Da deadline udløb i fredags, var nerverne godt afprøvet for Max Mosley og FIA.
Mosley har de seneste par måneder stået i spidsen for, den ubestridte største revolution i Formel 1 reglementet i sportens 60-årige historie.
Da FIA offentliggjorde det meget omstridte budgetreglement, var udmeldingerne prompte fra de store teams, hverken Ferrari, Renault, Toyota eller Red Bull har planer om, at deltage i Formel 1, hvis det bliver med budgetreglementet som det gældende reglement.
Pointen fra de nuværende 9 teams (undtagen Williams der blev smidt for porten af FOTA) og deres faglige organisation, er, at FIA ’s ide om at de enkelte teams frit kan vælge at forpligte sig til budgetreglementet, - og dermed kører under et andet regelsæt, end hvis man vælger ikke at deltage under budgetreglementet, dermed kører feltet reelt under 2 forskellige reglementer, og dette ønsker FOTA ikke.
Men i går meddelte FOTA så, at organisationens medlemmer har sendt deres tilmelding til 2010 sæsonen af sted, men det sker på et ultimatum der indeholder 3 følgende punkter:
1:
FOTA ønsker at budgetreglementet bliver droppet af FIA, og at FIA i samarbejde med FOTA i stedet finder løsninger på hvordan man ellers kan komme de skyhøje omkostninger til livs, samtidig vil FOTA have at 2010 Formel 1 sæsonen skal køres under det nuværende 2009 reglementet.
2:
At FIA, sammen med FOTA, underskriver den nye Concorde aftale (Formel 1’s grundlov red), inden 12. juni 2009, hvis dette sker, er FOTA villige til at forpligte sig til Formel 1 til 2012.
3:
At alle 9 FOTA medlemmers tilmelding bliver accepteret, vælger FIA kun at sige god for nogle af FOTA’s medlemmer, ønsker FOTA dermed ikke at deltage i Formel 1, - det er altså en "alle eller ingen” løsning FOTA har fremlagt for FIA.
Ud over de 9 FOTA medlemmer og Williams’ tilslutning til 2010 sæsonen, har yderligere 7 nye teams søgt om deltagelse i Formel 1 verdensmesterskabet fra næste år. Det væsentligste er dog, at de 7 nye teams, - og Williams, har søgt på baggrund af det planlagte budgetreglement, og at de 9 FOTA teams har søgt på baggrund af deres ultimatum, - inklusivt det mest kontroversielle, at budgetreglementet droppes, og 2010 Formel 1 reglementet bliver det nuværende 2009 reglement.
FIA står nu med 17 tilmeldinger til næste års Formel 1 sæson, dette er første gang i lang tid, at så mange teams har vist interesse i, hvad der ellers har været kendt som en sport, der på grund af de høje omkostninger, ikke har været i stand til at tiltrække nye teams.
Men FIA har ligeledes noget af et paradoksalt problem.
Ifølge den gældende Concorde aftale, kan der højest deltage 12 teams i Formel 1, FIA skal dermed fravælge 5 teams til næste sæson, men med FOTA’s ultimatum, om at alle 9 teams skal godkendes, bliver kampen hård om de resterende 3 pladser i motorsportens fornemste klasse.
Endvidere står Mosley og Co. med et endnu større dilemma, de 9 FOTA teams er villige til at tilslutte sig Formel 1 indtil 2012 (og dermed være grundstenen i en ny Concorde aftale), men kun hvis budgetreglementet bliver droppet og, at 2010 Formel 1 sæsonen køres under det gældende 2009 reglementet.
De resterende 8 teams har, endnu ikke fremlagt i hvor mange sæsoner de er i stand til at forpligte sig, de 7 nye teams, og Williams, har tilmed ansøgt om deltagelse i Formel 1, på baggrund af budgetreglementet.
Det er dermed usikkert om hvor mange af de 8 teams, der rent økonomisk overhovedet vil være i stand til at deltage i Formel 1, hvis FOTA får trampet deres ultimatum igennem. Bliver FOTA's ultimatum godkendt, vil omkostningerne formentligt blive særdeles højere end, hvad mange af de uafhængige teams har råd til.
FIA skal derfor finde de politiske støvler frem, skal de godtage FOTA’s ultimatum, og dermed give FOTA markant mere medindflydelse i Formel 1 reglementet, men ved at godkende FOTA’s 9 teams, sikrer FIA sig samtidig også sportens kommercielle værdi, for hvor meget er Formel 1 egentlig værd uden Ferrari, Renault eller McLaren?
En anden mulighed er, at fravælge FOTA’s ultimatum, og fortsætte med budgetreglementet, dermed siger FIA formentlig farvel og tak, til de store bilfabrikanter, men goddag og velkommen til mange flere nye teams.
Det mest oplagte, ville være at acceptere FOTA’s ultimatum, og dermed ser fremtiden for Formel 1 mere sikker ud, men hvis man beslutter sig for denne mulighed, giver FIA samtidig FOTA utrolig meget indflydelse, og FOTA vil i fremtiden kunne være med til at bestemme reglementet, men kan FOTA så også magte dette, uden alt for mange interne politiske stridigheder?
De 9 FOTA teams der kun vil deltage i 2010 sæsonen, hvis deres ultimatum kommer igennem, er følgende teams:
|
FOTA teams: |
|
Ferrari |
McLaren-Mercedes |
Renault |
|
Red Bull |
Toro Rosso |
Force India |
|
BMW-Sauber |
Brawn GP |
Toyota |
|
De 8 uafhængige teams, der har tilmeldt sig 2010 sæsonen på baggrund af budgetreglementet, er følgende teams:
|
Uafhængige teams: |
|
Williams |
Lola |
Prodrive |
|
Litespeed |
USF1 |
Campos Meta1 |
|
Epsilon Euskadi |
MarchF1 |
|
FIA har indtil 12. juni 2009 til at komme med deres endelige udmelding om det gældende reglement for 2010 Formel 1 sæsonen. Jacob Carsting
Læs mere om: FIA indfører ”budget reglement”FOTA fremlægger alternativ forslag til Max MosleyFOTA fremlægger deres principper for fremtidenFOTA mødes i dagWilliams sparket ud af FOTA |