I 2002 blev den finske kører en del af Renaults udviklingsprogram - fem år senere er han klar til at overtage sædet efter Fernando Alonso. Historien kan måske se ud til at gentage sig. Alle peger på at Heikki Kovalainen er et af de største talenter. Han er yderst omstillingsparat og har vist gode takter i sin tid i Formel-race - også selvom det 'kun' er blevet til en enkelt titel!
Som for alle andre topkørere har han været igennem den normale gokart-skole og har vundet flere af de største gokart løb. Da han 2001 skiftede til formel-race, fik han med det samme god succes. I England slog han sit navn fast i Formel Renault hvor han blev årets rookie - og skiftede direkte videre til Formel 3!
Det blev ikke til mesterskaber i England, men han slog allerede dér sit navn fast, og så var Renault der med det samme til at få knyttet ham tættere til sig. De anbefalede at han tog videre til den spansk-baserede Nissan World Series, hvor racerne er lidt kraftigere. Efter to sæsoner var han mester - og klar til GP2.
I GP2's første sæson var han en af de største udfordrere til den senere mester, Nico Rosberg. De to fulgtes ad hele vejen og det kunne ligeså godt have været Kovalainen der var endt som mesteren - nu blev det i stedet 'landsmanden' Rosberg. Planerne for fremtiden var dog udstukket af Renault - og den lignede umiskendelig den samme plan som blev lagt for Fernando Alonso. Ud af GP2 og i stedet helt dedikeret til at køre test - og så derefter klar til et Grand Prix-sæde. Op til det italienske Grand Prix kom så bekræftelsen: Kovalainen er Renaults nye guldæg der skal erstatte Alonso! Det bliver spændende om han kan gennemføre projektet hele vejen - og ende som verdensmester!