Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

American Le Mans Series

Sebring var en tam oplevelse

ALMS 
23/03/04 

American Le Mans SeriesSebring blev, ikke overraskende, totalt domineret af de tysk fremstillede Audi biler, og selvom Audi'en fra Audi Sport UK Team Veloqx teamet, med Jamie Davies, Guy Smith og Johnny Herbert måtte holde i pit i omkring en ½ time for at få repareret et ukontrolleret olie udslip fra motoren, så kom denne bil alligevel hjem på en 3. plads, kun overgået af Champion Racing og den anden Audi Sport UK Team Veloqx.
 

På den ene side kan man sige at det er fantastisk flot at Audi kan præstere sådan en styrke, men fra et tilskuer synspunkt er det altså kedeligt. Jeg og de fleste andre ville godt se lidt mere afveksling og lidt mere reelt race, som dengang hvor Jan M. og Tom K. dystede i serien - Jan i en buldrende Panoz og Tom i en nærmest lydløs Audi (i hvert fald i forhold til Panoz'en).
Hvem husker ikke de dueller?

NÅ, det kan ikke hjælpe at drømme om de gode gamle dage, vi må se realiteterne i øjnene, og konstatere at den hurtigste ikke-Audi var Rollcentre Racing's Dallara Judd med Martin Short, Joao Barbosa og Rob Barff, men det team nåede kun 326 omgange, hvorimod Audi'en som blev nummer 3, nåede 338 omgange og den vindende bil nåede hele 350 omgange.

Det er altså svært at sige andet end at Audi'erne endnu engang er skræmmende stærke, og hvilke perspektiver giver det i forhold til Le Mans?
Tjaa - jeg er gået lidt i tænkeboks, for på den ene side tænker jeg fremad og ser at Tom Kristensen kommer til start i en GOH Audi, og det er selvfølgeligt rart at vide at han endnu engang sidder i en potentiel vinderbil, på den anden side kan det hurtigt blive et monotont løb i Frankrig midt i juni, hvis ikke der kommer andre biler med en tilsvarende styrke. ?

Jeg kan dog nævne at både Pescarolo og Lammers teamet kommer til Le Mans med Judd racere, og de har tidligere vist styrke, men spørgsmålet er om det er nok imod Audi.

LMP2 klassen var en ren fuser på Sebring. Det vindende team i den klasse var American Spirit Racing Inc. og deres Lola B2K/40 Nissan, men teamet fik kun kørt 264 omgange, og kom ind på en samlet 23. plads. Jeg håber virkeligt på at LMP675 klassen på Le Mans viser mere tænder, for ellers er denne her klasse simpelthen dødsdømt.

GTS klassen blev helt som ventet domineret af Corvette teamet. Desværre måtte Jan & Co. starte bagest efter de blev diskvalificeret fra deres pole position.
Det hindrede dog ikke Corvetten med nummer 4 i at dominere starten på løbet, for indenfor den første time, var de i spidsen for GTS klassen, og så startede dysten for alvor. Stillingen i GTS klassen vekslede frem og tilbage imellem Corvette nummer 3 og 4, indtil der var kørt lidt mere end 3 timer, for her udgik Jan Magnussen og Corvette nummer 4 med sammenbrudt kobling, og herefter var det nærmest en walk-over for den tilbageværende Corvette.

Corvette nummer 3 med Ron Fellows, Johnny O'Connell og Max Papis vandt da også GTS klassen suverænt med i alt 329 omgange, kun 9 omgange fra en samlet 3. plads.
Nummer to i GTS klassen var Barron Connor Racing og deres nye Ferrari 575 GTC som skuffede mig fælt. De fik kun kørt 307 omgange.
Hvem skal slå Corvette på Le Mans?
Det er svært at se, og jeg har i hvert fald ikke de store forventninger til den ny 575C, den bil virker simpelthen ikke færdigudviklet endnu.

Så vi må sætte vores lid til den 'gamle' Ferrari 550 Maranello, og her gætter vi på at bl.a. Veloqx - Prodrive Racing indsætter sådan en bil, og der gættes på at der kommer yderligere fire 550'er, så måske bliver Corvette alligevel presset lidt på La Sarthe?
Vi kan håbe.

GT blev igen igen vundet af Alex Job Racing og en Porsche 911 GT3-RSR, denne gang dog med Timo Bernhard, Jorg Bergmeister og Sascha Maassen med et forspring på kun 1 min. 11.988 sek. Foran nummer 2, som også kom fra Alex Job Racing.
3'eren var fra White Lightning Racing og det var også en Porsche 911 GT3-RS som kom hjem 6 omgange efter den vindende Porsche.
Den hurtigste ikke-Porsche kom fra Risi Competizione og det var en Ferrari 360 GTC, som kom igennem løbet med 304 omgange på bogen.
Risi Competizione viste dog i starten af løbet lidt styrke, men de kunne ikke holde dampen oppe samfulde 12 timer.
Hvem kan slå Porsche på Le Mans?

Næste ALMS løb er på Mid-Ohio den 27. Juni

Læs også:
21.03.2004 - Audi drama
21.03.2004 - Det var koblingen som forhindrede Jan i at vinde
21.03.2004 - Total Audi triumf på Sebring

Vejgaard

Læs mere om:
  • 20/03/04 - Sebring - ALMS
  •