Klaus Verner
Kørerinfo
Der gemmer sig en lang karriere bag Klaus Verner, der til daglig ernærer sig som bilhandler i Silkeborg.
Han startede sin motorsportskarriere i 1978 med at køre motocross. Her blev det til flere mesterskaber, to gange DM sølv, samt en god portion topresulteter i øvrigt, før han i 1985 skiftede over til biler og asfaltbanerne, hvor han debuterede i Toyota Corolla Cup, en klasse han kørte i tre sæsoner.
1985 debuterede Klaus Verner i Toyota Corolla Cup, og her er han på vej mod sin første sejr på fire hjul. (Foto: John Jensen - DMKA)
I 1988 skiftede han over til forløberen til det der i dag hedder Gruppe N national / Yokohama Cup, som dengang blev kaldt GoodYear Eagle GTI Cup.
Og ser man bort fra en kort afstikker til NOSCAR i perioden fra 1997-98, så har han lige siden været tro mod denne klasse.
Undervejs i sin lange motorsportskarriere har Klaus Verner kørt i mange forskellige racerbiler startende med tre år i Toyota Corolla, så to år i en Alfa Romeo 33'er, så kom turen til et par år i Mazda 323 GTX før tre sæsoner i BMW M3, efterfulgt at to år i en VW Golf G40.
De to 'afstikker' år til NOSCAR serien blev kørt i en Toyota Supra.
Tilbage i Gruppe N lagde Klaus Verner ud med knapt en sæson i Peugeot 106 GTI, før han byggede Danmark's første Peugeot 206 GTI til den store Yokohama Cup klasse. De tre efterfølgende år blev alle kørt i 206'eren, før han til 2003 sæsonen skiftede over til VW Golf GTI.
2001 sæsonen kørte Klaus Verner i sin Peugeot 206 GTI. (Foto: Motorsporten.dk)
Op til 2004 sæsonen, solgte Klaus Verner sin egen racer, og sluttede sig til LV Motorsport / Team VM Zinc Umicore, hvor han skulle køre i den ene af teamets tre Peugeot 307 EPO racere.
Klaus Verner skiftede til 2004 sæsonen over til Team VM Zinc Umicore, hvor han kørte i denne Peugeot 307 EPO II. (Foto: Motorsporten.dk)
Det blev en sæson med flere op og nedture, men ikke desto mindre kørte Klaus Verner mesterskabet i hus, med de to teamkollegaer, Lars Vendelbo og David Falch, på henholdsvis anden og tredje pladserne i mesterskabet.
Klaus Verner på vej mod mesterskabet i Yokohama Cuppen 2004, med teamkollegaerne Lars Vendelbo og David Falch lige bag sig. (Foto: Motorsporten.dk)
Så efter 20 sæsoner indenfor dansk asfalt motorsport, så kom det første 'rigtige' mesterskab endelig, tilbage i 1993 vandt Klaus Verner nemlig også mesterskabet i Gruppe N, men det var 'kun' i Division 2.
Karriereforløb:
|
År |
Beskrivelse |
|
1978 |
Debut i motocross |
|
1979 |
Jysk-Fynsk mester i 80 cc. |
|
1980 |
Jysk-Fynsk mester i 80 cc. |
|
1982 |
Jysk-Fynsk mester i 125 cc. |
|
1983 |
Jysk-Fynsk mester i 125 cc.
Blev nummer 13 generelt i Grand National, samt første 125 cc. kører i mål og vandt dermed sin klasse. |
|
1984 |
Jysk-Fynsk mester i 250 cc. Blev nummer to til DM i 250 cc klassen. Vinder af DMU pokalcross på 250 cc. |
|
1985 |
(Foto: John Jensen) | Toyota Corolla Cup Toyota Corolla GT
Blev nummer ? i mesterskabetBlev tildelt Toyota's pris som 'Årets Supertalent'. |
|
1986 |
Toyota Corolla Cup Toyota Corolla GT Blev nummer ? i mesterskabet |
|
1987 |
Toyota Corolla Cup Toyota Corolla GT Blev nummer 2 i mesterskabet |
|
1988 |
GoodYear Eagle GTI Cup Alfa Romeo 33 Blev nummer ? i mesterskabet |
|
1989 |
GoodYear Eagle GTI Cup Mazda 323 GTX Blev nummer 6 i mesterskabet |
|
1990 |
GoodYear Eagle GTI Cup Mazda 323 GTX Blev nummer ? i mesterskabet |
|
1991 |
Gruppe N BMW M3 Blev nummer 5 i mesterskabet for biler over 2000 cc. |
|
1992 |
Gruppe N BMW M3 Blev nummer 5 i mesterskabet |
|
1993 |
Gruppe N BMW M3 Vandt Division 2 i mesterskabet- En 1. plads
- En 2. plads
- To 3. pladser
|
|
1994 |
Gruppe N National Peugeot 205 samt VW Polo G40 Vandt Division 2 mesterskabet
Deltog i Mini Le Mans på Jyllands-Ringen i BMW M3 sammen med Poul Meldgaard, hvor de vandt deres klasse. |
|
1995 | (Foto: Jesper O. Hansen) | Gruppe N National VW Polo G40 Nummer to i mesterskabet
- To 1. pladser
- en 2. plads
- to 3. pladser
|
|
1996 |
Gruppe N National VW Polo G40 Nummer to i mesterskabet
- Fem 1. pladser
- to 2. pladser
- En 3. plads
Deltog i Mini Le Mans på Jyllands-Ringen sammen med Erik W. Pedersen i en Toyota Supra, de vandt løbet! |
|
1997 |
NOSCAR Toyota Supra Nummer 4 i mesterskabet
Tilmeldt Mini Le Mans på Jyllands-Ringen sammen med Erik W. Pedersen i en Toyota Supra. |
|
1998 |
NOSCAR Toyota Supra Nummer tre i mesterskabet
Vinder af 2,4 timers Mini Le Mans på Jyllands-Ringen, hvor han delte en Toyota Supra med Poul melgaard. |
|
1999 |
(Foto: John Jensen) | Gruppe N 0-1600 cc samt 1601-2000 cc Startede sæsonen i en Peugeot 106 GTI, og kørte de to sidste løb i en Peugeot 206 GTI Nummer ? i mesterskabet
Tilmeldt Mini Le Mans på Jyllands-Ringen sammen med Kent Lee Holmstoel i en Peugeot 106 GTI. |
|
2000 |
Gruppe N 1601-2000 cc Peugeot 206 GTI Nummer to i mesterskabet
Blev nummer 3 i Mini Le Mans på Jyllands-Ringen, hvor han stillede op sammen med Kent Lee Holmstoel i en Peugeot 106 Rally. |
|
2001 |
(Foto: Motorsporten.dk) | Gruppe N 1601-2000 cc Peugeot 206 GTI Nummer tre i mesterskabet
Tilmeldt Mini Le Mans på Jyllands-Ringen sammen med Kent Lee Holmstoel i en Peugeot 106 Rally. |
|
2002 |
(Foto: Motorsporten.dk) | Gruppe N 1601-2000 cc Peugeot 206 GTI Nummer fem i mesterskabet
Stillede op til Mini Le Mans sammen med Kent Lee Hol,stoel i en Peugeot 106 Rally, de sluttede på 21. pladsen. |
|
2003 |
(Foto: Motorsporten.dk) | Gruppe N 1601-2000 cc VW Golf GTI Nummer fire i mesterskabet
- Tre 1. pladser
- En 2. plads
- Fire 3. pladser
Stillede op i 4-timers løbet på Padborg Park sammen med Lars Vendelbo og David Falch, de sluttede på 3. pladsen i deres klasse og som nummer 7 generelt. |
|
2004 |
(Foto: Motorsporten.dk) | Gruppe N 1601-2000 cc Peugeot 307 EPO II Vandt mesterskabet
- Fem 1. pladser
- Fire 2. pladser
- En 3. plads
|
|
2005 |
(Foto: Motorsporten.dk) | Danish Touringcar Championship Peugeot 307 Kører hos LV-Motorsport |
|
2006 sæsonen vil Klaus Verner hellige sønnen Kevin's MotoCross karriere, hvor der skal bygges videre på det hold DM han vandt i 2005 sæsonen sammen med Jonas Larsen.
|