Hele optakten begyndte allerede tidligt fredag eftermiddag, hvor programmet rummede tid til frie testpas. Den regnvåde bane lagde op til afprøvning af forskellige setups for nogle, mens andre fik chancen for at få nogle flere kilometer på banen, inden stopuret begyndte sit ubarmhjertige løb.
Sidst på eftermiddagen blev den officielle træning kørt. Det var stadig på våd bane, og for de fleste var det et spørgsmål om at få mærket banens greb. Johannes Graversen var ikke kommet helt i mål med at få løst problemerne med det drilske tændingssystem. Han fortsatte arbejdet i pitten, men besluttede sig senere for plan B, pakkede bilen og kørte hjem til værkstedet for at montere det gamle – men velfungerende – tændingsanlæg, som lå klar.
Michael Carlsen fik vist, at den flotte Peugeot RCZ kan køre stærkt (Foto: Gripping Media)
Træningen viste også en Michael Carlsen i hopla med den flotte Peugeot RCZ. Han kunne - heller - ikke følge Claus Christensen i Aquila, men kørte lige op med Christian Siepmann. Tore Christensen fra Norge viste at kombinationen af firehjulstræk og regnvejr kan give overraskende resultater ved at placere sin Mitsubishi på femtepladsen foran meget stærkere og hurtigere biler. Christain Vejby havde fået motorstyringen på plads og brugte tiden på at få testet alt igennem.
Lørdag morgen kunne det godt se ud som om det havde været skønne spildte kræfter at arbejde med regnvejrsopsætning. Det var tørvejr, og der var ingen optræk til regn, så alle justerede bilerne tilbage til tørvejr og fik dækvarmerne fyldt op med slicks. Tiderne blev banket i bund, og Claus Christensen kørte 1:07,551 som er godt et sekund under banerekorden. Hans-Henrik Pedersen i Corvette nærmede sig banerekorden og Christian Vejby viste, at BMW’en var tilbage på toppen ved at køre fire tiendedele hurtigere end den ellers uovervindelige Martin Vedel i Opel Honda.
Ikke lang tid efter tidtagningen var sluttet begyndte regnen igen, og dermed begyndte lotterispillet med at vælge den rigtige opsætning og de rigtige dæk til første heat lige over middag. Rullestarten blev meget spændende. Den forreste gruppe var de meget hurtige biler, som havde sat tiderne i tørvejr, men kunne de nu holde placeringerne i starten? Det kunne de, men det blev det ikke mindre spændende af. I en tæt klump buldrede flere tusinde hestekræfter ned mod første sving og demonstrerede racerløb af fineste karat. Side om side med ganske få centimeter mellem bilerne kæmpede de om pladserne hele vejen gennem sving et og to ud på den korte langside, hvor de fortsatte slaget. Der blev ikke lavet så meget som en enkelt ridse på nogen biler, og der var ikke sparet på pedaltrykket.
Et stort flot felt på vej frem mod starten (Foto: Gripping Media)
Efter kort tid var det tid til at lufte banens Safety Car, mens der blev ryddet op efter et et par uheld. Da løbet blev restartet var Jørgen Hansen midt i sin eftermiddagslur, så han kom ikke rigtigt med, da Aquila’en satte af. Christian Siepmann fik også genopfrisket betydningen af flagene, da dommerne ikke var udelt begejstrede for hans perfekt udførte overhaling i gul flagzone. Bagefter lærte han, at de samme regler gælder, når de gule blinklys for enden af publikumslangsiden er aktiveret… Martin Vedel viste, at der kan være fordele ved forhjulstræk i glat føre og vandt over Christian Vejby.
Søndag morgen vågnede visse dele af Jylland op til skybrud, men for en gangs skyld ramte det ikke banen ved Silkeborg for fuld styrke. Banen var dog igen drivende våd fra morgenstunden, men var begyndt at tørre op inden starten på andet heat. Igen måtte kørere og mekanikere træffe hurtige beslutninger og få tilpasset dækvalg og opsætning på bilerne.
Claus Christensen er mester i divisionen for prototyper (Foto: Gripping Media)
Ganske som reglementet foreskriver blev feltet stillet op til stående start. Da de røde lamper slukkede, gik det galt i den bagerste del af feltet, hvor Peter Normann og Niels Christiansen ramte hinanden og måtte udgå. I forreste række skabte Claus Christensen opstandelse, da bilen stallede og blev holdende på startstregen, mens de øvrige konkurrenter undveg til højre og venstre. Jørgen Hansen stak af og øjnene chancen for en sejr, hvis han kunne starte med at lægge afstand til feltet og derefter køre defensivt, hvis Claus nåede op til ham.
Det blev til en sejr, men ikke på den ønskede måde. I første omgang fik Claus foræret en masse tid, da feltet blev samlet bag Safety Car, men da han bagefter blev fanget i at overhale under gult flag, var det løb bogstavelig talt kørt. Thomas Sørensen var dobbelt uheldig, da han ikke blot tabte bilen i Hesteskoen, men gjorde det lige ud i Vejby, som igen måtte gøre klar til reparation af bilen. Andreas Boström, der i tørt vejr er uhyggelig hurtig i sin BMW, kæmpede forgæves for at få bilen til at køre rigtigt.
Weekendens sidste løb i klassen blev startet først på eftermiddagen. Det var helt klart tørvejr og ingen skyer truede i horisonten. Alle havde fået justeret bilerne til tørvejr, og rullestarten blev perfekt gennemført. Jørgen Hansen havde fået drejet det rigtige antal omgange på skruerne, og var denne gang i stand til at udfordre Claus Christensen. Det gik dog galt i opløbssvinget, da han valgte en lidt anden linje og fik baghjulet ud på en våd plet. Bilen spandt og ramte barrieren ganske let, men nok til at fælgen på venstre forhjul blev beskadiget og fik en sivepunktering.
Hans-Henrik Pedersen satte ny banerekord (Foto: Gripping Media)
Hans-Henrik og Christian Siepmann fik nogle gode dueller, og Hans-Henrik fik så meget fart i Corvetten, at han satte ny banerekord. I den modsatte ende af feltet blev Vejby endnu en gang sendt af banen og måtte se den sidste del af løbet fra rækværket. Det var mildt sagt uretfærdigt, når man i pausen havde set det gå-på-mod og aktivitet, der blev udfoldet for at få bilen klar til sidste heat. I midten af feltet blev der byttet pladser i stor stil, men det skete uden dramatik, og derfor fremstod den del af løbet som næsten statisk.
Nu nærmer finalen sig for alvor. På nuværende tidspunkt er det kun Claus Christensen i Divisionen for prototyper, der kan skrive ’Mester 2012’ på visitkortet, mens de øvrige divisioner stadig har et regnskab at gøre op. Det vil ske til årets sidste løb om tre uger på Special Saloon Cars hjemmebane i bakkerne ved Pederstrup på Djursland. Banen er altid skueplads for gode dueller, da den med sine korte langsider og snævre sving krydret med højdeforskelle, stiller krav til manden bag rattet. Når der samtidig skal køres om de sidste point til mesterskaberne i divisionerne og det generelle mesterskab, må der være lagt op til en rigtig raceroplevelse.
Special Saloon Car Gripping Media Læs mere om: Anders ChristensenAndreas BoströmAndreas KjærgaardChris PoulsenChristian SiepmannChristian VejbyClaus ChristensenHans-Henrik PedersenJohannes GraversenJørgen 'Gamle' HansenMichael CarlsenNiels Christian ChristiansenJyllandsringen26/08/12 - Jyllandsringen - Special Saloon |