Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Bil nyt

Den nye 911 Carrera S: Mest dynamiske nogensinde

Bil nyt 
08/01/25 

Porsche udvider 911-programmet med en ny og kraftigere Carrera S, der overgår forgængeren på både dynamik, præstationer og udstyr.
 


(Foto: Porsche AG)

Porsche skyder det nye år i gang med manér ved at præsentere en ny tilføjelse til 911-familien. Med 480 hestekræfter og 530 Newtonmeter fra en opdateret 3,0-liters boxermotor med biturbo udfylder den nye 911 Carrera S pladsen mellem Carrera og den mere performance-orienterede Carrera GTS. Takket være en række dynamiske opgraderinger byder modellen på endnu mere 911-følelse end sin forgænger. Dertil kommer en længere liste over standardudstyr og flere muligheder for at sætte sit personlige præg – og den nye 911 Carrera S fås naturligvis både som Coupé og Cabriolet.


(Foto: Porsche AG)

Under motorhjelmen er den ikoniske 6-cylindrede boxermotor blevet opgraderet, blandt andet med nye turboladere og et optimeret ladeluftkølingssystem, og det tekniske design er nu baseret på den tidligere udgave af topmodellen 911 Turbo. Takket være en effektforøgelse på 30 hestekræfter i forhold til forgængeren sprinter den nye 911 Carrera S fra 0-100 km/t på kun 3,3 sekunder og når en topfart på 308 km/t. Kræfterne distribueres til baghjulene via en 8-trins automatisk PDK-gearkasse.

Endnu mere standardudstyr
Ud over den ekstra motoreffekt har Porsche også løftet niveauet for standardudstyr, der blandt andet omfatter 20- og 21-tommers Carrera S-hjul, sportsudstødning med sølvfarvede afgangsrør samt Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+). Derudover er der et nyt bremsesystem, som også kendes fra 911 Carrera GTS, og som med 408 og 380 millimeter store skiver sikrer enestående bremsedynamik. Det er muligt at tilføje yderligere performancefremmende features, såsom kulfiberkeramiske bremser (Porsche Ceramic Composite Brake, PCCB) eller aktiv undervogn (Porsche Active Suspension Management, PASM), som inkluderer 10 millimeter lavere frihøjde kombineret med baghjulsstyring.


(Foto: Porsche AG)

Interiøret er præget af en læderpakke, hvor sæder, hovedstøtter, instrumentbord, dørsider og bagsæde som standard er betrukket med blødt, sort læder. Ligesom på øvrige Carrera-modeller kan de to foldbare bagsæder tilvælges uden beregning – som et alternativ til det mere simple to-sæders layout, der er standard. Af andet standardudstyr kan nævnes de knivskarpe og effektive Matrix LED-forlygter samt trådløs opladning af din smartphone. Et løftesystem til forakslen – som gør det nemt og skånsomt at passere skarpe opkørsler eller vejbump – kan tilvælges.


(Foto: Porsche AG)

Porsche Danmark