Kvalifiktionsformatet har indtil videre ikke vist sig at være sindsoprivende spændende. Q1 er i år til for at fordele pladserne blandt de små teams - og så lige en enkelt plads, som alle de andre kæmper om at undgå. I dag var det Toro Rossos Alguersuari der trak den nitte.
I Q2 er der lidt mere spænding - alle kan have en dårlig dag eller der kan ske et eller anden uforudset. Men som regel er der dog nogle der er sikre på at ryge videre til Q3. I dag skete der dog ting, som ændrede lidt i planen. Sådan groft sagt, er der otte biler der forventeligt skal videre i Q3 og dermed to ekstra pladser, som de andre kan kæmpe om. Men, da det i dag slet ikke gik for Jenson Button, der endte som nr. 14 på gridden, var der altså tre pladser at kæmpe om.
Det betød at udover de sædvanlige otte, som nu var reduceret til syv, kom både Kubica (det gør han som regel), Barrichello og de la Rosa igennem Q2 til Q3. Altså ingen Force India i Q3 denne omgang.
I Q3 var det næsten givet på forhånd at Red Bull ville sætte sig på pole, spørgsmålet var hvem der var hurtigst. Dennegang var det Vettel med over 1/100 sek. 3. pladsen gik til Fernando Alonso, der efter flere skuffende præstationer var overraskende hurtig i dag.
Lewis Hamilton blev nr. 5 foran Nico Rosberg, der ellers længe lå efter holdkammeraten Schumacher. Massa endte som nr. 7 uden at gøre meget væsen af sig på noget tidspunkt, mens Barrichello på 8. pladsen var en mulelængde foran de la Rosa. Veteranen Schumacher der ellers havde imponeret med 4. hurtigste tid i Q2 endte Q3 på sidste pladsen.
Hermed er der så til i morgen lagt op til en intern kamp mellem Red Bull kørerne. Konkurrenterne fra McLaren er kørt agterud, men fra en 4. plads har Hamilton stadig muligheder i løbet. Tilgengæld er der mulighed for at Ferrari vender skuden og gør McLaren rangen stridig - hvilket som sådan vil være til Red Bulls fordel, hvis der kommer kamp om at være det næstbedste hold.
Det kom et stykke tid efter at kvalifikationen var veloverstået at Vitantonio Liuzzi havde fået 5 placeringers straf for at spærre for Nico Hülkenberg i Q2. Vitantonio Liuzzi starter dermed fra en placering som nr. 20. Desuden har Jaime Alguersuari fået en straf på $ 5000,00 for en temmelig usikker udkørsel fra pitlane.
Resultatet af kvalifikationen:
|
Pos |
# |
Kører |
Team |
Q1 |
Q2 |
Q3 |
Omg |
|
1 |
5 |
Sebastian Vettel |
RBR-Renault |
1:30.841 |
1:30.480 |
1:29.615 |
18 |
2 |
6 |
Mark Webber |
RBR-Renault |
1:30.858 |
1:30.114 |
1:29.758 |
18 |
3 |
8 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1:30.997 |
1:30.700 |
1:30.426 |
23 |
|
4 |
2 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:31.297 |
1:31.118 |
1:30.556 |
17 |
5 |
4 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
1:31.626 |
1:31.085 |
1:30.625 |
23 |
6 |
11 |
Robert Kubica |
Renault |
1:31.680 |
1:31.344 |
1:31.040 |
22 |
|
7 |
7 |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:31.313 |
1:31.010 |
1:31.172 |
26 |
8 |
9 |
Rubens Barrichello |
Williams-Cosworth |
1:31.424 |
1:31.126 |
1:31.175 |
20 |
9 |
22 |
Pedro de la Rosa |
BMW Sauber-Ferrari |
1:31.533 |
1:31.327 |
1:31.274 |
16 |
|
10 |
3 |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
1:32.058 |
1:31.022 |
1:31.430 |
20 |
11 |
14 |
Adrian Sutil |
Force India-Mercedes |
1:31.109 |
1:31.399 |
|
15 |
12 |
23 |
Kamui Kobayashi |
BMW Sauber-Ferrari |
1:31.851 |
1:31.421 |
|
14 |
|
13 |
10 |
Nico Hulkenberg |
Williams-Cosworth |
1:32.144 |
1:31.635 |
|
17 |
14 |
1 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
1:31.435 |
1:31.699 |
|
17 |
15 |
15 |
Vitantonio Liuzzi |
Force India-Mercedes |
1:32.226 |
1:31.708 |
|
14 |
|
16 |
12 |
Vitaly Petrov |
Renault |
1:31.638 |
1:31.796 |
|
14 |
17 |
16 |
Sebastien Buemi |
STR-Ferrari |
1:31.901 |
1:32.012 |
|
14 |
18 |
17 |
Jaime Alguersuari |
STR-Ferrari |
1:32.430 |
|
|
7 |
|
19 |
19 |
Heikki Kovalainen |
Lotus-Cosworth |
1:34.405 |
|
|
9 |
20 |
24 |
Timo Glock |
Virgin-Cosworth |
1:34.775 |
|
|
10 |
21 |
18 |
Jarno Trulli |
Lotus-Cosworth |
1:34.864 |
|
|
10 |
|
22 |
25 |
Lucas di Grassi |
Virgin-Cosworth |
1:35.212 |
|
|
10 |
23 |
20 |
Karun Chandhok |
HRT-Cosworth |
1:36.576 |
|
|
7 |
24 |
21 |
Sakon Yamamoto |
HRT-Cosworth |
1:36.968 |
|
|
9 |
|
Den nye startopstilling i søndagens Engelske GP:
|
Pos |
Kører |
Team |
|
1. |
Sebastian Vettel |
Red Bull-Renault |
2. |
Mark Webber |
Red Bull-Renault |
3. |
Fernando Alonso |
Ferrari |
|
4. |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
5. |
Nico Rosberg |
Mercedes |
6. |
Robert Kubica |
Renault |
|
7. |
Felipe Massa |
Ferrari |
8. |
Rubens Barrichello |
Williams-Cosworth |
9. |
Pedro de la Rosa |
Sauber-Ferrari |
|
10. |
Michael Schumacher |
Mercedes |
11. |
Adrian Sutil |
Force India-Mercedes |
12. |
Kamui Kobayashi |
Sauber-Ferrari |
|
13. |
Nico Hulkenberg |
Williams-Cosworth |
14. |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
15. |
Vitaly Petrov |
Renault |
|
16. |
Sebastien Buemi |
Toro Rosso-Ferrari |
17. |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso-Ferrari |
18. |
Heikki Kovalainen |
Lotus-Cosworth |
|
19. |
Timo Glock |
Virgin-Cosworth |
20. |
Vitantonio Liuzzi |
Force India-Mercedes |
21. |
Jarno Trulli |
Lotus-Cosworth |
|
22. |
Lucas di Grassi |
Virgin-Cosworth |
23. |
Karun Chandhok |
HRT-Cosworth |
24. |
Sakon Yamamoto |
HRT-Cosworth |
|
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Fernando AlonsoMark WebberSebastian VettelRed Bull RacingScuderia FerrariSilverstone11/07/10 - Silverstone - Formel 1 |