Et uheld under træningen på Padborg Park onsdag medførte, at en af de deltagende biler totalt udbrændte, efter at der var gået ild i den under kørslen. Dette har afstedkommet en pressemeddelelse fra det pågældende team, og på denne baggrund føler vi os nødsaget til at reagere med følgende fakta og kommentarer:
- Det er naturligvis dybt beklageligt, at der er sket et uheld, som er endt med, at en bil er totalt udbrændt, men det er glædeligt, at Michael Klostermann overhovedet ikke komme til skade ved uheldet.
- Når teams og kørere lejer sig ind på Padborg Park, står det i vores kontrakter, at kørslen finder sted på eget ansvar, og at deltagerne selv medbringer mandskab, hvis de f.eks. ønsker bemanding af banens flagposter. Lejere af banen har ligeledes muligheden for at rekvirere ambulance og/eller brandbil mod betaling.
- Der forefindes permanent 46 stk. 5 kilos pulverslukkere og brandtæpper på Padborg Park. Disse findes i dommertårnet, der er placeret i pitten.
- Det er ikke korrekt, når det bliver fremført, at alle biler bare fortsatte med at køre. En bil, der ejes af Padborg Park, havde på dette tidspunkt kørt flere omgange i træk på banen, herunder kørt igennem hårnålen, hvor uheldet skete. Da Padborg Parks bil passerede den brændende bil, var Michael Klostermann på det tidspunkt ude af bilen og stod på volden, mens bilen var omspændt af flammer, hvilket altså var sket på under de 70 sekunder, som det havde taget Padborg Parks bil at gennemkøre en baneomgang. Da Michael Klostermann var ude af den brændende bil, og da Padborg Parks egen bil er udstyret med et fastmonteret ildslukningsanlæg, havde køreren af denne bil ingen mulighed for at yde direkte hjælp, hvorfor han i stedet kørte til pitten for at tilkalde hjælp. Ligeledes blev træningen øjeblikkeligt stoppet, så snart vi blev bekendt med branden.
- Så snart personalet på Padborg Park blev bekendt med branden, blev der sendt en bil af sted med pulverslukkere. Der blev udløst 3 stk. 5 kilos pulverslukkere, men det kunne ikke begrænse flammerne, hvorfor det var nødvendigt at rekvirere hjælp fra det lokale brandvæsen.
- Uheld af denne type, hvor der på grund af en teknisk fejl på bilen, kommer brændbar væske på nogle varme dele af bilen, er meget svære at slukke, også selv om der havde befundet sig pulverslukkere i umiddelbart nærheden af bilen. Dette understreges af, at bilen er blevet overtændt på under de 70 sekunder, som det havde taget Padborg Parks bil at gennemkøre en baneomgang.
- Det er i øvrigt første gang, at der er sket et uheld af denne type på Padborg Park i banens godt fireårige eksistens.
- Padborg Park har hele tiden og også i dag levet op til de forskrifter, der findes, men dagens uheld har fået os til at forøge sikkerhedsindsatsen. Således vil vi ved fremtidige testarrangementer på Padborg Park bemande en flagpost i den fjerneste ende af banen, hvor der også vil forefindes pulverslukkere
Ønskes der yderligere kommentarer til dette, kan de fås hos baneejer Jens Enemark på 23 41 16 97.
Sikkerhed i forbindelse med afvikling af test
I forbindelse med Michael Klostermanns uheld under onsdagens test på Padborg Park har vi i ledelsen af Perfection Racing og Chevrolet Motorsport Danmark besluttet straks at bruge erfaringerne til højnelse af sikkerheden.
Det betyder følgende for vores team:
- Alle i teamet lærer at løsne sidenettet
- Kørerne skal kunne udløse sikkerhedsnettet med lukkede øjne
- Ingen af teamets biler kører på banen uden vi har sikret os, at der er sikkerhedsbil med brandslukningsudstyr placeret i den fjerneste ende af banen
- Alle i teamet vil hurtigst muligt gennemgå kursus i slukning af brand
- Vi vil i teamet arbejde på at fremstille en nem udløsermekanisme til sikkerhedsnettet
Vi håber inderligt, at vi aldrig skal få brug for disse foranstaltninger, men dagens oplevelser har vist, hvor små marginalerne kan være, når uheldet er ude.
Chevrolet Motorsport Danmark Jan Gripping
Debat indlæg "Sort uheld for Michael Klostermann"
Jeg syntes det er på sin plads at komme med en kommentar til det der skete på Padborg Park i dag, som formand for Danmarks Special Saloon Car kørerforening hvor et af vores medlemmer kunne have mistet livet i dag.
Jeg er forfærdet og tager dybt afstand fra dagens hændelse, ikke så meget over at der var ild i en bil, men at der var racerkører på banen der IKKE stoppede for at hjælpe, med de tanker jeg sidder med lige nu så er min klare holdning at de der kørte rundt på Padborg Park og sågar kørte forbi en brændende bil UDEN at hjælpe skulle have en straf på samme måde som det gælder ude i samfundet. Stod det til mig skulle de miste deres licens.
Det bringer mig så tilbage til en gammel kæphest om ”racerskole” er det til skrækkelig at give nye racerkører et licenskursus og lade den suse rundt på noget sort asfalt?
Hvad med:
Sikkerhed for medkører?
Hvad gør jeg hvis uheldet er ude?
Hvorledes slukkes en brænd i en bil?
OSV
Dette indlæg er en opfordring til en dialog for at kan få dagens uheld vendt til noget positivt for dansk banesport, nu der ikke var tale om tab af menneskeliv denne gang.
Jeg ved at Padborg Park fra dags dato har ændret proceduren for test/trænings dage, sådan skal det være Jens Enemark.
Mit forslag efter dagens episode er på samme måde som Formel 1 har en forening der varetager kørernes sikkerhed, at vi laver en forening der består at en repræsentanter for samtlige racerklasser i der deltager på de danske asfalt baner, en forening der bliver taget med på råd omkring sikkerhed på og omkring banerne.
Jeg kan kontaktes på ssc@specialsalooncar.dk hvis der er stemning for et sådan tiltag.
Erik Byrgesen Formand Kørerforeningen
Uheld på Padborg Park
I forbindelse med Michael Klostermanns uheld på Padborg Park den 18. april gør Dansk Automobil Sports Union opmærksom på følgende:
Arrangementet på Padborg Park var ikke godkendt af DASU. Der var tale om en uofficiel testdag, som der afholdes masser af i løbet af sæsonen.
En klub under Dansk Automobil Sports Union har mulighed for at søge en såkaldt testdag på de danske baner. For at godkende en sådan testdag kræver DASU blandt andet, at der er en af DASU godkendt og uddannet løbsleder til stede på banen ved testdagen.
Det er denne løbsleders ansvar, at testdagen afvikles på forsvarlig vis for både kørere og omgivelser i henhold til DASUs reglement.
Hos Dansk Automobil Sports Union har sikkerheden højeste prioritet, så selv om der var tale om en uofficiel testdag, der ikke blev afholdt med DASUs godkendelse, vil hændelsen på Padborg Park den 18. april bliver drøftet i unionen med henblik på at finde ud af, hvordan vi bliver bedre til at håndtere lignende situationer.
Dansk Automobil Sports Union Læs også: 18.04.2007 - Sort uheld for Michael Klostermann Læs mere om: Jens EnemarkMichael KlostermannPadborg Park |