Det blev hverken til pokal eller sejr for Mikkel O. Pedersen, da han sammen med sine teamkammerater Christian Ried og Julien Andlauer deltog i årets sjette afdeling af FIA World Endurance Championship. På Fuji-banen i Japan blev teamet idømt først en drive-through-straf, senere en stop-and-go-straf, hvorefter den blå og sorte Porsche 911 RSR-19 endte på sjettepladsen i GTE-klassen, godt halvandet minut efter vinderbilen.
En sejr var indenfor rækkevidde for Mikkel O. Pedersen på Fuji-banen i Japan.
”Det var vildt frustrerende – specielt, når jeg under et af mine stints overhalede den vindende Ferrari og kørte fra den,” siger Mikkel O. Pedersen. ”En drive-through-straf koster typisk 30 sekunder – en stop-and-go-straf meget mere – og det er der ikke plads til i et løb, hvor der ikke skete uheld og blev indsat safety car.”
Som sædvanlig var det bronzekøreren i trioen – Christian Ried – som startede løbet. Gennem sine stints lå han i en gruppe af fem kørere, som kæmpede om pladserne fra 3 til 7, inden Mikkel O. Pedersen kom i bilen.
”Det lykkedes mig at overhale nogle af de andre biler, og på et tidspunkt var jeg faktisk hurtigste mand på banen,” fortæller racerkøreren fra Struer. ”Efter at jeg havde været i pit for at skifte dæk og tanke, kom jeg ud på banen efter en Aston Martin. Den fik jeg hurtigt kørt ind, men jeg kunne simpelthen ikke komme forbi den. Vores BOP, som skal gøre kampen så lige som mulig mellem de forskellige bilmodeller, betød, at jeg i Porschen ikke kunne komme forbi Aston Martinen, selv om jeg kunne køre godt et sekund hurtigere på en omgang. Ind på langsiderne trak den fra mig, og selv om jeg kunne hente ind på den i nedbremsningerne og svingene, kunne jeg ikke komme forbi.”
Efter sit andet stint pittede Mikkel O. Pedersen og overlod Proton Competitions bil til Julien Andlauer, som skulle køre den i mål.
”Da jeg kom ud af bilen, fik jeg at vide, at vi lå til at kunne slutte på en af de tre podiepladser,” fortæller han. ”Jeg tog mig et bad, og da jeg 40 minutter senere vendte tilbage til pitten, fik jeg at vide, at Julien fire gange havde overskredet track limits. Det gav en drive-through-straf. Så begyndte sejrschancer at smuldre lidt. Og da han så gjorde det igen og fik en stop-and-go-straf, var de helt væk.”
Skuffelsen og frustrationerne var store. ”Der blev råbt højt i pitten. Julien undskyldte også mange gange bagefter, men når man får den første advarsel for track limits, skal man bare rette ind. Det må bare ikke ske, at man gentager forseelsen, når vi havde en chance for at vinde løbet. Teamet regnede ud, at vi uden straffene kunne have vundet løbet,” siger Mikkel O. Pedersen.
Mikkel O. Pedersen får ganske kort tid at fordøje skuffelsen. Onsdag sætter han sig om bord i en flyvemaskine, så han kan være tilbage i Danmark natten til torsdag. Fredag og lørdag deltager han i niende- og tiende afdeling af Danish Endurance Championship på Padborg Park.
”Walther og jeg vandt jo det sidste løb, hvor vi slog Ronnie Bremer og Thomas Andersen, men denne gang sidder de ikke i samme bil, så det bliver svært for os at gentage sejren,” siger han. ”Men mens jeg har været i Japan, har teamet klargjort bilen med bl.a. en anden gearing, som passer bedre til Padborg Park.”
Mikkel O. Pedersen Presse
Læs mere om: Mikkel O. PedersenFujiPadborg Park10/09/23 - Fuji - FIA WEC - FIA VM16/09/23 - Padborg Park - Danish Endurance Championship |