Inden løbet havde
Jan Magnussen , England, et forspring på seks points til Casper Elgaard , Århus, men med
50 kg succesballast i bilen havde han det svært i shoot out-konkurrencen og pre-finalen, men i finalen kunne han slå til og vinde. Alligevel måtte
Jan Magnussen tilbagelevere føringen til Casper Elgaard.
"Det var det, vi kunne få ud af dette løb her, men det var da fedt, at vi kunne få en sejr med hjem," sagde den glade finalevinder efter løbet. At han måtte afgive den sammenlagte førsteplads, hang sammen med, at
Casper Elgaard var meget tæt på at få det pointmæssigt maksimale ud af weekenden. Han tog pole position og en pre-finalesejr, og finalen endte med at give ham en andenplads, selv om han kørte et meget afventende løb.
"Jeg lod tingene prøve at komme til mig, og det gjorde de så, og det er jo altid skønt, når det lykkes," sagde en glad Casper Elgaard. "Jeg havde valgt at bruge mine nye dæk til pre-finalen for at være sikker på at komme væk, og så måtte jeg tage finalen som den kom. Jeg vidste, at det var svært at overhale, og der var ikke nogen grund til at presse for meget."
At Casper Elgaard kunne få andenpladsen, hang blandt andet sammen med de begivenheder, som foregik foran ham. Først tyvstartede
Martin Jensen , Albertslund, og selv om han kunne føre mange omgange af finalen, så sendte et tidstillæg på tyve sekunder ham tilbage til tiendepladsen.
På den udfordrende Sturup Raceway var der kamp om at komme først ind i første sving. Martin Jensen (29), der her fører midterfeltet an i pre-finalen, tyvstartede i finalen, og det kostede ham en mulig sejr (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
"Jeg kikkede på startlamperne, som skulle gå ud, men den sidste af dem havde en mørkere rød farve, og da den tændte, gav jeg gas frem for at vente til, at den skulle gå ud," sagde en slukøret Honda-kører bagefter.
Han var ikke den eneste kører i førergruppen, som fik strafsekunder. På tredjesidste omgang kom det til en kollision mellem
Henrik Lundgaard , Hedensted, og John Nielsen , England, om det, der var den reelle andenplads. Henrik Lundgaard stod på tværs og for den forseelse blev John Nielsen idømt en strafbane, men da han ikke kunne nå at afsone denne, blev straffen konverteret til tre strafsekunder, hvilket rykkede ham fra anden- til tredjepladsen.
"Da jeg drejer ind i svinget, kører John ind i mit baghjul," sagde en tydeligt ophidset Henrik Lundgaard efter episoden. "Han bremser sig op på siden af mig og bruger mig som stopklods, og så kommer man rundt. Det var en regulær afkørsel."
"Han respekterer mig ikke," var John Nielsens udlægning. "Jeg er kommet op på siden af ham, da han drejer ind. Hvad forventer han af mig? At jeg skal forsvinde op i den blå luft."
I kampen om privatkørernes DTC Cup var det
Michael Outzen , Ringe, der lagde ud med at tage maksimumpoints i pre-finalen, men i finalen strejkede hans gearkasse, og det gav i stedet den interne sejr til Philip Andersen , Risskov, som dermed også kunne udbygge sin føring i cuppen. Her gik andenpladsen i finalen til
Mike Legarth , Vamdrup, der med en generel syvendeplads havde sin bedste løbsweekend længe.
Korte fakta:
- Ronnie Bremer , Schweiz, kørte af banen under shoot out-konkurrencen og rykkede bundkarret af sin bil, hvor motoren senere døde i pre-finalen. Også hans teamkammerat Jens Edman , Sverige, måtte udgå med tekniske problemer i finalen.
- Bedste ikke-dansker i finalen blev derfor Markko Märtin, Estland, der på trettendepladsen lige præcist holdt
Pontus Mörth , Sverige, bag sig.
- Danish Touringcar Championship holder nu en lang sommerferie inden næste løb, der køres på Ring Djursland den 13. august.
Se også: Tider fra Shoot Out Tider fra Prefinale og Finale Læs mere om: 11/06/06 - Sturup Raceway - Danish Touringcar Challenge - DM |