Kun en udgåelse i finalen ved det seneste løb på Ring Knutstorp havde givet Magnussen et 30 point forspring til Elgaard. Spørgsmålet før løbet var om Magnussen kunne holde forspringet, om Elgaard kunne indhente det tabte og hvor meget deres respektive teamkammerater, Jens Edman og John Nielsen, ville blande sig. Prefinale
Den forudgående Superpole gav fordel til Casper Elgaard, mens Jan Magnussen måtte nøjes med fjerdepladsen efter Henrik Lundgaard og Jens Edman.
(Foto: Motorsporten.dk)
Elgaard laver en kanonstart fra pole, mens Magnussen og John Nielsen nærmest fletter hjul på vej mod hullet. Da feltet når Depotsvinget bliver der for alvor dramatik, da Martin Jensen og Mike Legarth kolliderer. Hondaen er parkeret på stedet, mens Legarth kører videre.
Det lykkes hurtigt for Casper Elgaard og Henrik Lundgaard at få lidt luft til forfølgerne Jens Edman, Jan Magnussen og John Nielsen, der kæmper intenst om de næste pladser. John Nielsen presser på og ved afslutningen af fjerde omgang, udbremser han Jan Magnussen for enden af langsiden. Team Sturup kørerne Carsten Leveau og Gunnar Kristensen har gang i andre løjer. På femte omgang spinder Leveau på vej ned ad trapperne, men kan fortsætte, og omgangen efter planter Kristensen sin 406'er i sandkassen i hullet få meter derfra.
På samme tid holder Michael Carlsen udsalg og må på en omgang se sin tiendeplads forvandlet til trettendepladsen, mens Henrik Larsen, Jesper Sylvest og Michel Nykjær kører forbi. Philip Andersen, der endelig har et godt løb på syvendepladsen, må køre i pit midtvejs med udsættere, hvilket resulterer i at for første gang i år kommer ingen af Hondaerne i mål.
På fjerdepladsen er John Nielsen begyndt at fylde godt i Jens Edmans spejle. Efter flere forsøg for enden af langsiden, lykkes det endeligt på tiende omgang, da Edman misser sit bremsepunkt og åbner døren på vid gab. På dette tidspunkt fører Casper Elgaard med knap 2,5 sekunder ned til Henrik Lundgaard, med John Nielsen yderligere lidt over et sekund efter. På dette tidspunkt er BMW'erne hurtigst, men afstanden op til Lundgaard er mere end John Nielsen kan hente på de resterende fire omgange. Bag ved disse cruiser Peugeot-trekløveret Edman, Magnussen og Jason Watt ind på fjerde-, femte- og sjettepladsen, med udsigt til de tre første startpladser i finalen.
Kurt Thiim har ligget til syvendepladsen, men må mod slutningen lade konkurrenterne passere en efter en den sidste tredjedel af løbet. Mike Legarth, Henrik Larsen og Jesper Sylvest, der alle har fulgt hinanden gennem løbet, kommer forbi en forsvarsløs Thiim, der endnu engang mangler lidt skud i Renaulten. Som et lille plaster på såret får Kurt Thiim dog den ene placering igen, da Henrik Larsen udgår, denne gang med ødelagt motor. Michel Nykjær haler langsomt ind på Thiim over de sidste omgange, men afstanden er for stor og han slutter som tier. Feltets øvrige proffer, Michael Carlsen, Pontus Mörth og Jakob Sund slutter en lidt skuffende præfinale som elver, trettende og femtende iblandt DTC-cup kørerne.
For første gang i år vinder Mike Legarth DTC-cupen og viser ved denne lejlighed at andre end Jesper Sylvest kan lege med blandt de professionelle. Sylvest bliver toer foran sin nærmeste konkurrent i mesterskabet, Pierre Legarth.
(Foto: Motorsporten.dk)
Michael Schröter, der kører sit første løb siden Padborg Park i juni, bliver firer, mens Jens Møller og Jørgen Weinrich slutter på de på femte- og sjettepladsen. På sidste omgangs sidste sving overhaler Martin Pedersen Weinrich i gul flagzone og mister dermed placeringen. Dermed rykker Carsten Leveau op som syver og sidst, to omgange bagud.
Finale
Det lykkes alle Præfinaledeltagerne, på nær Henrik Larsen, at blive klar til Finalen. Martin Jensen må dog starte fra piten, da K-motorsport-teamet kun har haft få minutter at klargøre bilen i.
Det er Peugeot Statoils sølv og blå farver der præger gridden til finalen. Jason Watt, Jan Magnussen og Jens Edman har alle muligheder for at gøre det til en Peugeotsejr i finalen, fra de tre første startplaceringer. Watt slipper akkurat af sted med en rullestart, mens Edman, fra tredjepladsen, presser Magnussen i startsvinget. John Nielsen forsøger at følge Peugeoterne fra yderbanen, men da Henrik Lundgaard er ved at smutte indenom må han hurtigt erkende det ikke er vejen frem.
Jason Watt kommer hurtigt under pres fra sine teamkammerater og på tredje omgang må han give sig i skoven til Jan Magnussen. I den modsatte ende af banen kolliderer Pontus Mörth og Jakob Sund i startsvinget, med et bukket venstre forhjul på Toyota'en til følge. Volvo'en fortsætter, mens Jakob Sunds bil må bugseres ud af banen, hvilket medfører 2 omgange bag Safety car.
Da feltet genstartes er Jason Watt tændt. Øjeblikkeligt rykker han op på siden af Jan Magnussen, der dog holder føringen indtil nedbremsningen for enden af langsiden knap en omgang senere. Magnussen kommer for langt ud i startsvinget og Watt kan uden besvær dykke indenom. Magnussen forsøger nu at dække af overfor Jens Edman, der nu imidlertid ikke kan undgå at ramme sin teamkammerat. Jan Magnussen får sig en dramatisk flyvetur ind over inderbanen og må indkassere årets første udgåelse.
Jason Watt er nu igen på førstepladsen, men John Nielsen, Henrik Lundgaard og Casper Elgaard er nu forfølgerne, med Mike Legarth på en kortvarig femteplads. Legarth må dog hurtigt overgive sig til Jens Edman, der har mistet tid på kollisionen med Magnussen. Omgang for omgang henter John Nielsen tiendedele på Jason Watt. BMW'ens baghjulstræk ser ud til at skåne dækkene mere end den forhjulstrukne Peugeot. Midtvejs i løbet får Nielsen kontakt og gør flere udfald mod Watt, men det er først på fjortende omgang han finder et hul i skoven. Nu begynder også Henrik Lundgaard at true Watt. Casper Elgaard er lige efter på fjerdepladsen, mens Jens Edman forsøger at indhente det tabte på femtepladsen.
John Nielsen er nu godt på vej mod årets anden finalesejr, mens hans teamkammerat Casper Elgaard er på vej frem. På 16. omgang passerer han Lundgaard i skoven og gentager kunststykket på Jason Watt på allersidste omgang og slutter på andenpladsen, med Watt som treer. Henrik Lundgaard skulle have været firer, men på 18. omgang udgår han med manglende benzintilførelse. Nu arver Jens Edman placeringen foran feltets hurtigste DTC-cup-kørere Mike Legarth og Jesper Sylvest, der endnu engang følges. Kurt Thiim og Michel Nykjær kan ikke være med i det selskab og må nøjes med syvende- og ottendepladsen.
Pierre Legarth ligger til niendepladsen, men bliver udbremset af Michael Schröter 3 omgange fra mål. Pontus Mörth følger med forbi, men er i mellemtiden blevet idømt 5 sekunders tidsstraf for sammenstødet med Jakob Sund i starten af løbet og må nøjes med trettendepladsen. Legarth bliver derfor tier, foran Martin Jensen, der som flere andre professionelle må erkende hvor svært det er at kæmpe sig op gennem DTC-cup-kørerne. Martin Pedersen bliver femmer i DTC-cupen som 13., mens Jens Reno Møller og Paul Weinrich slutter feltet af. Det er i øvrigt første gang i år Weinrich gennemfører begge finaler på samme dag.
Det var masser af spænding og dramatik i årets enlige DTC-løb på Ring Djursland. Tilskuertallet var derefter og overgik klart banens to første løb tilsammen. Blot synd at der ikke er blevet kørt noget mere på den spændende bane.
Jan Magnussens forspring er efter hans første udgåelse blot fire point til Casper Elgaard, mens John Nielsen fortsat må regnes som en farlig outsider. Henrik Lundgaard satte til gengæld en del til, mens Jens Edman hastigt er ved at indhente Toyota-køreren. Med tre afdelinger tilbage, alle på den nye, længere Jyllands-Ringen, er der kun ni kørere tilbage med teoretiske chancer for at blive DTC-mester 2003.
I DTC-cuppen øgede Jesper Sylvest sin føring over Pierre Legarth, der på intet tidspunkt var en trussel for Citroën-køreren på Djursland. Med sine to sejre bevarede Mike Legarth chancen for at vinde cupen, der endnu kan vindes af 7 kørere.
I Teammesterskabet ser Team Essex Invest sikre ud. Skulle teamet fejle totalt i Grand Prix-weekenden og Peugeot Statoil vinde 1-2 sejre, vil BMW-teamet stadig føre med 1 point. Toyota Castrol Racing og K-motorsport er de eneste andre team med teoretiske chancer for at vinde.
Syvende og ottende afdeling af DTC afvikles ved Grand Prix Danmark på Jyllands-Ringen den 30.-31. august. Med to løb på en weekend og kun finaleløbet på samme bane i september derefter, kan disse to løb blive meget afgørende for udfaldet af årets mesterskab. End ikke topkørerne har været immune overfor uheld og sker det om lørdagen, kan det komme til at koste to løb ved næste løbsweekend.
Jesper O. Hansen Læs mere om: 10/08/03 - Ring Djursland - Danish Touringcar Challenge |