I begge ender af feltet hersker der en vis spænding. Vil Red Bull Racing anvende KERS i denne weekend efter at man sprang over i Australien? Og kan Hispania Racing Team komme indenfor 107% grænsen?
107% reglen er genindført i denne sæson, og det har knebet for HRT teamet at nå grænsen i de frie træninger. Det er dermed lagt op til en vis spænding i begge ender af feltet. Ikke mindst - hvem tager pole position?
I Q1 gælder der to ting. At komme blandt de 17 der går videre og for HRT teamet især, at komme indenfor 107% grænsen. Og det lykkedes og HRT kan dermed være med i løbet i morgen.
Q1 måtte afbrydes efter nogen få minutter da Sebastien Buemi tabte noget af sidekassen i venstre side. Lewis Hamilton satte hurtigt en tid der skulle holde til slutningen af Q1. Han var dog ikke hurtigst da tiden udløb. Det var derimod Felipe Massa. Mange startede ud på den hårdeste af de to compounds fra Pirelli. Men efterhånden som Q1 skred frem, kom der flere og flere bløde dæk på bilerne.
I Q2 skulle de 17 tilbageværende kæmpe om de sidste 10 pladser. Mercedes GP har forbedret sig meget siden det australske Grand Prix, men det Michael Schumacher måtte sande at bilen endnu ikke helt passer ham. Han måtte forlade kvalifikationen efter Q2. Fronten blev indtaget af McLaren kørerne efterfulgt af Red Bull Racing kørerne.
Med de marginale tidsforskelle in mente, kan man sommetider undre sig over at flere teams kun satser på et forsøg på at sætte en tid i Q3. I hvert fald satte Lewis Hamilton hurtigt tiden der skulle slås. 1:35.000 - en ren tid. Jenson Button fulgte lige efter. Og så var det at der endeligt begyndte at ske noget. Alle kom på banen i de sidste afgørende minutter. Resultat - Sebastien Vettel nappede pole position fra Lewis Hamilton som ellers havde forbedret sin tid yderligere i de sidste sekunder.
Konklussion - Igen Red Bull Racing og McLaren i front med Fernando Alonso som 'best of the rest'.