Pedro de la Rosa
(Foto: Daimler Chrysler) |
Fulde navn: Pedro Martinez de la Rosa
Nationalitet: Spanien
Født: 24. februar 1971
Pedro de la Rosa har efter en lang periode som testkører for McLaren fået chancen for at begå sig i Grand Prix-feltet. Og det må siges at være en stor chance for en kører der blot har hentet 10 point i hele sin Formel 1-karriere. Især når 4 af disse point er hentet i ét eneste løb for McLaren i 2005! Men den spanske kører har da også haft en noget anderledes vej til en plads i Formel 1-feltet. Hvor de fleste er slået igennem i Europa, har de la Rosa været en smut forbi Japan i jagten på en plads i Formel 1-feltet.
Efter et par sæsoner i britisk motorsport tog han nemlig i stedet til Japan for at forsøge sig. Det havde tidligere givet succes for flere andre at tage en tur den vej rundt - blandt andet havde Ralf Schumacher vendt Japan i et forsøg på at slå sit navn fast inden han blev hentet til Formel 1. De la Rosa gjorde kunststykket efter, men havde et knap så interessant efternavn! Derfor blev det til en ligegyldig testkører tjans hos Jordan, som han stort set ikke fik det store ud af. Året efter satsede han så sine sponsorkroner på et sæde hos det vaklende Arrows-team.
På bunden af Formel 1
I debutløbet i 1999 i Australien hentede han dog et meget overraskende point, og fik dermed en fornem start på Formel 1-karrieren. Resultaterne var dog herefter aldeles skuffende især fordi teamet stod overfor et større sammenbrud. Pedro blev der i to sæsoner inden han skiftede til Jaguar. Det lignede et godt skifte, men også her var det et team i krise. Efter at Ford havde købt Stewart-familien helt ud af teamet var der stadig uroskabende magtkampe og dertil hørende dårlige racere. Også her blev han i to sæsoner, men så sluttede det også her med Grand Prix-race. Resultaterne udeblev, og dermed virkede hans karriere i Formel 1 til at være overstået.
Men så alligevel ikke. Der gik sport i at hente Grand Prix-kørere til som faste test- og reservekørere. Dels fordi der i Grand Prix-weekenderne blev åbnet op for at indsætte en 3. kører, men også fordi en erfarne kører er mere konstant end en ung kører der fremfor at teste bilen, er mere opsat på at vise sig selv frem. Derfor hentede McLaren spanieren til, blandt andet som en følge af at teamets tidligere testkører blev indhentet af Toyota til at køre Grand Prix. Herefter levede de la Rosa godt nok en stille tilvælrelse, men havde da også tider som fredags-tester i 2005.
Hans bedste Grand Prix kom på Bahrain i 2005, hvor Montoya efter en skade på tennisbanen måtte trække sig. Her viste spanieren stærke evner i en racer som på det tidspunkt ikke havde udfoldet hele sit potentiale. Han satte hurtigste omgangstid, og det gav lidt dimension på hans indsats.
Historien kommer til at gentage sig - dog i denne omgang lidt mere omfattende. Han overtager sædet fra Montoya der forlader Formel 1, og det er nok hans største chance for at hente gode resultater. Om det kan markedsføre ham som evt. kører næste sæson er tvivlsomt, men det er da i hvert fald en chance der er værd at tage. Så efter en stille karriere, der har taget nogle omveje, sidder han lige pludselig som Grand Prix kører i et af feltes bedste racere.
Pedro de la Rosas karriere
1988
Gokart
1989
Spansk Formel Fiat Uno-mester
1990
Spansk Formel Ford 1600-mester
Britisk Formel Ford - 6 løb
1991
Spansk Formel Renault, nr. 4
1992
Britisk Formel Renault-mester
Europæisk Formel Renault-mester
1993
Formel Renault, nr. 6
Kørerinfo
|