Jean Alesi
(Foto: DTM) | I 201 Formel 1-Grand Prix'er blev det kun til en eneste sejr til Jean Alesi - en heldig sejr i Canada i 1995. Egentlig meget tymptomatisk for franskmandens karriere. Han nåede aldrig at være på det rette sted på det rigtige tidspunkt.
Efter suveræne sejre i det franske Formel 3 (iøvrigt samme år som Bernd Schneider sikrede sig det samme mesterskab i Tyskland) og siden i Formel 3000, blev han spottet af Ken Tyrrell der gav ham chancen. Og i slutningen af 1980'erne blev han den helt store stjerne i feltet med flere store løb.
Ferrari øjnede en ny stor kører at bygge sit team op omkring i starten af 1990'erne. De italienske tifosis tog ham med det samme til sig, elsket for den meget agressive kørerstil. Resultaterne blev bedre og bedre, men det lykkedes aldrig, førend det begyndte at være for sent, at hente den første Grand Prix-sejr.
Ferrari nuppede i stedet Michael Schumacher fra Benetton - Alesi gik den anden vej og håbede at det var en succes. Men det blev ikke et skridt i den rigtige retning, og derefter begyndte det langsomt at gå ned ad bakke for franskmanden med de lynhurtige reflekser. Det blev til et par sæsoner hos Sauber - uden at de kom meget videre. Og så endte det til sidst med nogle meget uinspirerede sæsoner hos Prost, inden han mod slutningen af karrieren sluttede af hos Jordan - teamet som han i sin tid kørte Formel 3000 for.
Eftermælet i Formel 1 blev dog at Alesi var lynhurtig, men ikke konstant nok til at kunne tage det allersidste skridt op på podiet. Men en ting er sikkert: han vil alligevel blive husket, og det er en præstation i sig selv taget resultaterne i betragtning!
Videre i DTM
Mercedes havde dog rimelig gode kontakter til franskmanden, der også en overgang var McLarens Formel 1-testkører. Han vendte dog aldrig tilbage til Grand Prix-racing, men blev i stedet engageret i DTM. Her tilpassede han sig hurtigt de nye forhold og var ofte rigtig godt med. Det er blevet til en række sejre, men pudsigt nok kun i starten af sæsonen. Henover en hel sæson er det ligesom om franskmanden mister lidt af pusten og derfor er det aldrig for alvor blevet til et stærkt angreb på DTM-titlen.
Frem til 2006-sæsonen er han skiftet til Persson-teamet. Det sker efter at han ikke var helt tilfreds med den måde som tingene kørte hos HWA, der er Mercedes' absolutte fabriksteam i klassen. Derudover er han også begyndt at blive involveret i management, så udover den aktive del af karrieren tyder alt på at han fremover også kommer til at spille en rolle på sidelinjen.
Karriere
|
År |
Beskrivelse |
|
2006 |
DTM (Mercedes) |
|
2005 |
DTM (Mercedes), nr. 7
|
|
2004 |
DTM (Mercedes), nr. 7
|
|
2003 |
DTM (Mercedes), nr. 5
|
|
2002 |
DTM (Mercedes), nr. 5
|
|
2001 |
Formel 1 (Prost, Jordan), nr. 15
|
|
2000 |
Formel 1 (Prost), nr. 22
|
|
1999 |
Formel 1 (Sauber), nr. 16
|
|
1998 |
Formel 1 (Sauber), nr. 11
|
|
1997 |
Formel 1 (Benetton), nr. 4
|
|
1996 |
Formel 1 (Benetton), nr. 4
|
|
1995 |
Formel 1 (Ferrari), nr. 5 med 1 sejr
|
|
1994 |
Formel 1 (Ferrari), nr. 5
|
|
1993 |
Formel 1 (Ferrari), nr. 6
|
|
1992 |
Formel 1 (Ferrari), nr. 7
|
|
1991 |
Formel 1 (Ferrari), nr. 7
|
|
1990 |
Formel 1 (Tyrrell), nr. 9
|
|
1989 |
Formel 1 (Tyrrell), nr. 9 Formel 3000-mester
|
|
1988 |
Formel 3000, nr. 10
|
|
1987 |
Fransk Formel 3-mester
|
|
KørerinfoJean Alesis karriere i billeder
2002 - Entre i DTM med Mercedes (Foto: Mercedes Benz Motorsport)
2003 - Endnu et år i den sorte AMG-Mercedes racer (Foto: Daimler Chrysler)
2004 - Og så et år i den sølvfarvede Mercedes (Foto: Daimler Chrysler)
2005 - Alesi lagde hårdt ud med en sejr i åbningsløbet (Foto: DTM)
2006 - Alesi måtte rykke ned i hieriakiet hos Mercedes, men gjorde det alligevel godt. Han fik dog nok og forlod DTM (Foto: DTM)
|