Kun to deltagere havde meldt sig i SS1 – den tidligere rygrad i Special Saloon Car – inden sæsonstarten. For dem var kampen om den samlede Ray-Ban Challenge-titel derfor udelukket allerede på forhånd og det varede da også til Festivalenløbene i juni, før de første deltagere viste sig på asfalten. Morten Schmidt og Joakim Ottersen var på deltagerlisten den weekend og satte standarden. Schmidt var den hurtigste, men Ottersen den stabile.
Honda Civic - Joakim Ottersen. (Foto: Motorsporten.dk)
Henover vinteren var Morten Schmidts efterhånden veltjente VW Golf II blevet en del bredere, men trods det nye ”onde” look kun få hundrededele hurtigere på Ring Djursland. Det var dog mere end rigeligt til at dominere, men efter en sikker sejr i første heat begyndte teknikken at drille. Det kostede sejren i andet heat og i jubilæumsløbet en udgåelse midtvejs.
Hvis det var slemt, nåede han kun til anden omgang ved hans næste deltagelse, Grand Prix Danmark i august, og så var han ude. Slutresultatet blev tredjepladsen for en af de ellers mest stabile kørere, med næsten en tredjedel af pointene scoret som bonus for pole og hurtigste omgangstider!.
VW Golf - Morten Schmidt. (Foto: Motorsporten.dk)
Morten Schmidts utur var Joakim Ottersens chance. Han dukkede op til Festivalen med sin Honda Civic Type R, han normalt kørte i den norske pendant til gruppe N National/Advan Cup. Ved at blive kørende vandt han to af dagens tre sejre den weekend. Til Grand Prix Danmark fortsatte han taktikken, men fik her behov for sine evner i nærkamp da han og Erik Holgersen byttede plads indtil flere gange i dagens sidste heat. Det blev stadig to norske sejre, som det også blev ved finalen på Ring Djursland, hvor Ottersen var eneste deltager. Sikker klassesejr til den norske Honda-kører blev resultatet, men kun en samlet 13. plads med de manglende løb og deltagere til at sikre maksimumpoint for trods alt seks ud af syv startende løb.
Alfa Romeo 147 - Erik Holgersen. (Foto: Motorsporten.dk)
Jyllands-Ringens Grand Prix Danmark havde yderligere tre SS1-deltagere i kamp og dermed var det eneste gang at klassevinderen fik de maksimale 20 point for sejren. Erik Holgersen gjorde det afgjort bedst af de tre i sin Alfa Romeo 147 turbodiesel, der normalt deltog i DEC-langdistanceserien. Hen over weekenden fandt han flere sekunder per omgang og fravristede midlertidigt Joakim Ottersen føringen i andet heat, for at ende med to andenpladser og en ukrediteret (!) hurtigste omgangstid. Det rakte også til andenpladsen i SS1.
Ford Escort - Uffe Dalsgaard. (Foto: Motorsporten.dk)
Jacob Forman i VW Golf GTI, fra den historiske '76-klasse, og Uffe Dalsgaard i en Ford Escort Mk. II, der lignede noget fra rallyverdenen, var klassens to sidste deltagere og de sluttede bagerst med betragtelig indbyrdes afstand.
Billigste Special Saloon Car-klasse, men nok også i kamp med clubracerne, der nu hedder Youngtimer Trophy. Med den nuværende krise burde der være plads til SS1, men det kræver nogle deltagere til at begynde med. Jesper O. Hansen Læs mere om: Morten Schmidt |