(Foto: Mahindra Racing)
”Jeg forventede intet overhovedet, for jeg anede ikke, hvad jeg skulle forvente”, siger en ærlig Vesti.
Men Vesti fik sig en positiv overraskelse af slagsen!
”Det tog lige nogle omgange at komme i gang. Her kan man tale om tilvænning. Bilen køres helt anderledes end i F2 og F1. Her nytter det ikke noget at bremse senest muligt. Bilen har ingen downforce overhovedet. Min udfordring var derfor, da jeg nåede punktet, hvor jeg ikke følte jeg kunne komme videre, at forsøge at køre langsommere for at bliver hurtigere. Det lyder ulogisk, men det er faktisk virkeligheden i en Formula E racer, når man er vant til en bil med masser af greb, hvor jeg presser til grænsen, og det her er det stik modsatte.”
(Foto: Mahindra Racing)
Vesti var 3. hurtigst på papiret henover formiddagen, men sluttede dagen af på en teoretisk P2. Det er det begreb, teams oftest kigger på, som handler om kørernes hurtigste sektor tider over en hel dag, som sættes sammen til den teoretisk hurtigste omgang. Helt konkret: hvor god man er i hvert sving.
”Jeg forstår nu, hvorfor Formula E er et verdensmesterskab. Her er høj klasse af engineering. Imponeret over hvad jeg oplevede på den front. Og taknemmelig for Mahinda Racing, som tog enormt godt imod mig, og hurtigt hjalp mig til at forstå bilen og dens muligheder. Jeg havde en super god dag.”
(Foto: Mahindra Racing)
I sidste uge havde Vesti en anden af de gode oplevelser. Vesti sikrede i ELMS Cool Racings første podieplacering på franske Paul Richard. Vesti overtog bilen på sidste stint, hvor bilen lå 8. bedst og kørte den 6 placeringer frem.
I dag og i morgen er Vesti tilbage på samme Paul Richard for de sidste forberedelser til årets 24 timers løb på Le Mans 16. juni. Torsdag går turen sammen med Vestis manager til F1 på Imola.
(Foto: Mahindra Racing)
Dorte Riis Madsen
Læs mere om: Frederik Vesti |