Canadas GP - Sauber preview |
Formel 1 11/06/03
|
|
Sauber har næsten alle forberedelser klar til det canadiske Grand Prix. I sidste uge testede teamet på Monza. |
|
Sauber testede i sidste uge på Monza i Italien. Det skete af flere årsager. Aerodynamikken blev testet godt og grundigt igennem. Banen i Canada er en af de ret få low downforce baner, og der ligner Monza en hel del. Dernæst testede man også en opgraderet version af Petronas motoren. B - versionen som den hedder, vil dog ikke blive anvendt endnu. Derudover har man haft gang i dæktest og i bremsetest. I Canada får man meget brug for bremserne da banen har lange stræk hvor der køres med tophastighed. Samtidigt indeholder den nogle få langsomme og halvlangsomme sving. Faktisk er der vel 4 sektioner hvor farten runder de 300 km/t. Derfor skal der bremses kraftigt ned for at forcere disse sving. Begge kørerne er ret glade for banen. Den er til en vis grad rimelig teknisk, til gengæld er det også en bane hvor der for alvor kan køres stærkt. Ydermere er der faktisk mulighed for at overhale flere steder på banen. Nick Heidfeld mener dog at kerbkanterne ved den sidste svingkombination som indleder start/mål langsiden godt kunne være lavere. I hvert fald er det et af de steder man skal passe virkelig meget på. Frentzen er glad for banen. Der kan overhales, dog skal der passes på de første par dage da banen der er meget beskidt og støvet. Ligeledes er banen rimelig ujævn så der er grund til påpasselighed i svingene hvad enten de er snævre eller mere bløde. Willy Rampf siger at man har sørget for ekstra køling til bremserne som er mere belastet på denne bane end de fleste andre steder. En anden faktor er at man skal sørge for den rigtige strategi. Banen er ikke god ved brændstoføkonomien, den er værre end så mange andre baner. Alt i alt en god stemning i teamet. Man mangler dog at få Frentzen og især hans bil til at fuldføre løb igen. Det har knebet en del i år. Dons
Læs mere om: 15/06/03 - Gilles Villeneuve - Formel 1 |
|
| |