Det var dog ikke kun på bil fronten at der skete udskiftninger op til denne sæson, Jason Watt forlod teamet for at søge nye udfordringer hos Team Den Blå Avis, og netop fra dette team hentede Autoforum Racing Team Silkeborg (ARTS) også køreren der skulle afløse Jason Watt - det var Kasper Jensen.
Kasper Jensen kom til teamet som nykåret Renault Clio Cup mester, han var dermed en yderst kompetent teamkollega til teamets anden kører David Falch, der gik ind i sin tredje sæson i Danish Touringcar Championship sammen med ARTS teamet.
ARTS nye Peugeot 407, som den så ud ved leveringen. (Foto: Motorsporten.dk)
De to nye Peugeot 407 racere blev desværre leveret så sent at der ikke var tid til megen test forud for sæsonen, og de testkørsler der var, blev præget af mekaniske problemer med blandt andet flere gearkasse nedbrud.
På trods af denne tidlige modgang var både kørere og team optimistiske forud for sæsonens første løb - Åbningsløbet på Jyllands-Ringen.
Alt tegnede flot efter den første fri træning, hvor Kasper Jensen og David Falch placerede de nye Peugeot 407 racere på henholdsvis 9. og 11. pladserne, hvilket var yderst tilfredsstillende for hele teamet, men herefter slap heldet op for dem.
Kasper Jensen. (Foto: Motorsporten.dk)
I tidtagningen opstod der en brand i motorrummet på Kasper Jensens bil, og den blev så medtaget at teamet desværre måtte trække bilen ud af Åbningsløbet.
David Falch kørte hurtigste tid i søndagens 'Last chance', og var dermed 'best of the rest', mens løbene skulle vise sig at være typiske for hele denne sæson.
I to af de tre løb blev David påkørt, med store skader på bilen til følge, det bliver dog til en 12. og en 11. plads i de to kvalifikationsløb, mens han måtte udgå i selve finaleløbet.
Sæsonens andet løb blev kørt i Sverige, på Sturup Raceway, og igen var der problemer med Kaspers bil, som her blev udsat for sin anden motorbrand.
Som held i uheld skete branden så tidligt på løbsweekenden, i forbindelse med testen inden løbet, at teamet kunne nå at få raceren klar til selve løbsweekenden.
David Falch. (Foto: Motorsporten.dk)
Det første af weekendens tre løb var et meget hårdt løb, alligevel holdt ARTS kørerne sig fri af de værste dueller, og de kørte over målstregen som nummer 12 og 18.
Andet løb blev kørt mindst ligeså hårdt, hvilket David fik at føle, da han allerede på første omgang blev skubbet ind i autoværnet og fik smadret sin 407 racer så meget at han var færdig for den weekend!
Kasper kørte sig her til en flot 9. plads, en placering han forbedrede med yderligere en plads i finaleløbet, så han kørte over målstregen som nummer 8.
Juni-løbet på Jyllands-Ringen gav teamet deltagelse i Super Pole, da Kasper satte 12. hurtigste tid i kvalifikationen, mens David med 14 hurtigste tid måtte en tur gennem 'Last chance', hvor det blev til en 4. plads, mens Kasper kørte 11. hurtigste tid i Super Pole.
David Falch og Kasper Jensen klar til at indtage Jyllands-Ringen. (Foto: Natascha Theisen)
I det første løb var David igen uheldig, og må stoppe på første omgang med en beskadiget racer. Her går det noget bedre for Kasper, der slutter på 12. pladsen.
I det andet løb blev Kasper 'sat af' allerede i det første sving, og hans løb sluttede med raceren grundigt begravet i sandfanget, få omgange efter kørte David i pit med med tændingsproblemer!
Finaleløbet endte endnu en gang uheldig for David, for efter to omgange udgik han med et knækket forhjulsophæng. For Kasper der skulle starte næsten bagerst i feltet efter sin afkørsel, stod menuen på overhalinger i finale løbet, hvis der skulle et godt resultat med hjem, og overhalet blev der således at han kunne slutte løbet på 12. pladsen ud af de 28 deltagende kørere denne weekend!
Sæsonens fjerde løb blev kørt på Padborg Park i juni måned, hvor de to ARTS kørere, David Falch og Kasper Jensen, med henholdsvis en 8. og 21. plads i kvalifikationen viste at deres resultater denne weekend nok blev forskellige, men alligevel var resultaterne overraskende.
8. pladsen gav David adgang til Super Pole, hvor han kørte 6. hurtigste tid, teamets hidtil bedste resultat, men da hans 'nascar-net' i sideruden ikke var korrekt monteret, blev tiden efterfølgende taget fra ham.
David Falch var hurtig i regnvejret. (Foto: Motorsporten.dk)
I søndagens warmup viste David at tiden fra 'Super Pole' ikke kun var en enlig svale, for her kørte han igen 6. hurtigste tid - og det endda i regnvejr! Kasper kørte her 9. hurtigste tid, dermed var begge ARTS racerne for første gang denne sæson i top 10 i en DTC kørsel.
Helt så gode tider kunne Kasper og David desværre ikke præstere i 'Last chance', hvilket betød at de skulle starte det første løb fra henholdsvis 19. og 23. pladserne = hårdt arbejde hvis der skulle point med hjem!
Under hele det første løb styrtregnede det, og kørerne måtte næsten 'føle sig frem' på banen, dette forhindrede dog ikke de to ARTS kørere i at give alt hvad de havde i sig og Peugeot 407 racerne. David snuppede 6 placeringer, Kasper hele 12 placeringer så han sluttede på 8. pladsen, og dermed sikrede han sig pole position til det andet løb.
Kasper Jensen på pole position. (Foto: Motorsporten.dk)
Andet løb blev kørt på en næsten tør bane, lige de modsatte forhold af første løb, så der var hårdt arbejde til alle mekanikerne i ARTS teamet, med at ændret på bilernes setup så de passede til de ændrede forhold.
Da starten gik kom Kasper lidt i klemme i det første sving, og tabte en del placeringer, endnu værre gik det for David, der endnu en gang var uheldig og stoppede allerede på første omgang med en beskadiget racer!
Kasper kæmpede sig gennem løbet tilbage til toppen af feltet og sluttede løbet på 2. pladsen, og som løbets hurtigste privat cup kører.
Kaspers flotte resultater i de to første løb gav ham startplacering 4 til finale løbet, mens David skulle starte som nummer 24. Desværre var begge ARTS kørere uheldige i finalen, hvor David udgik efter 6 omgange, og Kasper måtte en tur gennem strafbanen, hvilket sendte ham ned bagerst i feltet, han fik dog kæmpet sig tilbage på 16. pladsen.
Halvvejs gennem sæsonen kunne Autoforum Racing Team Silkeborg, samt kørerne Kasper Jensen og David Falch, gøre status:
Det havde været en svær første sæsonhalvdel, hvor teamet og kørerne lige skulle lære de nye Peugeot 407 racere at kende.
Teamet og specielt David Falch var forfulgt at uheld, men samtidig var der også noget at glæde sig over, specielt deltagelse i Super Pole flere gange, en pole position, samt flere resultater på pointgivende pladser.
Autoforum Racing Team Silkeborg var ved sommerpausen placeret på 9. pladsen i team mesterskabet med 59 point. Hr. Nielsen
Læs mere om: David FalchKasper Juul JensenAutoforum Racing Team Silkeborg |