Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Bil nyt

Manthey Kit til Porsche 911 GT3 RS: Motorsportsteknologi til trackday-fans

Bil nyt 
26/11/24 

Et passioneret samarbejde mellem Porsche og Manthey har gjort det muligt at gøre den ekstreme Porsche 911 GT3 RS endnu skarpere og endnu hurtigere på en racerbane.
 


(Foto: Porsche AG)

Mere end ét ton. Så meget downforce skaber det nye Manthey Kit, som er udviklet til den seneste udgave af Porsche 911 GT3 RS. Det ekstreme tal opnås ved en hastighed på 285 kilometer i timen, hvilket understreger, at det nye performance-kit er målrettet de kunder, som ynder at udfordre sig selv på en racerbane. Det siger næsten sig selv, at opgraderingen gør den hurtige topmodel i GT-programmet endnu skarpere – og endnu hurtigere.


(Foto: Porsche AG)

Manthey Kit er udviklet i et samarbejde mellem Porsche Development Centre i Weissach og motorsportseksperterne fra Manthey i Meuspath. Kittet er en del af det originale Porsche Tequipment-program og består af en omfattende pakke af komponenter, som ved hjælp af viden fra mærkets indsats i international motorsport opgraderer 911 GT3 RS, både hvad angår aerodynamik, undervogn og bremser.

Mere end 1.000 kilos downforce

Særligt aero-elementerne gør det nemt at spotte det nye Manthey Kit, som både visuelt og teknisk gør en forskel. Den større frontspoiler er, sammen med de ændrede flaps på forskærmene, med til at øge downforce og greb på forakslen, mens den optimerede hækvinge med DRS-funktion og diffuseren med længere finner i kulfiber er med til at skabe mere tryk på bagakslen. De markante aero-skiver, som dækker baghjulene, er desuden med til at reducere vindmodstanden og optimere flowet.


(Foto: Porsche AG)

Det mest markante element er imidlertid kulfiberpanelet, som helt erstatter bagruden, og som – udover at være 25 procent lettere – også er udstyret med en lodret og langsgående finne i kulfiber. Dette element vil motorsportsentusiaster genkende fra den VM-vindende racerbil, Porsche 963 Hypercar. Denne spektakulære ’hajfinne’ medvirker til at øge stabiliteten i sving, ligesom de seks ekstra tagfinner leder den varme luft fra de frontmonterede kølere væk fra bilen, så køligere indsugningsluft sendes ind i motoren bagtil. Samlet set genererer Manthey Kittets aero-komponenter mere end ét ton ekstra downforce ved 285 kilometer i timen sammenlignet med en standard 911 GT3 RS. Dette sikrer højere greb og mere stabilitet i mellemhurtige og hurtige sving.

Opgraderet undervogn og bremser

Undervognen er naturligvis tilpasset de højere downforce-værdier, blandt andet med 30 og 15 procent strammere affjedring på henholdsvis for- og bagakslen. Sensorer på både hjul og karrosseri sikrer, sammen med en nyudviklet styreenhed, at de nye, aktive støddæmpere reagerer endnu hurtigere og mere præcist – og i Track-køreprogrammet kan setuppet fortsat justeres manuelt efter personlige præferencer ved hjælp af drejeknapper på rattet.


(Foto: Porsche AG)

Endelig består Manthey Kittet også af bremsekomponenter, som er tilpasset de ekstreme forhold, som opstår under kørsel på racerbanen. De stålarmerede bremseslanger giver for eksempel endnu hurtigere respons og en mere direkte fornemmelse i bremsepedalen. Og er bilen udstyret med kulfiberkeramiske bremser (Porsche Ceramic Composite Brake, PCCB), kan der tilvælges særligt hardcore racing-bremseklodser, som både øger bremseresponsen og reducerer det bremsetab, som typisk opstår under ekstrem varmeudvikling.

Testet på europæiske racerbaner

“Vi har de seneste to år samarbejdet med Porsches ingeniører om at skabe det nye Manthey Kit til 911 GT3 RS, hvilket blandt andet har krævet adskillige tusinde kilometers testkørsel på europæiske racerbaner, heriblandt Nürburgring Nordschleife. Vores data viser markante forbedringer i omgangstider sammenlignet med en standard GT3 RS. Vejrforholdene har indtil videre forhindret os i at sætte en officiel omgangstid på Nürburgring, men dét tilstræber vi at tage fat på, så snart det er muligt,” lyder det fra Managing Director hos Manthey Racing GmbH, Nicolas Raeder.


(Foto: Porsche AG)

"Med det nye Manthey Kit monteret bliver 911 GT3 RS kun endnu bedre på racerbanen, særligt i mellemhurtige sving. Bilen bevæger sig simpelthen mindre i svingene, og det højere greb er samtidig med til at give en mere stabil fornemmelse i alle køresituationer,” lyder det fra brandambassadør og tidligere fabrikskører og Le Mans-vinder for Porsche, Jörg Bergmeister.

Det nye Manthey Kit fås som eftermontering til den seneste udgave af Porsche 911 GT3 RS og forhandles hos Porsche Center København, som er certificeret til at montere originalt udstyr fra Manthey.


(Foto: Porsche AG)

Porsche Danmark