Inden weekenden var Arne Hansen kun 3 point foran Claus Møller Jensen i det generelle mesterskab, mens der var 12 points forskel i Hankook SuperCup 200 mesterskabet, i Claus’ favør.
Mikkel Brix Kristensen (254) kunne så absolut ikke bremse senere, da han tog føringen af Heat 2, på vej ind i hårnålen efter Big Mag (Foto: JJ Media)
Klassens første kørsel på den sønderjyske bane var fredag formiddag, hvor bilerne skulle direkte ud i tidtagningen, for at afgøre startopstillingen til Heat 1.
Her havde Claus Møller Jensen masser af fart på, og var hurtigste bil af alle, foran Mikkel Brix Kristensen, selvom den hestekraftsmæssige favorit Jakob Borum, måtte nøjes med 3. startposition.
Det første heat blev afviklet allerede fredag eftermiddag, hvor Claus også kom bedst af sted, med Brix på andenpladsen. Borum gik til angreb på Brix, og kom forbi mod slutningen af den første omgang.
Starten forløb ikke alt for godt for Jeff Nigel Lyngø-Grosen, som havde problemer med udsættere, Det gjorde at bilen pludselig mistede trækkraft, og han måtte trække til side.
Mark Bossen havde maksimale 60kg succesballast med i bilen. Derfor var han ikke helt så hurtig som han var på Ring Djursland – men endte stadig med et topresultat i heat 3. (Foto: JJ Media)
Borum nåede hurtigt op til Claus Møller, og lå ham under hårdt pres, hvilket afførte noget fedt, bred kørsel fra den lille røde Honda S2000. Et par omgange senere fik den fysisk større Honda Integra udnyttet de ekstra hestekræfter, og kørte sig forbi. Herefter var det ren opvisning fra Jakob Borum, som vandt heatet på suveræn vis, foran Claus Møller Jensen og Mikkel Brix Kristensen. Arne Hansen kom i mål som 3. bedste Hankook SuperCup bil.
Jakob Borum løb også med sejren blandt Oldboyskørerne, hvor Arne Hansen kom hjem på andenpladsen.
Honda mod Honda – Claus Møller Jensen (245) mod Jakob Borum (5) burde være en ulige kamp, på grund af de ekstra hestekræfter i Borum’s Integra. Alligevel hang den røde S2000 rigtig godt på, og gav den virkelig gas med dertilhørende sorte lakridser og sidelæns kørsel. (Foto: JJ Media)
Til heat 2 var der byttet rundt på top 6, så Jeff Nigel Lyngø-Grosen skulle starte etter, foran Mark Bossen og Arne Hansen.
Selv med fire nye tændrør var problemer ikke løst for Jeff, så han faldt desværre hurtigt tilbage i feltet, da starten gik. I stedet var det Mikkel Brix Kristensen fra 4. startposition, som kørte side om side med Mark Bossen, i duel om føringen af løbet, som Brix endte med at snuppe.
Der blev kæmpet hårdt om podieplaceringerne i Hankook SuperCup 200 kategorien – her med Mikkel Brix foran Arne Hansen og Mark Bossen (Foto: JJ Media)
Desværre kom der Safety Car allerede efter første omgang, da uheldige Lyngø-Grosen holdt parkeret i sandet i Big Mag svinget, da bilen satte ud, netop som han drejede ind – og i en forhjulstrækker svarer det til at man trækker håndbremsen, og så spinner man altså af banen.
Da løbet blev givet frit igen, begyndte Jakob Borum stille og roligt at arbejde sig mod fronten af feltet. Han blev også hjulpet lidt af at Bossen havde lavet tyvstart, og dermed fik en Strafbane, hvilket sendte ham hele vejen fra andenpladsen og ned på femtepladsen i løbet.
Borum tog føringen af løbet på 5. omgang, og kørte så ellers hele vejen til målstregen som førende mand. Desværre havde hans GPS datalogger rystet sig løs i bilen, og gav derfor fejlagtige målinger. Men når man ikke har korrekte, aflæselige data på kortet, så bliver man diskvalificeret fra løbet.
Bag ham havde Mikkel Brix og Claus Møller en god kamp, som den røde Honda afgjorde til sin fordel.
Så Claus Møller Jensen vandt heatet, foran Mikkel Brix Kristensen og Arne Hansen. Alle tre biler var også Hankook SuperCup 200 biler, så det gav samme resultat. Arne Hansen sluttede som bedste – og eneste – Oldboyskører i heatet.
Jeff Nigel Lyngø-Grosen var nok den mest uheldige kører på Padborg Park i weekenden. Nu skal der jagtes dårlige, elektriske forbindelser i VW Polo GTI raceren, inden finaleweekenden om halvanden uge. (Foto: JJ Media)
Heat 3 skulle køres senere lørdag eftermiddag, og her holdt Jeff Nigel Lyngø-Grosen på P1. Han valgte dog at køre i pit med det samme, da der stadig var problemer med bilen, som ikke ville tage mere end 1100 omdrejninger – og det var altså for farligt med et dusin andre biler bag sig, såfremt bilen pludselig skulle gå helt i stå.
Så Mark Bossen var den forreste kører i startopstillingen, foran Arne Hansen og Mikkel Brix Kristensen.
Arne Hansen tog føringen ind i Sving 1, efter hård kamp med Brix. Claus Møller var lige ved at gå på tværs af banen, efter let berøring med Brix, men holdt kursen. Brix, Møller og Bossen kørte endda side om side gennem Audi Kurven, som ellers kun plejer at passe til en bil af gangen. Men flot kørsel af alle tre.
Jakob Borum fik stille og roligt kæmpet sig fremad i feltet, hvor han først passerede Brix, så Bossen og til sidst Hansen, så han var ny førende i løbet.
Mikkel Brix Kristensen viste igen god fart i den gule BMW 325i, men teknikken drillede desværre for anden weekend i træk (Foto: JJ Media)
Mikkel Brix Kristensen måtte desværre udgå halvvejs gennem løbet, da bilen igen igen tabte vandet fra kølesystemet. Holdets mekanikere havde ellers forsøgt at skifte og lappe utætte slanger, koblinger og kølere henover weekenden, men til sidst måtte han altså give op. Synd for holdet.
Jakob Borum krydsede målstregen som første mand, foran Claus Møller Jensen. Denne gang var det dog Møller som manglede data på loggerkortet – da han slet og ret havde glemt at sætte den i loggeren inden han satte sig i bilen. Men han havde desværre kun sig selv at skyde skylden på – men det gjorde det ikke mindre ærgerligt.
Det betød at Mark Bossen vandt Hankook SuperCup 200, foran Arne Hansen og Jeff Nigel Lyngø-Grosen, som fik bilen humpet over målstregen, på trods af de tekniske problemer.
Jakob Borum vandt heat 3 blandt Oldboyskørerne, foran Arne Hansen.
Weekendens hurtigste bil krydsede målstregen først i alle tre heat, selvom det kun endte med at blive til to førstepladser for Jakob Borum, efter en skrue var gået løs – på dataloggerens monteringsbeslag altså! (Foto: JJ Media)
Efter weekendens pointtal er blevet talt sammen, holder Arne Hansen fast i føringen af det generelle Hankook SuperCup mesterskab, og har endda udbygget føringen til Claus Møller Jensen på andenpladsen, mens Mikkel Brix Kristensen holder fast i 3. pladsen.
I Hankook SuperCup 200 er der stadig 12 point mellem Claus Møller Jensen på førstepladsen, og Arne Hansen på andenpladsen. Mark Bossen er på 3. pladsen, og med Mikkel Brix Kristensen firer.
I Oldboysmesterskabet har Arne Hansen nu kørt så mange point hjem, at han allerede kan kalde sig Oldboysmester 2023. Jakob Borum er næsten sikker på andenpladsen, med mindre at Ole Klitgaard eller Peter Mikkelsen kommer til finaleløbet, og vinder alle tre heats, mens Borum udgår af alle tre.
Arne Hansen kan allerede nu kalde sig vinder af Oldboysmesterskabet 2023. Nu skal fokus rettes mod det generelle mesterskab samt Hankook SuperCup 200. (Foto: JJ Media)
Sæsonens sidste Hankook SuperCup afdeling køres på FDM Jyllandsringen den 30. september-1. oktober.
Vi håber at se rigtig mange fans og kørere til finaleweekenden, så 2023 kan blive afsluttet på bedste vis.
Kørerforeningen Gruppe N National SuperCup
Læs mere om: Padborg Park16/09/23 - Padborg Park - SuperCup |