Prodrives Formel 1 planer har været vendt og drejet mange gange, især i den senere tid. Adskillige medier har sågar sagt at teamet ikke kommer til start, blandt andet fordi der ikke har været de ventede udmeldinger fra David Richards og co. Men holder disse rygter vand?
Angiveligt ikke. David Richards har hele tiden sagt at der nok skulle komme nyt når der er noget væsentligt at fortælle. Den lange ventetid har fået mange til mere eller mindre at afskrive teamet. Men der sker noget bag facaderne, måske ikke lige i den første række af facader, men bagved igen.
Seneste udmelding fra det kommende team, er at forberedelserne går som planlagt, og uanset hvad så vil der først komme officielle meddelelser når diverse planer og programmer efterhånden bliver klar. Og noget tyder på at det er rigtigt.
Blandt andet så rapporterer tyske Auto, Motor und Sport, at Prodrive har ligget i langvarige forhandlinger med McLaren teamet, og at der angiveligt er lavet kontrakt med 3 store sponsorer. Og ifølge Auto, Motor und Sport, så er det planen at Prodrive bilerne rent faktisk er McLaren biler udstyret med Mercedes motorer. Og det kan rent faktisk lade sig gøre - af flere årsager. For det første får McLaren på den måde et b-team i lighed med Red Bull. For det andet er det fra og med næste sæson fuldt ud lovligt at anvende chassiser fra et andet team.
Hvor meget McLaren så i bund og grund er med i Prodrive teamet trods alt, er et stort spørgsmål. Andre kilder skriver om at det samarbejde der tilsyneladende er opbygget mellem de to teams, kommer til at koste Prodrive anslået $ 100 millioner. Dette er en ordentlig sum penge, men det skal dog nævnes at disse oplysninger ikke er bekræftet. Er det rigtigt skal der nogle temmeligt pengestærke sponsorer til, ligesom at Prodrive næsten fra første færd skal køre gode resultater hjem for at sponsorerne og kommende sponsorer kan se at her er der noget at investere i.
Og hvem skal så køre Prodrive bilerne hjem til gode resultater? Sandsynligvis nogen der har penge med. I hvert fald hvis Prodrive skal ryste op med de førnævnte $ 100 millioner. Så bliver ikke penge til kørerne også. Et par navne har været flere gange i forbindelse med Prodrive. Ikke overraskende er det navne der er forbundet med McLaren og Mercedes. Pedro de la Rosa og Gary Paffett har været nævnt flest gange og Pedro de La Rosa har da udtrykt stor interesse i at komme ud at køre for Prodrive. Yderligere en kører er dukket op i den senere tid. Det er Paffetts mærke kollega fra DTM dagene, nemlig Bruno Spengler. Men hvor meget formel erfaring har Spengler? I bund og grund er der ikke ret mange oplysninger tilgængelige om Prodrive - endnu. Dons
Læs mere om: Gary PaffettPedro de la Rosa |