Der har i det seneste stykke tid været en livlig debat mellem FIA og FOTA om nedsætningen af omkostningerne i Formel 1. i torsdags udtalte FOTA præsident Luca di Montezemolo at alle 10 Formel 1 teams i princippet var enige om at underskrive en ny Concorde aftale gældende fra 2009 til 2012.
Men FOTA ønsker at være endnu bedre forberedt til fremtiden, til det har forbundet fremlagt en række forslag der skal til diskussion med FIA, forslagene er delt op i 3 kategorier, de tekniske -, de sportslige – og de kommercielle forslag.
FOTA medlemmerne har god grund til at smile, de enkelte teams har aldrig stået i en bedre position i forhold til FOM og FIA end de gør i dag (Foto: FOTA)
Her er en kort opsummering af de vigtigste forslag fremlagt fra FOTA, fra hver af de 3 kategorier:
Tekniske forslag
• 8 motorer per kører per sæson
• Reducering af vind tunnel test og CFD
• Begrænsning af eksotiske materialer som fx kulfiber
• Kundemotorer til max $5m per sæson
• Standard KERS system
• Standard radio og telemetri systemer
Sportslige forslag
• Test reducering med op til 50 %
• Nyt point system (12-9-7-5-4-3-2-1)
• Brændstof, dæk og pit strategi skal gøres offentligt
• Max løbsdstance på 250 km eller max 1 time og 40 min
Kommercielle forslag
• Bedre TV dækning, friere adgang til teams/kørere og data
• Fast autograf skrivning for alle kørere ved hvert løb
Det skal understreges at disse forslag ikke er vedtaget endnu og at de først skal til høring ved FIA’s månedlige møde, håbet fra FOTA’s side er at implementere forslagene i den nye Concorde aftale inden 2010 sæsonen.
”Dette er et enestående kapitel i Formel 1’s historie. For første gang nogensinde er alle teams forenet og ønsker en fælles retning med henblik på sportens fremtidige udvikling, vi vil derfor fortsætte med at bidrage til aktivt, at udvikle Formel 1 så sporten også i fremtiden hører blandt de mest populære sportsgrene verden over”, skriver FOTA i en pressemeddelelse.
Jacob Carsting
Læs mere om: Teams enig om ny Concorde aftale |