Mens hans klubkammerater har arbejdet for at få banen klar, har Thomas Mark været travlt optaget med at gøre sin Citroën Xsara klar til rallycrosspremieren på Løvelbanen. (Foto: Morten Alstrup)”Jeg tror, at det bliver en spændende bane med masser af muligheder for overhalinger,” siger Thomas Mark fra Løvel.
Han har ikke selv været ude at køre på den nye rallycrossbane endnu. For det første skal hans klubkammerater lige blive færdige med anlæggelsen af den. For det andet skal han også lige have gjort sin egen rallycrossbil klar til sæsonen.
”Min Citroën har fået både opdateret motor og gearkasse,” forklarer han. ”Motoren har fået gasspjælde til i år. Gearkassen er en såkaldt seks trins dog box, hvor jeg vil kunne få en topfart på 168 km/t ved 9.000 omdrejninger. Og det skal jeg nok få brug for.”
Thomas Mark forventer, at hans Citroën Xsara kommer tæt på topfart, når den nye rallycrossbane på Løvelbanen skal indvies. (Foto: Morten Alstrup)
”Jeg tror helt klart, at den nye rallycrossbane i Løvel bliver en meget hurtigere bane. Førhen var det de små biler, der havde lige så stor fordel som de store muskelbiler. Det kommer til at gå noget stærkere dernede, når de store biler får lov til at strække noget mere ud, og jeg tror, at det bliver mere spændende for publikum.”
Thomas Mark stiller op i den såkaldte Supernational-klasse for biler med motorer op til 2.000 cm3. Målt på antallet af deltagere er det den mest populære klasse i dansk rallycross, hvor der sidste år var hele 37 kørere, som scorede point til mesterskabet.
”Jeg tror, at jeg kan blive etter på Løvelbanen,” vurderer Thomas Mark. ”Det håber jeg på, men bare jeg kommer på podiet, bliver jeg glad. Den værste konkurrent må blive den regerende mester, Rasmus Nielsen. Han er en hård dreng og er rigtig, rigtig dygtig.”
Men selv om Thomas Mark er lokal mand fra Løvel, har han ikke på forhånd nogen hjemmebanefordel, for Løvelbanen fremstår Store Bededag i en helt ny udformning. Den er vokset i længde fra 650 til 820 meter, hvoraf 230 meter er asfalt, mens der nu er kommet en niveauforskel på godt otte meter på en koncentreret del af banen.
”Det gælder om at finde den rette opsætning på bilen,” forklarer Thomas Mark. ”Der er meget, man skal finde ud af, når man kommer ud på banen. Hvor er biddet, og hvor god er asfalten? Og den nye asfalt ser rigtig god ud. Men jeg tror også, at den nye bane kommer til at stille støre krav til materiellet.”
”Der er kommet et større hop, hvor nogle af dem, der ikke kører med de bedste biler, måske vil lande på snuden. Jeg tror, at det bliver en meget hurtig bane. Når man kommer ud fra den nye sløjfe med asfalt på, har man så god fart på, at man nok når op på 160 km/t, inden man skal bremse før det store sving for enden af publikumslangsiden.”
Viborg Motor Klub Læs mere om: Løvel |