Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Special Saloon Car

Nu spidser det til

Special Saloon 
22/08/12 

I denne weekend sker det! Årets største asfaltløb bliver afviklet på FDM Jyllandsringen, og det er i sig selv et besøg værd, men der er lagt op til mere. Special Saloon Car har hele året været en af de store klasser og denne gang ser anmeldelserne ud til at gøre klassen til weekendens største. Ikke mindre end 24 ekvipager er på nuværende tidspunkt tilmeldt, og det omfatter både biler og kørere fra ind- og udland, som vi ikke har set før i klassen.
 

Blandt de nye deltagere er i division Hans-Jørn Søgård Andersen med den flotte Opel Ascona B i2000. Ascona’en er ellers mere kendt fra rally, men Hans-Jørn har fået skabt en god løsning til baneløb. En anden bil, som også er mere kendt fra rally kommer Tore Christensen med. Hans Mitsubishi EVO VI med turbo og firehjulstræk kan godt gå hen og blive en dark horse i division 3, hvis vejrguderne øser vand på banen. Han har følgeskab af Bjørn Kjertil Frøiland fra Norge med en VW Polo GTi og dermed bliver division 3 med deltagere fra Norge, Sverige og Danmark et næsten komplet skandinavisk opgør.


Hans-Jørn Søgård Andersen vil prøve kræfter med Special Saloon Car
(Foto: Gripping Media)

Der bliver også nyt for øjnene i division 5, hvor Gisle Kverneland stiller op med en Porsche GT 3 Cup 996 magen til den bil, som Jørgen Hansen sidste år hentede mesterskabet i hus med. Der bliver også et gensyn med Michael Carlsen, mens hans bil får debut i Danmark. Den flotte Peugeot RCZ har været på flere ture til franske baner, og holdet er stille og roligt ved at få kørt sig ind på bilen. Michael forventer ingen mirakler og regner selv med, at omgangstiderne kommer til at ligge lige under tiderne han satte med Peugeot 407.

Men der er meget mere i posen til denne weekend. Faktisk kan samtlige divisioner få afgjort de interne stridigheder om hvem, der skal stå øverst på mesterskabsskamlen. Det betyder også, at nummer to og tre i den aktuelle placering er tvunget til at stramme fjederen og give fuld gas, hvis der fortsat skal være en chance for at hente mesterskabet.

I division 2 ligner Martin Vedel Mortensen i Opel Corsa med Honda-motor en vinder, men Anders Christensen fra Århus er kun 40 point efter. Lidt held for den ene og lidt uheld for den anden kan give store udsving, og Anders har vist en stigende formkurve. Christian Vejby ligger godt på tredjepladsen, men efter en brydsom periode, hvor motorstyringen har drillet, er han helt sikkert sulten efter point. De 23 point op til Anders vil han med sikkerhed gerne gøre indhug i.


Jørgen Hansen sætter også fuld fart på denne gang
(Foto: Gripping Media)

Der ser til gengæld ikke ud til at være meget tvivl om udfaldet af mesterskabskampen i division 3. Andreas Boström fra Sverige har en meget solid føring foran Tor Brynjelsen. Forskellen på 56 point er næsten umulig at hente, men Tor må køre sin chance. Thomas Sørensen har nu muligheden for at gøre et seriøst angreb på tredjepladsen, der indtages af Klas Høj med 34 point.

Der er meget, som taler for, at divisionen for prototyper også får en afgørelse i weekenden. Claus Christensen ligger med sin Aquila og 108 point klart foran Hans-Henrik Pedersen med 45. Meget kan ske, og Hans-Henrik har vist, at Corvetten bestemt ikke hører til i den nederste ende af feltet. Han må dog være forberedt på at Andreas Kjærgaard med sin Scotty GT gerne vil være med i kampen om andenpladsen, og vi har endnu ikke set de to biler mod hinanden.

Hvor Claus Christensen havde et forspring på 63 point, må Jørgen Hansen med sin Porsche 997 GT3-RSR i divisionen for GT-biler nøjes med 60 points forspring til Christian Siepmann i BMW. Det vil være en meget svær opgave for Christian at komme på højde med Jørgen, men andenpladsen første år i divisionen med en ny bil er absolut ikke nogen ringe præstation. Ved sidste løb på Padborg Park fik både Henrik Moeskjær og Johannes Graversen tekniske problemer. For Henrik var det ”kun” mekaniske problemer med bagtøjet, mens Johannes skulle hjem og finde svar på både elektriske og mekaniske problemer i tænding og ventilstyring.


Hans-Henrik Pedersen skal fyre godt op under Corvetten for at true Claus Christensen
(Foto: Gripping Media)

Nu kunne det godt se ud til, at alting er klappet og klart og mesterskabspokaler er klar til fordeling, men vi taler om racerløb. Alt kan – og vil – ske inden det ternede flag falder for sidste gang på søndag. Den store joker i weekenden ser ud til at blive vejret. Vi så sidste år til Grand Prix Danmark, hvordan voldsomme regnbyger kom lige ud af den blå luft i samme øjeblik som starten gik og inden heatet var færdigt, var banen næsten tør igen. Den slags kan vende op og ned på enhver spåmands forudsigelser om point og mesterskabsstillinger.

Der er kun eet at gøre: Tag paraply og regntøj med til FDM Jyllandsringen for at opleve det hele på nærmeste hold. Efter den nuværende tidsplan er der mulighed for at se Special Saloon Car for fuld udblæsning på disse tidspunkter:

Fredag den 24. august kl 15.55
Lørdag den 25. august kl 10.10 og 12.45
Søndag den 26. august kl 11.30 og 14.40

Special Saloon Car
Gripping Media

Læs mere om:
  • Anders Christensen
  • Andreas Boström
  • Andreas Kjærgaard
  • Chris Poulsen
  • Christian Siepmann
  • Christian Vejby
  • Claus Christensen
  • Dennis Holbæk Pedersen
  • Hans-Henrik Pedersen
  • Johannes Graversen
  • Jørgen 'Gamle' Hansen
  • Michael Carlsen
  • Niels Christian Christiansen
  • Jyllandsringen
  • 26/08/12 - Jyllandsringen - Special Saloon
  •