Nostalgi hjørnet 17/10/12
|
|
Del 2 af 3 I 1974 skete der store ændringer bag kulisserne på FDM Jyllandsringen. To år forinden var banens ejer, S.K. Jensen, blevet dræbt ved en arbejdsulykke, og efter at hans enke havde drevet banen videre, valgte hun at sælge den til FDM, der siden da har brugt banen til at afvikle sine populære køretekniske kurser. |
I en periode, hvor Danmark også var mærket af sin første oliekrise, hang motorløbene på FDM Jyllandsringen i en tynd tråd, men så trådte den tidligere standardvognskører John Lundberg til og begyndte at arrangere løbene på banen.
I de første år var det de hjemlige standardvogns- og formelklasser, der udgjorde rygraden i FDM Jyllandsringens løb, men i 1976 var banen vært for en EM-afdeling for Formel Ford 1600, hvor et rekordstort felt på mere end 50 mand stillede op. Den senere Formel 1-kører Tiff Needell vandt løbet, mens Søren Aggerholm blev bedste dansker med en syvendeplads.
John Lundberg forstod værdien af at bruge gæstekørere ved sine løb, og Grundlovsdag 1977 havde han overtalt rallykøreren Jan “Motor” Mortensen til at stille op i gruppe 1, hvor Erik Høyer ellers vandt hver eneste gang. Men ikke på den dag. Kraftig regn var lige det, der skulle til, og så lammetævede Jan ”Motor” ellers den gamle mester.
I disse år lagde FDM Jyllandsringen også asfalt til en række Danmarkspremierer. I 1977 præsenterede Jac Nellemann Sports 2000-klassen, der dog aldrig blev den store succes, mens premieren året efter for Formel Ford 2000 vil blive husket for den ulykke, som overgik Maarten Hennemann, der sad fastklemt i sin racer i 24 minutter. Jyllands-Ringen forsøgte sig i 1979 også med en ny dille, da man anlagde en rallycross-bane på sin inderkreds. Layoutet var dog ikke særligt populært, og efter et par enkelte 2CV Cross-løb fik græsset atter lov til at vokse på hele inderkredsen.
I stedet havde man stor succes med at køre EM-afdelinger for de formelklasser, der i disse år havde dansk deltagelse. I 1979 og 1980 var det således EM-feltet i Formel Super VW, der gæstede banen anført af den tredobbelte danske Europamester, John Nielsen, mens Kris Nissen i 1981 fik sit internationale gennembrud, da han på FDM Jyllandsringen vandt en afdeling af EM for Formel Ford 2000. Året efter var det i øvrigt Ayrton Senna, som sejrede i samme løb på FDM Jyllandsringen. De fleste ved sikkert, hvad der siden er sket med ham…
John Lundberg havde i disse år stor succes med at præsentere formel 1-racere for det danske motorsportspublikum. I 1982 var John Watson på banen i sin McLaren MP4/1, hvor han satte en uofficiel banerekord i tiden 40,15 sekunder – en rekord, som så vidt det vides står den dag i dag! Det helt store scoop indtraf året efter, da John Nielsen blev placeret bag rattet af Renaults F1-racer. Desværre endte bilen i jordvolden, men året efter kunne Super John velfortjent modtage publikums hyldest, da han i sit comebackløb efter ulykken i Monaco vandt Formel 3-klassen ved Grand Prixet i 1984.
I 1982 havde Akai Cuppen set dagens lys på FDM Jyllandsringen. Senere skiftede klassen navn et par gange, men grundideen kører videre i det, som vi i dag kender som Yokohama Cup. I 1983 var FDM Jyllandsringen for første gang vært for en afdeling af verdensmesterskabet for Formel E-karts, mens man i 1985 kørte det første af mange populære truck-løb, som varede ved frem til 1996.
I 1987 var det sidste gang, at man kørte en EM-afdeling for Formel Ford 2000. Her var det danske håb en ung bankassistent fra Hobro ved navn Tom Kristensen. Han blev desværre vippet af banen allerede i første sving i løbet, der blev vundet af finnen J.J. Lehto, som senere endte i Formel 1, mens hans mindre kendte landsmand, en vis Mika Häkkinen, tog sig af sejren i NM-løbet for Formel Ford 1600! Resten er vist historie, som man siger…
Tom Kristensen i Formel Ford 2000
I morgen bringer vi den tredje del af FDM Jyllandsringens historie. Læs mere om: JyllandsringenHistorien om FDM Jyllandsringen 1Historien om FDM Jyllandsringen 3 |