Årets Danish Touringcar Championship afgøres først i den allersidste afdeling om tre uger. Det er slutfacit efter søndagens ottende afdeling på Padborg Park, hvor de 9.000 tilskuere blev vidne til tætte og meget renere løb end det, DTC-kørerne havde præsteret lørdag. Men derfor gik der alligevel en dramafyldt eftermiddag i det sønderjyske, inden Jan Magnussen, England, fik reduceret Casper Elgaards, England, mesterskabsføring fra ellevte til seks points.
Den dobbelte Danmarksmester var blevet idømt en straf på seks startplaceringen efter sin påkørsel af Jan Magnussen i gårsdagens løb, og da Casper Elgaard samtidig havde en katastrofal shoot out-kvalifikation, skulle han starte søndagens pre-finale fra fjortendepladsen. Rivalen derimod overlevede en afkørsel i shoot out-kvalifikationen og sikrede sig årets første pole position i en pre-finale, og sad nu pludselig med flere esser på hånden. Men så spillede Casper Elgaard sit kort ud med en af sine velkendte kanonstarter.
Mens konkurrenterne trak mod venstre på vej mod første sving, satsede Casper Elgaard (yderst til venstre) på det frie højrespor og gik fra en fjortende- til en sjetteplads ved starten af pre-finalen. (Foto: Birger Vilén)
”Jeg fik en rigtig god start,” fortalte Team Essex-køreren. ”Et par stykker trak ind, og jeg satsede og tog dødsporet på ydersiden, og der var plads hele vejen ned mod første sving. Men det var et dødsspor, fordi der var stor chance for, at man ikke kan komme ind, men det lykkedes for mig at komme rundt. Jeg troede ikke på det selv, at jeg lå sekser.”
Casper Elgaard kun senere avancere yderligere et par placeringer, så han endte på fjerdepladsen. Men løbet tilhørte en stærkt kørende Jan Magnussen.
”I pre-finalen syntes jeg, at jeg havde styr på det hele, og jeg fik de maksimumspoints, jeg skulle have,” sagde Jan Magnussen, der inden finalen dermed havde bragt sig i toppen af tabellen. Men så gjaldt det finalen, hvor han skulle starte som femmer, og selv om han efter nogle få omgange kom op på tredjepladsen, så blev det ikke til yderligere avancement. I front befandt sig nemlig Casper Elgaard og John Nielsen, England.(Red. Ifølge John's eget udsagn er han flyttet tilbage på dansk grund og kan dermed titulere sig som dansker igen)
”Han (John Nielsen, red.) var bare en god hjælpekører for Casper. Han bakkede af og kunne give Casper luft, og det var lidt irriterende, fordi jeg havde en god bil i dag,” sagde Jan Magnussen, der nu er seks points efter rivalen efter en dramatisk weekend. ”Det, der skete i går, kostede mig nok mere end det, jeg vandt i dag, så vi kunne have været tættere på.”
”Det så sort ud, inden løbet startede,” sagde Casper Elgaard om mesterskabssituationen. ”At man kan være så glad for at miste fem points, det havde jeg aldrig troet!”
I søndagens DTC-afdeling var det Martin Jensen, Albertslund, der var bedste kører blandt forhjulstrækkerne efter en lørdag, som stoppede med en slemt skadet Honda i første sving. Men i dag blev det til en tredje- og en fjerdeplads.
”Det var en hamrende skæg pre-finale, hvor jeg kunne køre om kap med BMWerne,” sagde en glad Martin Jensen efter løbene. ”Det var dejligt, at vi gennemførte i dag og fik nogle points, men jeg vil tro, at vi med en lige bil, der var 100 % optimal, havde været meget skarpere.”
To kørere, der var skarpe i gårsdagens afdeling, men som ikke var det søndag, var Michel Nykjær, Tappernøje, og Michael Outzen, Ringe. De to havde fået henholdsvis 55 og 50 kg succesballast i deres biler efter deres flotte præstationer, og specielt fynboen blev i den grad handicappet. Det kostede specielt i privatkørernes kamp om DTC Cuppen, hvor hans nærmeste rival til titlen, Philip Andersen, Risskov, ingen ballast havde i bilen. Til gengæld havde han fået et gult kort efter en episode med dommerne i går.
”Det gule kort betød ikke noget for min kørsel i dag,” sagde BMW-køreren, som var bedste privatkører i såvel pre-finalen som finalen. ”Selv om mange sagde, at det var bulekørsel i går, så synes jeg ikke, at det var mit rigtige jeg, og jeg synes heller ikke, at det hele var fair. Det var vigtigt for mig at vise noget andet i dag.”
En anden kører, som også viste sig fra sin bedste side var den forsvarende DTC Cup-vinder Michael Carlsen, Vissenbjerg. I begge løb kom han i top 10 og endte som tredjebedste privatkører.
”Det var en af de bedste dage længe, så jeg har åbenbart ikke helt glemt at køre bil,” sagde køreren, som var DTC-mester i 2000 og 2001. ”Der var faktisk god speed i bilen i dag, og vi fik kørt os til vores resultater. Det var simpelthen bare dejligt. Det var rart at prøve igen.”
Læs også: Padborg Super Prix finale resultater Læs mere om: Padborg Park24/09/06 - Padborg Park - Danish Touringcar Challenge |