En af de mange starter ved Bededagsløbet. Bøje Petersen (292) er gået i front foran Dennis D. Christensen (244). (Foto: Morten Alstrup)
”Den er rigtig sjov at køre på. Det er en rigtig skæg bane,” sagde en af dagens vindere, Thomas Thomsen, Grenå. ”Det er niveauforskellene og farten, der gør det. Det er utrolig høj fart på hele tiden, og som dagen skred frem, kom der godt bid i banen, så der var mulighed for at prøve en masse af. Jeg er bare ekstremt godt tilfreds med i dag.”
”Da vi trænede i morges, syntes jeg, at der manglede nogle hurtige sektorer på banen, eller også passede min bil ikke helt,” konstaterede en anden af deltagerne ved Bededagsløbet, Kim Dall, Ringsted. ”Men efter tidtagningen og de første heat er jeg blevet positivt overrasket. Det er en bane, der er ekstrem krævende. Der er ikke nogen langside, hvor vi kan sidde og slappe af. Man skal holde sporet for ikke at komme i uføre, så alt i alt synes jeg, at det er en rigtig fin bane.”
Godt 50 kørere var til start til det traditionsrige Bededagsløb, der ikke bare markerede premieren på den nye bane, men også var premiere på årets Danmarksmesterskab i rallycross. Dagen bød på masser af tætte og spændende løb, og det hele spidsede til midt på eftermiddagen, da der skulle køres finaler i de fem forskellige klasser.
I division 1 blev det til den ventede sejr for Morten Jespersen, Aalborg, som dog over de første fem omgange måtte presse sin Peugeot 207. Men så var rivalen Bjarne Jensen, Stenlille, så uheldig at løbe ind i et teknisk problem, hvorfor finalen her blev afgjort før tid.
Hurtigste mand på Løvelbanen var Morten Jespersen (27), der her sprinter af sted fra start, mens de mange tilskuere kikker på fra banens lyngklædte bakker. (Foto: Morten Alstrup)
Bededagsløbet lignede en dobbeltsejr til familien Jespersen. Lillebror Mikkel Jespersen, Aalborg, havde sin debut i klasse 5 for gruppe N-biler og havde kvalificeret sig direkte til A-finalen. Her blev han imidlertid sendt på tværs i starten, så han måtte indtage tredjepladsen efter Bent Madsen, Horsens, og Kim Sørensen, Gjerlev. Det lykkedes dog Mikkel Jespersen at kæmpe sig forbi sine to konkurrenter og krydse målstregen først, men efter det ternede flag var svunget, blev han efterfølgende diskvalificeret for påkørsel af sine konkurrenter i forbindelse med overhalingerne. Det betød i stedet, at Jonas Skaaning, Haslev, kunne afslutte dagen med at bestige sejrspodiets øverste trin.
I finalen blev Mikkel Jespersen (527) skubbet på tværs i starten. Siden kørte han sig tilbage til førstepladsen, men blev efterfølgende udelukket. (Foto: Morten Alstrup)
Dagens største klasse ved Bededagsløbet var division 2 for biler op til 2.000 cm3, og her blev man vidne til en meget tæt finale, hvor de fire første kom i mål indenfor fire sekunder. Efter de indledende heats var Rasmus Nielsen, Asaa, hurtigste mand i sin Honda Civic, men da de otte tætte og spændende omgange var kørt i A-finalen, måtte han konstatere, at han var blevet overgået af både Thomas Thomsen og Michael Bak, Løgstrup, der erobrede første- og andenpladsen.
I Supernational-klassen over 2.000 cm3 var det den gamle mester i klassen op til 2.000 cm3, Robert Jensen, Frederikshavn, der var hurtigste mand efter de indledende heat, og det blev da også til en sejr for Opel Astra-køreren, da bl.a. Volvo-trioen Peder T. Jensen, Romlund, Troels Daarbak, Østervrå, og Morten Schnack, Hadsund, ikke formåede at få overført hestekræfter til asfalten i den våde finale.
Peder T. Jensen (342) og Troels Daarbæk (393) havde en drabelig duel i et af de indledende heats, men måtte i finalen give tabt overfor Robert Jensen. (Foto: Morten Alstrup)
Fjerde og sidste finalevinder ved Bededagsløbet blev Søren Mortensen, Stenlille, der i division 1A slog Kim Dall og Peter Lindgaard, Farsø.
Efter Bededagsløbet kunne formanden for Viborg Motor Klub, Viggo Hansen, gøre status.
”Det er altid spændende at se, om de ting man har planlagt og forberedt virker,” sagde han ”En ting er, at autoværn, asfalt, banen og teknikken virker, men vi havde også nye folk på posterne i forhold til, når vi har kørt folkerace, og her er DM i rallycross altså et trin opad stigen. Jeg har været nervøs, men jeg er glad for, at det er overstået, og det har kørt fornuftigt i dag. Det er jo jysk for rigtig godt.”
Finaleresultater:
Division 1:
|
Pl. |
Kører |
Hjemby |
Mærke |
|
1 |
Morten Jespersen |
Aalborg |
Peugeot 207 |
2 |
Bjarne Jensen |
Stenlille |
Fod Puma |
|
Division 1A
|
Pl. |
Kører |
Hjemby |
Mærke |
|
1 |
Søren Mortensen |
Stenlille |
Citroën Saxo |
2 |
Kim Dall |
Ringsted |
Toyota Corolla |
3 |
Peter Lindgaard |
Farsø |
Opel Corsa |
|
Division 2
|
Pl. |
Kører |
Hjemby |
Mærke |
|
1 |
Thomas Thomsen |
Grenå |
Opel Kadett |
2 |
Michael Bak |
Viborg |
VW Golf GTI |
3 |
Rasmus Nielsen |
Asaa |
Honda Civic VTEC |
|
Klasse 3
|
Pl. |
Kører |
Hjemby |
Mærke |
|
1 |
Robert A. Jensen |
Frederikshavn |
Opel Astra GSi |
2 |
Daniel Johansen |
Frederikshavn |
NSU Prinz |
3 |
Jakob Pedersen |
Låsby |
Audi Quattro |
|
Klasse 5
|
Pl. |
Kører |
Hjemby |
Mærke |
|
1 |
Jonas Skaaning |
Haslev |
Honda Civic |
2 |
Allan A. Pedersen |
Korning |
Citroën Saxo VTS |
3 |
Michael Berg Sørensen |
Faxe |
Honda Civic |
|
Viborg Motor Klub Læs mere om: LøvelKampen om Danmarksmesterskabet begynder St. BededagLøvelbanen bliver Danmarks nyeste rallycrossbaneRallycrosskører: ”Den nye bane bliver meget hurtigereViborgs borgmester indviede den udvidede Løvelbane |