Samtidig havde man fået opbygget en tradition med et flot og stor felt for gruppe A-standardvogne ved det årlige Grand Prix, men her knækkede filmen desværre ved 1992-udgaven, da en lang række kørere valgte at boycotte løbet og dermed skabte dansk bilsports største skandale.
I 1990 blev FDM Jyllandsringen udvidet. Desværre var det ikke noget, motorsporten fik glæde af, da man kunne åbne den nye manøvrebane kaldet bane 2, men efterfølgende blev der arbejdet på at få den gamle og nye bane lagt sammen, så man kunne få Danmarks første asfaltbane med internationale dimensioner. Til gengæld fik bilsportens elite i midten af halvfemserne et tilholdssted, da FDM Jyllandsringen blev udnævnt som regionalt Team Danmark Elitecenter.
I 1992 kørte FDM Jyllandsringen sit blot andet langdistanceløb, og det blev en fast tradition i de næste ti år. Løbet i 1992 blev vundet af Jørgen Poulsen og Erik Christensen, og parret sad hele tre gange bag rattet af den vindende bil i det klassiske løb, som elleve gange afsluttede hver eneste banesportssæson – sidste gang i 2002.
Op igennem halvfemserne har FDM Jyllandsringen utallige gange været premierebane for en lang række klasser i dansk bilsport. Det gælder eksempelvis NOSSCAR, Citroën Saxo Cup, Formel Renault og den vel nok mest berømte af dem alle, Danish Touringcar Championship, der havde premiere ved Åbningsløbet i 1999. Fra den sæson og frem til udgangen af 2010 var den klasse grundstenen i løbene på FDM Jyllandsringen – og i dansk bilsport i det hele taget.
Men inden Danish Touringcar Championship blev en realitet i 1999, havde manden bag – den tidligere racerkører Peter Elgaard – arbejdet på en sammenlægning af den eksisterende bane med det nye køretekniske anlæg. I sensommeren 1996 præsenterede han således et forslag om en sammenlægning af den oprindelige racerbane med manøvrebane med den interne betegnelse, bane 2.
Forslaget blev der arbejdet videre med i de efterfølgende år, og efter et langt sagsforløb, der dels omfattede det daværende Århus Amts godkendelse til sammenlægningen, dels omfattede flere efterfølgende ankesager ved forskellige miljøinstanser, kunne arbejdet med at skabe den nu 2.300 meter lange bane starte i maj 2003. Tre måneder senere – ved Grand Prix Danmark – kunne den daværende konservative Kulturminister, Brian Mikkelsen, så klippe et FDM-bånd over, hvorefter han markerede indvielsen ved at sætte sig bag rattet af en Ferrari F50 og køre to omgange på banen med Jan Magnussen som co-driver. Dermed var den hidtil længste racerbane i dansk motorsport en realitet.
Brian Mikkelsen klipper båndet.
Gennem første årti i det nye årtusinde dannede FDM Jyllandsringen grundstammen i Danish Touringcar Championship – og skabte dermed det, der med rette kan betegnes som dansk bilsports anden guldalder.
Michael Carlsen, Jason Watt, Jan Magnussen, Casper Elgaard og Michel Nykjær var de navne, som tog sejrene i mesterskabet, men også på FDM Jyllandsringen, hvor de blev udfordret gang på gang af andre topnavne. Henrik Lundgaard og Kurt Thiim var nogle af de danske topnavne, som forsøgte at gøre dem rangen stridig, mens udlændinge som Jens Edman, Markko Märtin og ikke mindst James Thompson udfordrede dem.
I 2010 skrev FDM Jyllandsringen sig atter ind i historien med premieren på en ny klasse. Det var Scandinavian Touring Car Cup – fusionsserien mellem Danish Touringcar Championship og Scandinavian Touring Car Championship – som så dagens lys med et virkelig internationalt resultat. Første løb blev vundet af Norges Robert Dahlgren. Andet heat af dansktyskeren Robert Schlünssen, mens Norges Tommy Rustad efter sæsonpremieren kunne føre mesterskabet.
En ny æra var begyndt!
Læs mere om: JyllandsringenHistorien om FDM Jyllandsringen 1Historien om FDM Jyllandsringen 2 |