Men der gemmer sig en lang karriere bag Klaus Verner, der til daglig ernærer sig som bilhandler i Silkeborg.
Han startede sin motorsportskarriere i 1978 med at køre motocross. Her blev det til flere mesterskaber, to gange DM sølv, samt en god portion topresultater i øvrigt, før han i 1985 skiftede over til biler og asfaltbanerne, hvor han debuterede i Toyota Corolla Cup, en klasse han kørte i tre sæsoner.
1985 debuterede Klaus Verner i Toyota Corolla Cup, og her er han på vej mod sin første sejr på fire hjul. (Foto: John Jensen - DMKA)
I 1988 skiftede han over til forløberen til det der i dag hedder Gruppe N national / Yokohama Cup, som dengang blev kaldt GoodYear Eagle GTI Cup.
Og ser man bort fra en kort afstikker til NOSCAR i perioden fra 1997-98, så har han lige siden været tro mod denne klasse.
Undervejs i sin lange motorsportskarriere har Klaus Verner kørt i mange forskellige racerbiler startende med tre år i Toyota Corolla, så to år i en Alfa Romeo 33'er, så kom turen til et par år i Mazda 323 GTX før tre sæsoner i BMW M3, efterfulgt at to år i en VW Golf G40.
De to 'afstikker' år til NOSCAR serien blev kørt i en Toyota Supra.
Tilbage i Gruppe N lagde Klaus Verner ud med knapt en sæson i Peugeot 106 GTI, før han byggede Danmark's første Peugeot 206 GTI til den store Yokohama Cup klasse. De tre efterfølgende år blev alle kørt i 206'eren, før han til 2003 sæsonen skiftede over til VW Golf GTI.
2001 sæsonen kørte Klaus Verner i sin Peugeot 206 GTI. (Foto: Motorsporten.dk)
Op til 2004 sæsonen, solgte Klaus Verner sin egen racer, og sluttede sig til LV Motorsport / Team VM Zinc Umicore, hvor han skulle køre i den ene af teamets tre Peugeot 307 EPO racere.
Klaus Verner skiftede til 2004 sæsonen over til Team VM Zinc Umicore, hvor han kørte i denne Peugeot 307 EPO II. (Foto: Motorsporten.dk)
Det blev en sæson med flere op og nedture, men ikke desto mindre kørte Klaus Verner mesterskabet i hus, med de to teamkollegaer, Lars Vendelbo og David Falch, på henholdsvis anden og tredje pladserne i mesterskabet.
Klaus Verner på vej mod mesterskabet i Yokohama Cuppen 2004, med teamkollegaerne Lars Vendelbo og David Falch lige bag sig. (Foto: Motorsporten.dk)
Så efter 20 sæsoner indenfor dansk asfalt motorsport, så kom det første 'rigtige' mesterskab endelig, tilbage i 1993 vandt Klaus Verner nemlig også mesterskabet i Gruppe N, men det var 'kun' i Division 2.
Karriereforløb:
|
År |
Beskrivelse |
|
1978 |
Debut i motocross |
|
1979 |
Jysk-Fynsk mester i 80 cc. |
|
1980 |
Jysk-Fynsk mester i 80 cc. |
|
1982 |
Jysk-Fynsk mester i 125 cc. |
|
1983 |
Jysk-Fynsk mester i 125 cc.
Blev nummer 13 generelt i Grand National, samt første 125 cc. kører i mål og vandt dermed sin klasse. |
|
1984 |
Jysk-Fynsk mester i 80 cc. Blev nummer tre til DM. Vinder af DMU pokalcross på 250 cc. |
|
1985 |
(Foto: John Jensen) | Toyota Corolla Cup Toyota Corolla GT
Blev nummer ? i mesterskabetBlev tildelt Toyota's pris som 'Årets Supertalent'. |
|
1986 |
Toyota Corolla Cup Toyota Corolla GT Blev nummer ? i mesterskabet |
|
1987 |
Toyota Corolla Cup Toyota Corolla GT Blev nummer 3 i mesterskabet |
|
1988 |
GoodYear Eagle GTI Cup Alfa Romeo 33 Blev nummer ? i mesterskabet |
|
1989 |
GoodYear Eagle GTI Cup Mazda 323 GTX Blev nummer 6 i mesterskabet |
|
1990 |
GoodYear Eagle GTI Cup Mazda 323 GTX Blev nummer ? i mesterskabet |
|
1991 |
Gruppe N BMW M3 Blev nummer 5 i mesterskabet for biler over 2000 cc. |
|
1992 |
Gruppe N BMW M3 Blev nummer 5 i mesterskabet |
|
1993 |
Gruppe N BMW M3 Vandt Division 2 i mesterskabet- En 1. plads
- En 2. plads
- To 3. pladser
|
|
1994 |
Gruppe N National Peugeot 205 samt VW Polo G40 Vandt Division 2 mesterskabet
Deltog i Mini Le Mans på Jyllands-Ringen i BMW M3 sammen med Poul Meldgaard, hvor de vandt deres klasse. |
|
1995 | (Foto: Jesper O. Hansen) | Gruppe N National VW Polo G40 Nummer to i mesterskabet
- To 1. pladser
- en 2. plads
- to 3. pladser
|
|
1996 |
Gruppe N National VW Polo G40 Nummer to i mesterskabet
- Fem 1. pladser
- to 2. pladser
- En 3. plads
Deltog i Mini Le Mans på Jyllands-Ringen sammen med Erik W. Pedersen i en Toyota Supra, de vandt løbet! |
|
1997 |
NOSCAR Toyota Supra Nummer 4 i mesterskabet
Tilmeldt Mini Le Mans på Jyllands-Ringen sammen med Erik W. Pedersen i en Toyota Supra. |
|
1998 |
NOSCAR Toyota Supra Nummer tre i mesterskabet
Vinder af 2,4 timers Mini Le Mans på Jyllands-Ringen, hvor han delte en Toyota Supra med Poul melgaard. |
|
1999 |
(Foto: John Jensen) | Gruppe N 0-1600 cc samt 1601-2000 cc Startede sæsonen i en Peugeot 106 GTI, og kørte de to sidste løb i en Peugeot 206 GTI Nummer ? i mesterskabet
Tilmeldt Mini Le Mans på Jyllands-Ringen sammen med Kent Lee Holmstoel i en Peugeot 106 GTI. |
|
2000 |
Gruppe N 1601-2000 cc Peugeot 206 GTI Nummer to i mesterskabet
Blev nummer 3 i Mini Le Mans på Jyllands-Ringen, hvor han stillede op sammen med Kent Lee Holmstoel i en Peugeot 106 Rally. |
|
2001 |
(Foto: Motorsporten.dk) | Gruppe N 1601-2000 cc Peugeot 206 GTI Nummer tre i mesterskabet
Tilmeldt Mini Le Mans på Jyllands-Ringen sammen med Kent Lee Holmstoel i en Peugeot 106 Rally. |
|
2002 |
(Foto: Motorsporten.dk) | Gruppe N 1601-2000 cc Peugeot 206 GTI Nummer fem i mesterskabet
Stillede op til Mini Le Mans sammen med Kent Lee Hol,stoel i en Peugeot 106 Rally, de sluttede på 21. pladsen. |
|
2003 |
(Foto: Motorsporten.dk) | Gruppe N 1601-2000 cc VW Golf GTI Nummer fire i mesterskabet
- Tre 1. pladser
- En 2. plads
- Fire 3. pladser
Stillede op i 4-timers løbet på Padborg Park sammen med Lars Vendelbo og David Falch, de sluttede på 3. pladsen i deres klasse og som nummer 7 generelt. |
|
2004 |
(Foto: Motorsporten.dk) | Gruppe N 1601-2000 cc Peugeot 307 EPO II Vandt mesterskabet
- Fem 1. pladser
- Fire 2. pladser
- En 3. plads
|
|
Planerne for 2005 sæsonen bliver igen et samarbejde med LV Motorsport / Team VM Zinc Umicore, hvor der nu satses på DTC serien, og til det formål har teamet indkøbt to Peugeot 307 racere fra Peugeot Sport Engineering.
Disse to biler skal køres af Klaus Verner og David Falch. Hr. Nielsen
Læs mere om: Klaus Verner |