det tidspunkt havde han retning mod Formel 1.
De første år i Formel 1
Benetton og Flavio Briatore havde fået placeret spanieren hos Minardi, og det plejer altid at være en god start for et kommende talent. Dels er der ikke noget pres på kørerne fra omverden, og så er det også et godt sted at lære Formel 1. Da han troppede op til det første Grand Prix i Melbourne var han således den 3. yngste kører i historien! Året bød ikke på point, men det var heller ikke uventet. I stedet gav det flere placeringer hvor han mange gange viste sig bedre end selv kørere i bedre biler. Ingen var i tvivl om at talentet var til stede og at det var blevet dyrket godt med et år hos Minardi.
Året efter skulle det dog ikke blive til Grand Prix-deltagelse, så året gik kun med at teste for det nye Renault-team, der var en udløber af Benetton-teamet som havde ham på kontrakt. Her lærte han teamet at kende indefra, og til 2003 sæsonen fik han så overdraget nøglerne til Grand Prix-raceren. Nu skulle det vise sig om uddannelsen gav pote.
2003-sæsonens andet løb gav svaret: pole position til den unge spanier, der dermed også blev den yngste kører i pole. Året gav en del podieplaceringer og årets helt store højdepunkt kom i Ungarns Grand Prix, hvor han med stor hjælp fra Michelins dæk hentede en uovertruffen sejr efter at være startet ud fra pole position. Nu talte man ikke længere om sejre, men nu handlede om hvornår han blev verdensmester. Det tog dog lige lidt over et år...
Fra middelmådighed til mester
Renault 2004-sæson blev nemlig ikke den store oplevelse. Raceren var svær og resultaterne udeblev. Samtidig begyndte der at komme et stærkt pres på Alonso, eftersom Jarno Trulli begyndte at blive den bedste af de to kørere. Der blev snakket om at Alonso var 'over-hyped', men situationen vendte mod slutningen af sæsonen (måske til dels også fordi Trulli fyrede Briatore som manager og i stedet forhandlede sig til et sæde hos Toyota). I 2005 var der ingen der for alvor nåede at få fat i Alonso. Med 26 point efter de tre første løb var han allerede godt foran, og som pointsystemet var skruet sammen kunne Kimi Raikkonen godt nok vinde en del løb, men afstanden blev aldrig rigtig minimeret. Til 2006 gik han da også ind som den helt store favorit til at beholde den VM-titel som han fravristede Formel 1's tidligere benchmark, Michael Schumacher. Efter et meget stærkt udlæg fra i starten af sæsonen, var det ikke muligt for Michael Schumacher at slå den spanske kører, på trods af et stærkt comeback (samt et par tvivlsomme kendelser der gik spanieren imod).
Fremtiden ser meget spændende ud, hvor han fra 2007 skifter til konkurrenterne fra McLaren. Alle ligheder med Michael Schumacher synes tydelige - tyskeren skiftede også efter to VM-titler med Benetton til Ferrari for at få nye udfordringer. Det kunne ligne en gentagelse...