De hurtigste 'gade' biler i klassen kaldes for GTS biler, og det er også klassen med det frieste reglement, hvilket betyder at disse biler køre rigtigt stærkt.
En GTS bil er dog ikke i nærheden af den hastighed som der køres i LMP klasserne, men det er stadig interessant racing.
Favorit rollen må igen i år tilskrive Corvette racing og deres to Corvette C5-R, som i år ikke stiller op i den vanlige gule farve, men er malet om så de nu fremstår i blå/hvid/røde farver, men det lader ikke til at have taget pusten fra dem. De amerikanske Corvetter vil dog få hård kamp fra de 3 Ferrari 550 Maranello racere, som allerede sidste år viste at de er ved at finde farten.
Ferrarierne kommer til start fra to forskellige teams. Der kommer to biler fra Veloqx/Prodrive racing og en fra Luc Alphand Aventures, og den 6-liters V12 maskine som sidder i bilen vil helt sikkert sparke fra sig.
Der kommer også to Saleen S7-R biler til start i år. Bilerne har deltaget på Le Mans de sidste par år med knapt så gode resultater, men i år tror de to privat team Graham Nash Motorsport og Konrad Motorsport på at bilerne vil vise deres styrke, for nu skulle de overholde reglerne med at have bygget og solgt 20 gade eksemplarer af denne bil, hvilket betyder at racerbilen må køre med samme air restrictor som de andre i klassen og samtidig får de fjernet deres straf vægt.
Herudover kommer der to Chrysler Viper GTS-R, en fra Labre Competition og en fra Scorp motorsport. Disse biler tillægger jeg ikke store vinderchancer, men på Le Mans kan alt jo ske, og det er tidligere set at underdogs har vundet
Sidste bil i GTS klassen kommer fra Casport America der kommer til start med en Pagani Zonda, som er en Italiensk bil, der er udstyret med en 6 liters V12 AMG Mercedes motor. Bilen er helt ny som racerbil, og der har virkeligt været mange problemer med den, inkl. et tovtrækkeri med AMG/Mercedes om brugen af denne motor på Le Mans. Der er ikke nogen tvivl om at tilskuerne skal glæde sig til at se og høre den bil, men jeg er desværre bange for at den ikke holder så længe.
Alt i alt tror jeg dog ikke på en revolution i klassen, men det er helt sikkert spændende og selvom Corvette er udråbt til favorit i klassen, vil jeg ikke undervurdere Ferrari bilerne
GT klassen er igen overbooket med Porscher, selvom det er langt fra lige så slemt som for bare få år siden. Det er i øvrigt i denne klasse vi finder feltets eneste kvindelige chauffør og det er Vanina Ickx som kommer til start i en Porsche fra T2M Motorsport., men klasse favoritten må være Porschen med nummer 93 som kommer fra Alex Job Racing, og denne bil har en stjerne besætning med Luhr, Maassen og Collard.
Ferrari har dog hen over de sidste par år vist at de også vil deltage i denne klasse og i år er der 4 Ferrarier med i GT klassen hvoraf de 3 er Ferrari 360 Modena, 2 fra Risi Competizione og en fra JMB Racing. Disse biler har tidligere ikke vist så stor styrke, men jeg er sikker på at de er bedre forberedt i år, og derfor vil jeg ikke helt afskrive dem på forhånd.
De tunge drenge i feltet er Spyker C8 double 12R, Ferrai 550 Maranello og TVR Tuscan T400R, som ikke kan tilskrives nogen vinder chance i GT klassen. Det betyder ikke at det er kedelige biler. Var du på le Mans sidste år så du en rå aluminiums karos på Spyker raceren, den er i år malet orange, og er faktisk blev en flot racerbil, som dog stadig er noget speciel.
At smide en Ferrai 550 Maranello ind i GT klassen er måske lidt overkilled, og XL Racing har jo også været nødt til at drosle motoren ned til 5½ liter, men det er stadig en V12'er, og umiddelbart virker det som lidt for stor en motor til denne klasse.
Sidst men ikke mindst kommer der to fabriks støttede TVR Tuscan T400R biler som var de absolut langsomste under den officielle testdag, som blev afviklet den første weekend i maj. Bilerne er meget specielle og se på og jeg er sikker på at lyden også er meget speciel. Under testdagen var teamet handikappet af at køre med ekstra vægt og mindre restrictors end resten af feltet, hvilket betød at bilen ikke kunne køre så stærkt. Teamet pressede dog alligevel bilen hårdt og det kostede 3 motorer den dag. TVR har siden da arbejdet på at opfylde alle regler så de kan komme af med overvægten, og få den rigtige restrictor monteret på bilen. Jeg tror dog stadig ikke at bilen vil gøre sig gældende i klassen, men jeg er dog helt sikker på at de omkring 50.000 engelske tilskuere vil tilbede den lille engelske bil, og det skue er en oplevelse i sig selv.
Alt i alt, betyder det at jeg tror at vi får endnu en Porsche sejr i GT klassen på Le Mans og at det bliver mandskabet fra Alex Job Racing, som render af med pokalen i GT klassen.
Det betyder det at jeg tror at vi overall får en Audi (LMP900/GTP) sejr og LMP675 klassen vindes af Intersport Racing's MG EX257. GTS klassen vindes af Corvette racing og Alex job racing vinder GT klassen.
Det er bare mit bud på Le Mans 2003, men som det er sagt mange gange tidligere så er Le Mans en gang teknisk russisk roulette, hvilket betyder at alt kan ske.
I øvrigt kan jeg som det sidste nævne at der er allerede nu er lavet et helt nyt regelsæt for Le Mans 2004, og det betyder fra løbet i 2004 at for- og bagenden på bilens chassis ikke skiftes ud under løbet.
Det betyder i praksis at det er sidste år vi ser Audi og Bentley som de ser ud i dag, for på de biler kan man skifte bagenden ud under løbet. Det bliver selvfølgeligt stadig tilladt at reparere på bilerne, men en komplet udskiftning af gearkasse osv. er ikke tilladt fra og med 2004. Læs mere om: 15/06/03 - Le Mans - Le Mans |