Max mester
Det kom ikke som nogen stor overraskelse at Max Verstappen efter
lørdagens sprintrace i Qatar kunne krones som ny verdensmester; tredje
år i træk. For en sjælden gangs skyld skete det ikke med en sejr, den
gik til den unge McLaren-komet Oscar Piastri. Denne ”uorden” rettede
hollænderen hurtigt op på med sejr i selve Grand Prix’et søndag foran
netop Piastri og dennes holdkammerat Lando Norris. At Verstappen har
vundet VM med fem løb resterende er et vidnesbyrd om en sjældent set
dominans fra en enkelt kører.
Men hvad laver F1 egentlig her, på Lusail-banen midt i Qatars ørken? Læs
mere nedenfor.
Så kom Aston Martin på banen
Ugens nyhed for langdistancefans er uden sammenligning Aston Martins
Racings (AMR) udmelding om deltagelse i World Endurance Championship
(WEC) fra 2025 med deres Valkyrie-model. Det betyder genoplivning af et
projekt man egentlig troede var død og begravet efter AMR gik ind i F1.
Men nu bliver det berømte engelske mærke, der tidligere har vundet Le
Mans, altså en del af den stadigt voksende WEC-grid. Ironien er at selve
HyperCar ideen oprindelig blev formet i et samarbejde mellem FIA, ACO og
AMR, hvor det tekniske reglement blev tilpasset netop til biler som
Valkyrien. Da man så præsenterede det nye koncept sprang Aston Martin
fra! Det og covid betød introduktionen af HyperCar blev forsinket et par
år, og der samtidig blev udformet yderligere et teknisk reglement (LMDH)
i HyperCar for at tiltrække flere mærker. Kompliceret, men operationen
lykkedes og patienten overlevede, se noter.
Noter
- Med Astons udmelding kan man fra 2025 se frem til, som minimum, biler
fra Toyota, Ferrari, Peugeot og AMR bygget efter HyperCar reglementet.
De får konkurrence af LMDH-bilerne fra Porsche, Cadillac, BMW, Alpine,
Lamborghini og måske Acura.
- Den sportslige jævnbyrdighed mellem de to reglementer klares via et
kompliceret BOP-system (Balance Of Performance).
- Med Aston Martins tilbagevending krydser mange danske racefans
utvivlsomt fingre for en gendannelse af legendariske DaneTrain med Marco
Sørensen og Nicki Thiim!
- 10-timers løbet Petit Le Mans køres den kommende lørdag på Road
Atlanta, og markerer afslutningen på IMSA’s mesterskab for prototyper og
GT (WeatherTech SportsCar Championship). Syv danskere er til start,
flere med mesterskabsmuligheder i deres respektive klasser.
Ugens special
Track-limit madness
Flere end 50 tilfælde af track-limit overskridelse alene i løbet søndag,
kørere der kastede op i hjelmen, fik hedeslag, var tæt på at besvime
eller måtte havde medicinsk behandling efterfølgende.
Sand på banen fjernede vejgreb og nedsatte sigtbarheden til grænsen af
det forsvarlige. Curbs (kantsten) der ødelagde dækkene.
Det var facit efter Qatars Grand Prix på Lusail International Circuit,
en bane der oprindelig er konstrueret med motorcykelrace in mente og
derfor et layout der gør det meget svært for nutidens F1-biler at blive
indenfor stregerne, selv med verdens bedste kørere bag rattet.
Qatars Grand Prix skulle ikke være på kalenderen. Ørkenstaten har ingen
historik for motorsport. Især når gamle hæderkronede GP glimrer ved
deres fravær (Tyskland, Frankrig, Sydafrika, Argentina m.fl.).
Interessen fra de lokale er til at overse.
På en i forvejen (for) lang kalender er løbet overflødigt; regionen er
dækket rigeligt ind af nærliggende Bahrain og Saudi Arabien.
Men hvorfor har Formula One Management så indgået en 10-årig kontrakt
med arrangørerne? Svaret er let: Petrodollars. Og masser af dem.
Bo Baltzer Nielsen BBN Consult Læs mere om: 08/10/23 - Losail Circuit - Formel 1 - FIA F1 |