Efter de to foregående dages specialprøver - 9 ialt - så er det Citroën kørerne Loeb og Elena der fører løbet, men kørerne på anden pladsen Grönholm og Rautiainen i deres Peugeot er under 2 minutter bag dem.
Der er faktisk lagt op til en meget spændende sidste dag i dette rally, idet de første 8 mandskaber aller er inden for 5 minutter af hinanden.
SS10 - Col de Braus til Col de L'Orme 1 - 7,330 km.
Subaru kørerne Solberg og Mills lagde ud med at være hurtigst på dagens første specialprøve, deres tid var her 3,2 sekunder hurtigere end kørernes på 2 pladsen - Gardemeister og Honkanen - i deres Skoda.
Top 10 på SS10:
|
Plac. | Kørere | Mærke | Tid |
|
1 | Solberg / Mills | Subaru | 05:40,8 |
2 | Gardemeister / Honkanen | Ford | +0:03,2 |
3 | Panizzi / Panizzi | Mitsubishi | +0:04,7 |
|
4 | Loeb / Elena | Citroën | +0:05,3 |
5 | Kresta / Tomanek | Ford | +0:06,5 |
6 | Grönholm / Rautiainen | Peugeot | +0:07,2 |
|
7 | Stohl / Minor | Citroën | +0:08,4 |
8 | Bengue / Escudero | Skoda | +0:20,2 |
9 | Sarrazin / Pivato | Subaru | +0:28,3 |
|
10 | Martin / Park | Peugeot | +0:29,7 |
|
SS11 - La Cabanette til Lantosque 1 - 19,520 km.
Solberg og Mills gentog bedriften far dagend 1. prøve her på den 2., og de kørte igen deres Subaru racer ind på hurtigste tid.
På 2. pladsen kom løbets førende kørere - Citroen mandskabet Loeb og Elena - der var 4,4 sekund langsommere.
3., 4. og 5. pladserne blev indtaget af henholdsvis Grönholm og Rautiainen i Peugeot, Gardemeister og Honkanen i Ford samt brødrene Panizzi i Mitsubishi, dermed var alle fem af de seks VM mærker repræsenteret i top 5.
Top 10 på SS11:
|
Plac. | Kørere | Mærke | Tid |
|
1 | Solberg / Mills | Subaru | 13:36,1 |
2 | Loeb / Elena | Citroën | +0:04,4 |
3 | Grönholm / Rautiainen | Peugeot | +0:06,3 |
|
4 | Gardemeister / Honkanen | Ford | +0:10,9 |
5 | Panizzi / Panizzi | Mitsubishi | +0:11,5 |
6 | Kresta / Tomanek | Ford | +0:12,8 |
|
7 | Stohl / Minor | Citroën | +0:15,2 |
8 | Martin / Park | Peugeot | +0:16,5 |
9 | Bengue / Escudero | Skoda | +0:18,3 |
|
10 | Sarrazin / Pivato | Subaru | +0:21,5 |
|
SS12 - La Bollene Vesubie til Sospel 1 - 31,190 km.
Dagens 3. specialprøve kostede to afkørsler, to afkørsler som begge skyltes at tilskuerne smed sne ud foran de kørende biler i svingene, noget som kørernes dækmontereing og kørsel ikke var forberedet på.
Først kostede det Grönholm og Rautiainen en afkørsel, men de fik deres Peugeot tilbage på banen igen, de havde dog nu mistet 5 kostbare minutter.
Straks værre gik det for Subaru kørerne Solberg og Mills, der blev det andet offer for det hensynsløse tilskuere, de fik flået det ene hjulophæng af deres Subaru racer, så de måtte opgive at fortsætte, og er nu ude af løbet.
Specialprøven blev vundet af Kresta og Tomanek i Ford, der sluttede med en tid der var 2,4 sekund hurtigere end Citroën kørerne Loeb og Elena på 2. pladsen.
Top 10 på SS12
|
Plac. | Kørere | Mærke | Tid |
|
1 | Kresta / Tomanek | Ford | 22:16,2 |
2 | Loeb / Elena | Citroën | +0:02,4 |
3 | Panizzi / Panizzi | Mitsubishi | +0:05,8 |
|
4 | Stohl / Minor | Citroën | +0:09,6 |
5 | Bengue / Escudero | Skoda | +0:11,7 |
6 | Sarrazin / Pivato | Subaru | +0:15,0 |
|
7 | Martin / Park | Peugeot | +0:17,9 |
8 | Gardemeister / Honkanen | Ford | +0:18,8 |
9 | Warmbold / Connelly | Ford | +0:40,9 |
|
10 | Rovanpera / Pietilainen | Mitsubishi | +0:43,6 |
|
Specialprøve 12 markerede at kørerne var halvvejs gennem dagens prøver, og stillingen på dette tidspunkt i løbter er den at det er Citroën kørerne Loeb og Elena der fører løbet. De har pt et forspring på næsten 2½ minut.
Top 10 efter 12 specialprøver:
|
Plac. | Kørere | Mærke | Tid |
|
1 | Loeb / Elena | Citroën | 3:32:20,0 |
2 | Gardemeister / Honkanen | Ford | + 02:29,1 |
3 | Panizzi / Panizzi | Mitsubishi | + 02:55,0 |
|
4 | Martin / Park | Peugeot | + 04:36,3 |
5 | Grönholm / Rautiainen | Peugeot | + 07:11,9 |
6 | Stohl / Minor | Citroën | + 07:34,8 |
|
7 | Rovanpera / Pietilainen | Mitsubishi | + 07:38,8 |
8 | Kresta / Tomanek | Ford | + 08:56,4 |
9 | Bengue / Escudero | Skoda | + 09:29,9 |
|
10 | Warmbold / Connelly | Ford | + 13,10,1 |
|
SS13 - Col de Braus til Col de L'Orme 2 - 7,330 km.
Med næsten den mindst mulige margen var det Peugeot's topkørere Grönholm og Rautiainen der satte hurtigste her på dagens 4. specialprøve, hvor de var 0,2 sekund hurtigere end Gardemeister og Honkanen i deres Ford på 2. pladsen.
Top 10 på SS13:
|
Plac. | Kørere | Mærke | Tid |
|
1 | Grönholm / Rautiainen | Peugeot | 05:31,6 |
2 | Gardemeister / Honkanen | Ford | +0:00,2 |
3 | Loeb / Elena | Citroën | +0:02,1 |
|
4 | Kresta / Tomanek | Ford | +0:04,2 |
5 | Panizzi / Panizzi | Mitsubishi | +0:06,8 |
6 | Stohl / Minor | Citroën | +0:08,2 |
|
7 | Pons / Julia | Peugeot | +0:12,6 |
8 | Sarrazin / Pivato | Subaru | +0:13,6 |
9 | Povanpera / Pietilainen | Mitsubishi | +0:16,3 |
|
10 | Martin / Park | Peugeot | +0:19,0 |
|
SS14 - La Cabanette til Lantosque 2 - 19,520 km.
Med et forspring på 3,6 sekund var det Loeb og Elena der i deres Citroën var de hurtigste på denne specialprøve.
De to næste pladser blev besat af Kresta og Tomanek samt Sarrazin og Pivato, der kører henholdsvis Ford og Subaru, deres tider var 3,6 og 5,9 sekunder fra Citroën kørernes.
Top 10 på SS14:
|
Plac. | Kørere | Mærke | Tid |
|
1 | Loeb / Elena | Citroën | 13:31,5 |
2 | Kresta / Tomanek | Ford | +0:03,6 |
3 | Sarrazin / Pivato | Subaru | +0:05,9 |
|
4 | Gardemeister / Honkanen | Ford | +0:06,1 |
5 | Grönholm / Rautiainen | Peugeot | +0:06,3 |
6 | Martin / Park | Peugeot | +0:08,2 |
|
7 | Panizzi / Panizzi | Mitsubishi | +0:10,5 |
8 | Povanpera / Pietilainen | Mitsubishi | +0:13,0 |
9 | Bengue / Escudero | Skoda | +0:13,5 |
|
10 | Stohl / Minor | Citroën | +0:15,2 |
|
SS15 - La Bollene Vesubie til Sospel 2 - 31,190 km.
På dagens 6. og sidste specialprøve var løbets førende kørere Loeb og Elena igen de hurtigste, de kunne her krydse målstregen i en tid der var næsten 10 sekunder hurtigere end kørerne på 2. pladsen.
På 2. pladsen kom Subaru kørerne Sarrazin og Pivato, som havde et næsten 3 sekunders forspring til Stohl og Minor på 3. pladsen i deres Citroën.
Top 10 på SS15:
|
Plac. | Kørere | Mærke | Tid |
|
1 | Loeb / Elena | Citroën | 21:40,4 |
2 | Sarrazin / Pivato | Subaru | +0:09,9 |
3 | Stohl / Minor | Citroën | +0:12,8 |
|
4 | Kresta / Tomanek | Ford | +0:16,0 |
5 | Grönholm / Rautiainen | Peugeot | +0:17,7 |
6 | Rovanpera / Pietilainen | Mitsubishi | +0:23,3 |
|
7 | Gardemeister / Konkanen | Ford | +0:25,0 |
8 | Bengue / Escudero | Skoda | +0:25,8 |
9 | Martin / Park | Peugeot | +0:26,3 |
|
10 | Panizzi / Panizzi | Mitsubishi | +0:29,9 |
|
Med gennemkørslen af pecialprøve 15 er det 73. Rallye Automobile Monte Carlo kørt til ende, og på trods ag to uheld så vandt Citroën kørerne Sebastien Loeb og Elena, der efter de tre dage og 15 specialprøver sluttede med en samlet tid der var næsten 3 minutter hurtigere end Ford kørerne Gardemeister og Honkanen der sluttede løbet på 2. pladsen.
Dermed scorede Citroën samt Loeb og Daniel Elena hattrick her i Rallye Automobile Monte Carlo efter at de også vandt løbet i både 2003 og 2004.
Top 10 i Rallye Automobile Monte Carlo 2005:
|
Plac. | Kørere | Mærke | Tid |
|
1 | Loeb / Elena | Citroën | 4:13:05,6 |
2 | Gardemeister / Honkanen | Ford | + 02:58,3 |
3 | Panizzi / Panizzi | Mitsubishi | + 03:40,1 |
|
4 | Martin / Park | Peugeot | + 05:27,7 |
5 | Grönholm / Rautiainen | Peugeot | + 07:33,8 |
6 | Stohl / Minor | Citroën | + 08:08,9 |
|
7 | Rovanpera / Pietilainen | Mitsubishi | + 08:29,3 |
8 | Kresta / Tomanek | Ford | + 09:18,1 |
9 | Bengue / Escudero | Skoda | + 10:32,0 |
|
11 | Warmbold / Connelly | Ford | + 15:09,1 |
|
Læs også:
22.12.2004 - Rallye Automobile Monte Carlo 2005 - lørdag
22.01.2005 - Rallye Automobile Monte Carlo 2005 - på TV2
21.01.2005 - Rallye Automobile Monte Carlo 2005 - fredag
21.01.2005 - Lundgaard med i Monte Carlo Rally
19.01.2005 - 73rd Monte Carlo Rally
29.12.2004 - Begrænset tilslutning til Monte Carlo Rally Hr. Nielsen
Læs mere om: 23/01/05 - Monte Carlo - WRC |