Englands GP - Top 3 preview |
Formel 1 16/07/03
|
|
Ferrari fører endnu mesterskabet hos konstruktørerne, men hvor længe varer det? Det har ikke set så godt ud for de røde i de seneste GP'er. |
|
Årets elvte GP løber af stabelen i den kommende weekend. Denne gang går turen til England til Silverstone, som alle teams mere eller mindre kender som deres egen bukselomme. Det er en af de baner der bliver testet allermest på. Hvad har de teams i top fundet på til denne weekend? Ferrari: Ferrari har testet på livet løs siden det franske GP. Ferrari har kørt ikke mindre end små 4300 km siden det franske GP. De er kørt i Spanien, på Mugello og på Fiorano. Og hvad har de så fundet på i Maranello? På de to italienske baner har man testet nye aerodynamiske dele til bilen. Visse kilder kalder det endda en ny aerodynamisk pakke. Desuden har Shell arbejdet hårdt på at finde nye løsninger. Men den vigtigste partner i det store spil må være Bridgestone. Det forlyder fra Ferrari at Bridgestone ikke kommer med et nyt dæk, men måske snarere et stærkt modificeret dæk som i sin grundbasis blev testet af Ferrari på netop Silverstone i juni måned. Hos Ferrari har man næsten et setup klar. I hvert fald på papiret. Bilen skal sættes op i en utrolig god balance, endda endnu bedre end på Nürburgring som ellers kræver en meget afbalanceret bil. Lad os se hvad Ferrari har fundet på. Williams: Williams er i de seneste GP'er rykket foran McLaren og meget tæt på Ferrari. De to dobbeltsejre har gjort en forskel. Williams har virkelig fået arbejdet med bilen og det har vi set resultatet af. Også hos motorpartneren BMW er man glad for fremskridt. Nu kan bilen efterhånden leve op til motoren - ifølge BMW. Williams har testet på Circuit de Catalunya - for øvrigt sammen med Ferrari. Her har bl.a. Michelin haft en stor finger med i spillet. Ligesom hos Ferrari ved man hos Williams at gummiet er af vital betydning. Desuden har man forsat det udviklingsprogram som foreløbig har ført Williams op på andenpladsen kun 3 points efter Ferrari. Setuppet bliver en yderst vigtig faktor på Silverstone. Man har noteret sig fra tidligere tests hvor der kan opstå problemer. Balancen i bilen skal yderligere optimeres for at få de optimale omgangstider. Begge kørere kender banen yderst godt fra tidligere tests. Man er fuldt klar over at vinden kan blive en vigtig med eller modspiller på netop denne bane. Men mon ikke Williams teamet har regnet alle forhold med i deres planlægning. McLaren: Efter en god start på sæsonen er McLaren haltet lidt bagud - især i forhold til Williams som virkelig på det seneste har skubbet McLaren ned på tredjepladsen. Dog ikke længere væk end at kampen mellem de tre top teams stadig er meget tæt og spændende. Teamet testede i sidste uge på Circuit de Catalunya hvor man forsatte udviklingsarbejdet på både MP4-17D og den nye MP4-18. Debuten af den nye er endnu en gang udskudt og mange er begyndt at tænke på om vi nogensinde får den at se på banen. MP4-19 er allerede på tegnebrættet og flere ting er allerede udviklet til den. Men lad det nu være. Udover at teste de to modeller så har McLaren også testet dæk forud for det engelske GP. Nogle af de problemer man havde i Frankrig har man arbejdet med og tilsyneladende fået løst. Spørgsmålet er om det er nok i forhold til både Ferrari og Williams som begge har arbejdet intensivt videre med deres biler. McLaren har noget at forsvare. Teamet er det mest vindende ved det engelske GP. 12 ud af de seneste 20 engelske GP'er er vundet af McLaren. Og i de 36 engelske GP'er som McLaren har deltaget i, har man fået points hver gang undtagen en eneste gang. Og i de 23 af disse 36 gange har man været på podiet. Flot rekord. Begge kørere er ret vilde med banen. De kender også Silverstone som en hjemmebane for McLaren. Men det gør alle de engelske teams jo. Har McLaren fundet på noget nyt og effektivt til deres hjemme GP? Dons
Læs mere om: 20/07/03 - Silverstone - Formel 1 |
|
| |