For de sidste fire teams i feltet er points lige så vigtige som i toppen. Men betydningen har en anderledes karakter. Her drejer det sig efterhånden mere om overlevelse. Ambitionerne om points er lige så høje som i toppen. I bunden findes der også fabriksteam som jagter de gode placeringer. Sauber: Sauber er et af de få private teams tilbage. Skuffelserne har været til at finde i år. Specielt Frentzen har skuffet. Materiellet bærer dog en god del af skylden for hans dårlige resultater i år. Alligevel er han topscoreren i teamet. Heidfeld er bedre til at komme i mål, men det har kun givet 1 point i år hidtil. Willy Rampf, teknisk direktør, siger at efter at banen er ændret er den blevet lidt langsommere. Balancen i bilen kan være vanskelig at finde i og med at flere sving har en dårlig camber, er der stor risiko for understyring i flere sving. Frentzen glæder sig af flere grunde, det er en af hjemmebanerne, og så kører han her sit GP nr. 150. Heidfeld har noteret sig at de første sving er blevet bredere, men også at banen er blevet langsommere. Sauber har igen været i gang med det aerodynamiske og har fundet et par forbedringer som man håber kan give resultat på racerbanen. Jaguar: Jaguar har tilsyneladende fået pointscoringen. Endelig hænger det sammen for Mark Webber, som hidtil har imponeret ganske meget under kvalifikationen, men som mister en del i selve løbet. Men på det sidste har det fungeret meget bedre og der er begyndt at komme points på kontoen. Pizzonia har endnu noget at bevise men er ligesom kommet lidt bedre i gang. I sidste uge testede teamet på Silverstone og med dæktest i fokus i tæt samarbejde med Michelin. Derudover blev der testet aerodynamik og man arbejde også forskellige mekaniske testprogrammer. Begge kørere har bevæget sig rundt på Nürburgring tidligere. Webber har prøvet turen en gang i Formel 1 og ellers har begge erfaring fra banen fra Formel 3000. Begge kørere er ret glade for banen uden dog at blive ophidset over den. Toyota: Toyota er et skuffet fabriksteam. I hvert fald resultatmæssigt, men der arbejdes tilsyneladende fortrøstningsfuldt videre. Man har hidtil i denne sæson været meget skuffet over resultaterne, men der er faktisk kommet points på kontoen, selvom det kun er blevet til 4 points hidtil. Men det viser at man er på rette vej. Og det skal man endnu mere. Teamet var i sidste uge på testarbejde flere steder. Cristiano da Matta var en tur på Jerez hvor han testede dæk og nye aerodynamiske dele i tre dage. Tredjekøreren Ricardo Zonta testede to dag på Paul Ricard hvor han lavede en tilsvarende test. På sidste dagen på Paul Ricard overtog Olivier Panis. Hans testdag bestod primært i at teste endnu en ny evolution af motoren, den kommer dog først i anvendelse ved et senere GP. da Matta kender igen ikke noget til banen så hans træningspas kommer til at gå med at lære banen at kende. Olivier Panis kender banen godt, men mener ikke at den er særlig spændende bortset fra enkelte sessioner på banen. da Matta har håb om igen at score points. Han måtte desværre udgå i Canada. Panis har fået blod på tanden efter hans første points i denne sæson. Minardi: Minardi er det lille pengesvage, men ihærdigt og hårdt kæmpende team. Dog er der kommet penge i kassen efter at Bernie Ecclestone har købt andel i teamet. Men hvorvidt det vil påvirke det daglige arbejde i teamet, er endnu for tidligt at sige. I Canada lykkedes det for teamet at komme i top 10, men ser man på hvor mange som fuldførte er det vel en stakkels trøst, men alligevel, man var blandt dem som trods alt fuldførte GP'et. Men kampen går videre. I takt med at bilerne tilsyneladende er blevet mere stabile, håber man på at komme i gang med pointscoringen. Det er endnu ikke blevet til point, men mon ikke at det kommer? Dons
Læs mere om: 29/06/03 - Nürburgring - Formel 1 |