Johannes Graversen
Kørerinfo
Kører: Johannes G. Graversen
Fødselsdato: 20. september 1944
By: 8380 Trige
Startnummer: 208
Anmelder:
Bil: Fiat X1/9 Turbo
Tidligere resultater:
1974 SSC i Fiat 850 Sport Coupé, delt 13. plads
1975 Standardvogne gruppe 1 0-1600 ccm i Fiat 124 Sport Coupé, nr. 3 i DM
1980 SSC i Fiat X1/9 Turbo (debut med bilen)
Blev i 1987 Danmarksmester, og har igennem årene opnået forskellige placeringer.
Har ved flere lejligheder kørt BMW M1. 24 timer på Nürburgring i BMW M3. Har adskillige gange kørt 2,4 timer på Jyllands-Ringen i Toyota og Audi A3. 6 timers løb på Nürburgring i Peugeot. 24 timer på Spa Francorchamps i Nissan Skyline. Har de sidste flere år kørt som gæstekøre i den tyske STT-serie, men i 2006 kører jeg hele serien.
1987 SSC 0-3000 ccm i Fiat X1/9 Turbo, vinder af DM
2005 SSC Gruppe 2 i Fiat X1/9 Turbo, samlet delt nr. 18 i DM, samlet delt nr. 6 i DM
Bedste motorsportsoplevelse (Johannes fortæller): Bedste motorsportsoplevelse må være 24 timer på Spa-Francorchamps (Belgien) i 1991. Kørte i en Nissan Skyline sammen med Martin og Lars Skovgaard, som var ejere af bilen. Opnåede en 2. plads generelt i gruppe N, og sluttede som nr. 11 total.
Bilens historie: teknik:
Motor : 4 cylinder. Boring 86,4 mm. Slaglængde 61 mm. Slagvolume 1.425 ccm. Kompres-sionsforhold 6,5 : 1. 2 ventiler pr. cylinder. Effekt ca. 350 HK ved 1,4 bar ladetryk. Drejnings-moment ca. 340 NM. Max omdrejningstal 10.000 omdr./min. Rotormaster turbolader med 2 ladeluftkølere placeret i hver bagskærm. Mekanisk Kugelfischer benzinindsprøjtning. Tør-sumpsmøring med køling.
Transmission : 6 trins sekventiel Dog-gearkasse med 19 individuelt udskiftelige udveks-linger. Tryksmurt med oliepumpe, filter og køler.
Hjulophæng : Uafhængig Mc. Person med justerbare arme og stræbere. Justerbare stød-dæmpere og stabilisatorer.
Bremser : 2-kreds, regulerbar justering af bremsetryk. Ventilerede bremseskiver. 4-stemp-lede bremsekalibre.
Hjul : For 9 x 15" splitfælg. 10,0 / 21,5 x 15 Avon racing dæk.
Bag 13 x 16" splitfælg. 12,5 / 23,5 x 16 Avon racing dæk.
Vægt : 795 kg
Acceleration : 0 - 100 km/t på 2,9 sek.
Der er næppe en kombination af kører og bil i dansk motorsport, der er så genkendelig som Johannes Graversen og hans Fiat. De to har hørt sammen siden bilens debut i 1980 og dertil kommer at Johannes selv har bygget og videreudviklet på X1/9'eren siden da. Ingen tvivl om at den røde Fiat bliver at finde helt fremme i spidsen af gruppe 2. Den lave vægt og centermotorarrangementet gør bilen født til de relativt langsomme danske baner.
|