Allerede på første omgang i de første sving mistede løbet Ralf Schumacher. Kimi Raikkonen mistede ved starten ligeledes 3 placeringer. Men næsten som ventet tog McLaren bilerne straks teten. David Coulthard udgik efter kun 2 omgange. Vitantonio Liuzzi kunne imødekomme en straf efter at have overhalet i gul flagzone. Rubens Barrichello blev set gående rundt i pitlane. Det var nogle af de mange episoder i løbet af de første få omgange.
Ralf Schumacher magtede ikke at styre sin bil så smidigt som konkurrenterne i første sving. Derfor skred hans bil ud og tog både Coulthard og Barrichello med sig i denne handling. Imens kunne resten af feltet tage hul på dét drejer sig om – nemlig at køre race. Det lykkedes for Giancarlo Fisichella at køre sig selv af, men kom dog tilbage langt nede i rækkerne, og Adrian Sutil benyttede sig af forvirringen og bragte sig fra en startplacering som nr. 21 frem til én trettende plads. En god opmuntring for Spyker, men hvor længe holder det?
Efter 13 omgange får Takuma Sato kørt sig selv af i jagten på Sutil blandt andre, og så er løbet slut for hans vedkommende. Liuzzi og Alexander Wurz har en duel der foregår over mange omgange. Faktisk er der ved at samle sig lidt af et Trulli Train bag Liuzzi. Wurz gør mange forsøg på at finde vej forbi Liuzzi men det viser sig at være lidt af en opgave. Nick Heidfeld kikser et sving og det benytter Heikki Kovalainen sig og tager fjerdepladsen fra Heidfeld.
Efter godt 20 omgange begynder den første pitstoprunde. Fisichella kommer forbi Wurz ved at møve sig lidt frem. Men lige foran venter fornøjelsen af Liuzzi. Fisichella kommer forbi Liuzzi i løbet af ganske få omgange. Forrest i feltet er stillingen uforandret. Lewis Hamilton, Fernando Alonso og Felipe Massa udgør top 3. Der er dog næsten lysår mellem de 2 McLaren biler og Massa.
Efter en spændene første tredjedel af løbet, er løbet inde i en fase som er temmelig statisk. Der kommer dog en episode hvor Alonso som efterhånden er nået op til Hamilton, prøver et overhalingsforsøg, som dog ikke lykkedes. Men Alonso giver dog ikke op. Omgang 42 kører Christijan Albers af banen men kommer tilbage, samtidigt med at Raikkonen kører løbets hidtil hurtigste omgang. Alonso er faldet godt 2,5 sekund tilbage i forhold til Hamilton. Raikkonen har kørt sig på fjerdepladsen, så top 4 er pt. Hamilton, Alonso, Massa og Raikkonen.
Med 25 omgange er anden pitstoprunde startet. På omgang 49 sætter Raikkonen igen løbets hurtigste omgange. Længere nede i feltet er flere kørere endelig kommet forbi Liuzzi, men de har været opholdt længe og kan kun gøre indtryk på hinanden i kamp om deres placeringer. Raikkonen viser væsentligt bedre takter end han gjorde i Canada. Debutanten Sebastian Vettel som erstatter Robert Kubica i denne weekend, klarer sig faktisk godt efter at han torsdag fik at vide at han skulle køre. På en bred bane som Indianapolis Motor Speedway er, så man lidt flere overhalinger end ellers. Men alligevel ser det ud til at være vanskeligt for flere. Man tør ikke for godt forlade sporet.
Med 17 omgange tilbage får Heidfeld problemer med mekanikken. Det kniber med at få gearkassen til at skifte rigtig. Tilsyneladende et problem med hydraulikken, som BMW Sauber ved flere lejligheder har haft problemer med under tests. Det ender med at Heidfeld udgår. Trulli og Mark Webber har en ret herlig duel om syvendepladsen. Det koster Webber en tur i græsset, han kommer ind foran Trulli men afgiver frivilligt pladsen igen, så han ingen straf får. Til gengæld bringer situationen Vettel op lige bag de to duellanter. Helt oppe foran jager Alonso teamkollega Hamilton. Det er dog en vis afstand mellem dem. Det er samme er situationen mellem Ferrari kørerne, men her er Raikkonen dog væsentligt tættere på Massa og forsøger at ligge pres på brasilianeren. Jenson Button forsøger på bedste vis at gøre indtryk på Anthony Davidson i Super Aguri, men det kniber for fabriksteamets bil at gøre det helt færdigt.
5 omgange tilbage er det slut for Nico Rosberg. Motoren vil ikke være med med og da bilen holder stille ved pitmuren, går det ild i motoren. Ikke noget at sige til at den unge tysker ærgrede sig gul og grøn over uheldet. Det bringer til gengæld Vettel i pointene. Massa må forsvare sig godt og grundigt overfor Raikkonen som nu ligger et hårdt pres på brasilianeren. Alonso virker som om at han har opgivet at få gjort kål på Hamilton der igen har vist sine kvaliteter. 2 omgange før slut er det sket for Liuzzi. Han kører bilen ind i pitgaragen. Vettel får ét point og er umiddelbart den yngste kører nogensinde til at få point i Formel 1.
USA’s GP var vel egentligt et af de bedre Grand Prixer i år. En meget spændende start, og statisk midtvejs. Der var dog flere dueller nede i feltet der var se-værdige. Banens layout giver rig mulighed for overhalinger, da den er så bred at der kan vælges flere linier. Det der er knap så godt er at man ser 2 biler af samme fabrikat helt fremme, efterfulgt at andre biler som også er af ens fabrikat. Først derefter kommer forskellighederne. Sæsonen 2007 begynder at minde om en sæson for ikke så mange år siden, hvor røde biler var totalt dominerende. Det gør ikke sæsonen særlig spændende i længden. Dons
Se også: Resultatet af løbet Læs mere om: Fernando AlonsoLewis HamiltonMcLaren Formula 1Indianapolis Motor Speedway17/06/07 - Indianapolis Motor Speedway - Formel 1 - FIA F1 |