Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Rally Monte-Carlo Historique

Danske sejrschancer i ”Monte”

Rally Monte-Carlo
Historique 

28/01/25 

Syv danske team med i verdens hårdeste historiske rally
Knapt er Rallye Monte Carlo for moderne biler slut, før den historiske udgave starter. Blandt de syv danske mandskaber, som er med i det ugelange Rallye Monte-Carlo Historique for det danske nationalteam fra TEAM FYNSKE BANK, er der to med reelle sejrschancer.
 


Henrik Bjerregaard er seneste danske vinder af Rallye Monte-Carlo Historique. Det skete i 2020 sammen med tjekken Mirek Svec i en Ford Escort RS 2000 fra 1979.
(Foto: Privat)

Henrik Bjerregaard fra Monaco vandt løbet i 2020 i sin Ford Escort RS 2000 fra 1979 med tjekkiske Mirek Svec som codriver. Bjerregaard er født i Randers, men har i mange år boet i fyrstendømmet.

”Som kører er jeg klart bedst i tørt vejr med en mindre mængde sne. Alt spillede ud til vores fordel i 2020: Vejret, bilen, rutebogen og godt samarbejde – og masser af held. Det håber jeg også på i år,” siger Henrik Bjerregaard, der starter løbet i sin hjemby.


Kenneth Kruse Simonsen, Charlottenlund, og Otto Kristensen, Tune, i Lancia Fulvia HF 1.3 fra 1968 er et godt bud på et dansk topresultat i Rallye Monte-Carlo Historique.
(Foto: Michael Eisenberg)

Otto Kristensen fra Tune ved Roskilde vandt løbet i 2002 med sin hustru Britta som codriver i en Lancia Fulvia 1.3. Nu er han codriver for sin søn, tidligere topkører i gokart, Kenneth Kruse Simonsen fra Charlottenlund, i en bil magen til, denne gang en Lancia Fulvia HF fra 1968. De starter løbet fra Bad Homburg.

”Kenneth og jeg kører altid for at vinde. Realistisk håber vi på at blive bedre end nr. 9, som vi var sidste år. Er der nyfalden sne uden for meget is, vil det ikke genere os. Der er Lanciaen god. Men holder en forankørende fast i sneen, kan det koste 2-3 minutter og sejren,” siger Otto Kristensen.


Kenneth Kruse Simonsen, Charlottenlund, og Otto Kristensen, Tune, i Lancia Fulvia HF 1.3 fra 1968 er et godt bud på et dansk topresultat i Lars Hindsgaul fra Assens (t.h.) og Arne Pagh fra Strib i Fiat 128 Coupé fra 1972 har en mulighed for at blande sig i topstriden i Rallye Monte-Carlo Historique. Monte-Carlo Historique.
(Foto: Michael Eisenberg)

Et andet mandskab med mulighed for en placering helt i top, er Lars Hindsgaul fra Assens og Arne Pagh fra Strib ved Middelfart. De kører i en Fiat 128 Coupé fra 1972 og starter fra Bad Homburg. Sidste år blev de nr. 10, Arne Paghs bedste resultat er en sjetteplads.

”Man må ikke have uheld i Monte, så er man færdig. Vi forventer et spændende og tæt løb, og vi vil forsøge at nå en placering i top 5. Jeg har intet imod sne, det kan øge vores chancer,” siger Lars Hindsgaul.


Kim Kjærsgaard Frandsen fra Norsminde er en dygtig rallykører, der har en fin placeringschance i Rallye Monte-Carlo Historique i år. Han stiller op med Kristian Flensbak Jørgensen fra Aarhus i en VW Golf GTI fra 1979. Her ses han med sine servicefolk i baggrunden.
(Foto: Michael Eisenberg)

Kristian Flensbak Jørgensen fra Aarhus har tidligere opnået en 9. plads i Rallye Monte-Carlo Historique sammen med sin far. I år er han codriver for Kim Kjærsgaard Frandsen fra Norsminde.
(Foto: Michael Eisenberg)

Rallykøreren Kim Kjærsgaard Frandsen fra Norsminde tager fat på sit fjerde Rallye Monte-Carlo Historique. Han stiller op i en VW Golf GTI fra 1979 med Kristian Flensbak fra Aarhus i codriversædet. Flensbak har som sit bedste resultat i ”Monte” en 9. plads, og med et problemfrit løb vil dette mandskab komme langt frem i feltet. De starter fra Bad Homburg.


Chris Larsen fra Horsens (t.h.) er klar til start i Rallye Monte-Carlo Historique sammen med sin codriver Jan Østergaard fra Juelsminde. De stiller op i en VW Golf GTI fra 1982.
(Foto: Michael Eisenberg)

Chris Larsen fra Horsens stiller op i en VW Golf GTI fra 1982. Han er en erfaren kører, men kommer på udfordringer i sit første Rallye Monte-Carlo Historique. Med i codriversædet har han den meget erfarne Jan Østergaard fra Juelsminde. Han har deltaget syv gange tidligere i det hårde løb. Får de et løb uden problemer, venter der et godt resultat på dem. De starter fra Bad Homburg.


Tage Gejl fra Silkeborg er klar til sit andet Rallye Monte-Carlo Historique som codriver for sin irsk-amerikanske kører Paul O’Kane i en Porsche 911 fra 1976. De satser på en god placering.
(Foto: Michael Eisenberg)

Den tidligere rallykører Tage Gejl fra Silkeborg stiller op i sit andet Rallye Monte-Carlo Historique. For et år siden indledte han et samarbejde med ireren, den i USA bosiddende Paul O’Kane, hvor de stillede op i en Porsche 911 fra 1976. Efter de forventelige indkøringsvanskeligheder kørte de sig stærkt op på løbets anden halvdel, og med de erfaringer i bagagen står de til et godt resultat i år. De har valgt at starte fra Monaco.


Henning Nielsen fra Tureby stiller op med sin rallymakker fra ungdommens dage, Karsten Thorvaldsen, i Rallye Monte-Carlo Historique med deres sjældne Triumph Vitesse fra 1968. Deres mål er at gennemføre løbet uden problemer.
(Foto: Michael Eisenberg)

Henning Nielsen fra Tureby var en ivrig rallykører i sine unge dage. Sidste år debuterede han i Rallye Monte-Carlo Historique i sin sjældne Triumph Vitesse fra 1968, men måtte udgå med tekniske problemer. I år har han allieret sig med sin gamle rallymakker Karsten Thorvaldsen fra Københavns Sydhavn. Kan de slippe for tekniske problemer, er der en oplagt mulighed for at gennemføre det ugelange og krævende løb. De starter løbet i Reims.

Noter

Rallye Monte-Carlo Historique starter onsdag den 29. januar fra en række startbyer rundt omkring i Europa. Fredag den 31. januar samles alle 221 deltagende mandskaber i Valence ved Rhone-floden, og fra lørdag den 1. februar går det løs med en række specialetaper over de sydfranske bjerge, inden målet nås på havnen i Monaco tidligt om morgenen onsdag den 5. februar.

Se alt om Rallye Monte-Carlo Historique her:
https://acm.mc/edition/27e-rallye-monte-carlo-historique/

Se deltagerlisten med samtlige 221 startende mandskaber her.
https://acm.mc/edition/27e-rallye-monte-carlo-historique/evenement/engages/

Se alle detaljer om de danske deltagere fra TEAM FYNSKE BANK her:
https://rmch-dk.com/danske-deltagere-i-2025/

Se TEAM FYNSKE BANKs danske hjemmeside her:
https://rmch-dk.com/

Se mange gratis fotos fra den danske pre-start i Assens her:
https://rmch-dk.com/gallerier-pre-start-2025/

Hvad er Rallye Monte-Carlo Historique?

Det første Rallye Monte-Carlo Historique blev kørt i 1998, hvor de gamle biler kører et rally, som er en kopi af det oprindelige RMC, dog uden hastighedsprøver, men med specialetaper som skal køres med en given gennemsnitshastighed, som skal være under 50 km/t.

50 km/t lyder ikke af ret meget, men når specialetaperne køres på smalle bjergveje med mange hårnålesving, ofte dækket af sne og is, kan det være umuligt at overholde gennemsnitshastigheden, med strafpoint til følge.

Der deltager i pr 221 biler, hvor den pågældende bilmodel har skullet være deltager i RMC fra 1955 til og med 1979, for at kunne være med i det historiske løb.

Startstederne til løbet er alle byer, der tidligere har haft start til RMC, typisk byer som Lissabon, Barcelona, Glasgow, Oslo, Bad Homburg og Reims. Fra disse byer køres ad forskellige ruter, uden specialetaper men hele natten igennem, til samlingsstedet i det sydlige Frankrig.

Her får hver bil installeret en speciel GPS-modtager som er forud programmeret til at registrere, via satellit, hvornår bilen passerer bestemte steder på specialetaperne. For hvert sekund bilen er foran eller bagud i forhold til gennemsnitshastigheden koster det 10 strafpoint.

Deltagerne ankommer til Valence og her er der centrum i 2 dage, hvor der køres 12 specialetaper, hvoraf den længste er ca. 50 km lang, det vil sige, at kørerne skal holde en bestemt gennemsnitshastighed i over 1 time. Den sidste etape går til Monaco og her køres afslutningen på løbet kaldet ”De lange knives nat”. Det er de to mest berømte specialetaper fra RMC igennem tiderne som de historiske biler skal nu skal igennem, hvor især turen over Col de Turini er noget af en udfordring med sine 35-50 km specialprøve.

Ægteparret Otto Kristensen og Britta Kruse vandt løbet i 2002, og det var startskuddet til at andre danske hold fik øjnene op for dette fantastiske løb. Traditionelt deltager der 6-8 danske hold og der er kørt flere top-10 placeringer hjem. Mogens Reidl vandt i 2019 og Henrik Bjerregaard i 2020.

TEAM FYNSKE BANK
Per Vilslev og Michael Eisenberg
Presseteamet


Michael Eisenberg

Læs mere om:
  • Monte Carlo
  • 05/02/25 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique
  •