Første halvdel af sæsonen havde været en lang, og hård, læreperiode for både team og kørere, hvor de skulle lære de nye Peugeot 407 racere at kende. Alligevel var det blevet til et par flotte resultater til kørerne Kasper Jensen og David Falch - resultater som alle håbede på at kunne forbedre i anden halvdel af sæsonen.
Kasper Jensen. (Foto: Motorsporten.dk)
Efterårssæsonen startede på Padborg Park, hvor Kasper fik den værst tænkelige begyndelse, han løb ind i gearkasse problemer i den fri træning, og havnede i sandfanget i det første sving i det første løb!
David havde for første gang denne sæson rigtig godt held i sprøjten, han startede første løb fra 20. pladsen, kæmpede sig helt op på 8. pladsen, og sikrede dermed teamet sin anden pole position i år.
David Falch udnyttede sin pole position til at komme først ind i svinget for enden af langsiden. (Foto: Motorsporten.dk)
David holdt sin førsteplads næsten halvdelen af løbet, men til sidst måtte han lade nogle af de professionelle kørere slippe forbi, så han sluttede løbet på 5. pladsen.
Kasper der måtte starte fra 26. og dermed sidstepladsen, blev løbets mest overhalende kører, og han kørte over målstregen som nummer 14, trods store problemer med koblingen i den sidste del af løbet.
Kaspers koblingsproblemer viste sig efterfølgende at skyldes en utæt pakdåse, teamet valgte derfor at trække ham ud af løbet.
David var derfor ene om at forsvare ARTS farverne i finale løbet, som han startede fra 3. pladsen. Igen holdt han flot sin placering den første halvdel af løbet, men måtte derefter igen lade et par af de professionelle slippe uden om, så han kørte over målstregen som nummer 7.
Næste løb i kalenderen var det prestigefyldte 'Grand Prix Danmark' på Jyllands-Ringen, et løb som traditionelt tiltrækker både mange publikummer og sponsorer, så alle gør her alt for slutte weekenden af med et godt resultat.
Kasper fik en rigtig god start på weekenden, hvor han kørte sig til en plads i 'Super pole', som han sluttede på 12. pladsen.
Kasper Jensen kørte sig ved Grand Prix'et ind i 'Super Pole'.. (Foto: Motorsporten.dk)
David derimod havde problemer med spærredifferentialet på sin racer, og måtte derfor tage til takke med en startplacering som nummer 16.
De altid arbejdsomme mekanikere i ARTS teamet fik repareret Davids spærredifferentiale så bilen var klar til løbene.
Kasper kørte sig op på 10. pladsen i det første løb, mens David efter hård behandling fra konkurrenterne røg ned bagerst i feltet allerede i starten af løbet, han fik dog kæmpet sig op på 17. pladsen igen.
David lavede en flot start på det andet løb, hvor han vandt mange placeringer, men han måtte løbet igennem afgive dem igen, da raceren var svær at styre på grund af skaderne fra første løb. Kasper fastholdt på trods af hårdt pres bagfra sin 10. plads hele løbet.
David Falch gav Peugeot raceren alt hvad den kunne trække, men det hjalp ikke denne gang! (Foto: Motorsporten.dk)
Mens selve finalen blev en meget kort fornøjelse for David, der endnu en gang udgik med et knækket hjulophæng efter blot en tredjedel omgang, blev det en stor triumf for Kasper.
Kasper mistede godt nok et par placeringer i starten af løbet, men henover de 13 omgange vandt han dem tilbage igen, plus et par stykker mere, så han sluttede løbet på 9. pladsen, men hvad der var endnu mere vigtigt; han afsluttede som den hurtigste af Privat Cup kørerne. Dermed sikrede han både sig selv og teamet deres første podieplacering i denne sæson, og det endda en 1. plads - og så endda til Grand Prix'et!
Kasper Jensen øverst på podiet i DTC Privat Cuppen. (Foto: Motorsporten.dk)
Til Padborg Super Prix var teamet vokset til tre biler i DTC serien, dels de to Peugeot 407'ere med Kasper Jensen og David Falch, samt en af de 'gamle' Peugeot 307 EPO racere, der denne weekend blev kørt af Ronni Jensen.
David løb ind i elektriske problemer da de tre ARTS kørere var ude i 'Last chance' for at afgøre deres startplaceringer, mens Kasper og Ronni her besatte 10. og 14. pladserne.
Ronni Jensen fik DTC debut i forbindelse med Padborg Super Prix. (Foto: Motorsporten.dk)
I det første løb bølgede placeringerne noget frem og tilbage for de tre ARTS kørere, der dog alle fuldførte løbet, mens David og Kasper tog sig af 19. og 20. pladserne, klarede Ronni 24. pladsen.
Det andet løb blev en kort tur for Kasper, der udgik allerede efter 1. omgang, David og Ronni sluttede her på 15. og 18. pladserne.
David Falch foran Kasper Jensen. (Foto: Motorsporten.dk)
Selve finale løbet sluttede tidligt for David, da en kølerslange sprang læk allerede på anden omgang. Kasper der startede løbet som nr. 26 og dermed sidstepladsen, vandt omgang efter omgang placeringer i feltet, og var igen den mest overhalende kører da han kørte over målstregen som nummer 14.
Ronni fik en rigtig fin DTC finaledebut selv om han i starten faldt tilbage på 25. pladsen, men ligesom Kasper kæmpede han sig frem i feltet, og han sluttede løbet på 19. pladsen.
Efterfølgende blev Kasper idømt en tvivlsom tidsstraf for tyvstart, hvilket rykkede ham tilbage på 19. pladsen, og Ronni op på 18. pladsen.
Til sæsonens sidste løb, DM Finalen på Jyllands-Ringen stillede Autoforum Racing Team Silkeborg igen til start med tre kørere, David Falch, Kasper Jensen og Ronni Jensen.
De måtte alle tre ud i 'Last chance' for at afgøre deres startplaceringer, her sluttede Kasper, David og Ronni på henholdsvis 9., 10. og 13. pladserne, hvilket gav dem startplaceringerne 21, 22 og 25 til det første løb.
Kasper Jensen og David Falch. (Foto: Motorsporten.dk)
Det gik lidt frem og tilbage for teamets to faste kørere, dog heldigvis mest frem, således at Kasper og David sluttede på 16. og 17. pladserne. Også Ronni vandt et par placeringer, men det kom han desværre ikke til at høste frugten af, da han måtte udgå med en ødelagt motor efter 10 omgange, noget som effektivt satte en stopper for videre deltagelse ved DM Finalen.
Ronni Jensen i fuld fart, inden motoren sagde stop! (Foto: Motorsporten.dk)
De resterende to ARTS kørere, Kasper og David, startede det andet kvalifikationsløb fra 16. og 17. pladserne, lige midt i feltet, hvor kampene altid er hårde og tætte i starterne, og det fik de begge at føle på værst tænkelige måde - de måtte begge se sig ude af løbet allerede på første omgang, efter at være blevet påkørt af den samme lidt for hidsige konkurrent!!
Dette gav ARTS mekanikerne et par store arbejdsopgaver inden selve finaleløbet, men med deres vanlige iver og gå-på-mod fik de bilerne klar til tiden.
Både David og Kasper kvitterede for mekanikernes indsat på fornemmeste vis, fra deres startplaceringer bagerst i feltet, Kasper endda fra pitten, de kæmpede sig sig midt i løbet op på 16. og 18. pladserne.
Men omgangen efter var det slut for den evigt uheldige David, hans gearkasse gav op.
Kasper kæmpede sig videre op på 16. pladsen, da også han blev ramt af uheld, det ene baghjulsophæng gav op.
Kasper Jensen vurderer skaderne på Peugeot raceren. (Foto: Motorsporten.dk)
Begge disse uheld, der afsluttede Autoforum Racing Team Silkeborg's deltagelse i DM Finalen, skyldtes sandsynligvis følgeskader fra den hårdhændede behandling i det foregående løb.
En kort opsummering på sæsonen ser således ud:
Autoforum Racing Team Silkeborg sluttede på 9. pladsen i team mesterskabet med 111 point.
David Falch oplyste i forbindelse med Grand Prix Danmark, at han trak sig ud af DTC serien ved sæsonens slutning, mens der stadig arbejdes på forlængelsen af Kasper Jensens kontrakt.
Dermed er Autoforum Racing Team Silkeborg nu på jagt efter en ny kører til teamets ene Peugeot 407 racer til sæsonen 2008. Hr. Nielsen
Læs mere om: David FalchKasper Juul JensenAutoforum Racing Team Silkeborg |