Uafgjort eksisterer ikke racer terminologi. Alligevel er det den betegnelse, der er mest dækkende, når man skal vurdere resultatet fra netop overståede Zandvoort. En racer weekend af de helt skøre, som næppe er set tilsvarende i F2. En weekend, hvor 3 ud af 4 top kørere udgik og ingen i top 4 fik points overhovedet. Altså en weekend totalt uafgjort, hvor intet dermed ændrede sig i mesterskabet. Théo Pourchaire, ART fastholdt sin føring fra Spa på de 12 points til Vesti.
(Foto: Prema Racing - Joan Codina)
Vesti var med helt fremme i træningen og i en kaotisk tidtagning, der viste sig som ”rødt rod”. Hele 3 røde flag måtte der til, før sessionen blev helt afblæst. Vesti blev noteret for en tredjebedste tid, mens Théo Purchaire ikke havde fart i bilen og måtte nøjes med P10. Det var til gengæld en tid, der udløste pole til lørdagens sprintrace p.g.a omvendt start rækkefølge og en helt oplagt mulighed til at distancere sig yderligere fra Vesti. Men det skete ikke. En teknisk fejl, sendte Pourchaire til start fra pitlane og dermed bagest i feltet, da starten gik.
(Foto: Prema Racing - Joan Codina)
”Det, der var min konkurrents fordel, blev pludselig vendt til min chance til at tage points på ham. Jeg kender min egen styrke i regn. Men løbsledelsen vælger at aflyse løbet på 3. omgang. Det væltede alt for meget ned med vand, og gjorde en videre fortsættelse uforsvarlig. Pourchaire tabte dermed intet - selv ved at starte bagest, da ingen af os får points.”
(Foto: Prema Racing - Joan Codina)
Det tunge pointsgivende feature race søndag vendte endnu engang op og ned på al logik. Selvom man slap for selve regnen, så var banen pletvis våd. Vesti spandt af i første sving på halvkolde dæk, da den flyvende start var gået. Afkørsler fra en ende af og en Théo Pourchaire, der uventet havnede i væggen, sendte Vesti i pit på et tidspunkt, hvor Vesti havde fået fart i bilen igen og formået at indhente en masse pladser. Muligheden for et podie var tilbage i sigte. Men et totalt fejlet pitstop med elektrisk grej, der ikke virkede, blev i stedet til en ”kunstnerisk opvisning” i at tabe hele to bagdæk simultant!
(Foto: Prema Racing - Joan Codina)
”Vi lignede ikke de professionelle kørere, vi ser os selv som denne weekend. Ingen trøst at F1 feltet keglede rundt på banen ligesom os. Bambi på glatis. Nærmere kommer jeg det vist ikke! Jeg skal ikke lave to fejl to weekender i træk. Slet ikke to, som både på Spa og her trækker så tunge spor efter sig. Der er intet mere at give af på tabskontoen. Jeg tager det fulde ansvar for, at min spinden rundt i første sving får nogle fatale og afledte konsekvenser. Ja pitstoppet gik galt, da min teamkammerat og jeg kom i pit næsten samtidigt. Vores elektriske hjulnøgle svigtede, da det blev ”min tur”. Den kunne ikke nulstille mellem to så hurtige pitstop efter hinanden. Men var jeg selv kommet godt ud af første sving, da starten gik, var vi ikke havnet i pitten samtidigt. At min værste konkurrent crascher sin bil kunne have givet mig mesterskabs føringen tilbage.”
(Foto: Prema Racing - Joan Codina)
Men Vesti går ikke efter at bero sig på andres uheld.
”Jeg tager til Monza om få dage med en nulstilling af mit hoved, hvor mine egne evner og fart skal give mig overtaget. Intet andet. Der er kun én stor tilfredsstillelse, og det er at køre sig til sejr i en ægte fight.”
(Foto: Prema Racing - Joan Codina)
Én af Vestis mest bemærkelsesværdige sejre i karrieren foregik på netop Monza tilbage i F3 i 2020, hvor Vesti kørte sig fra en 9. plads - til sejr. Taberen til Vesti her var velkendt. Han hed Théo Pourchaire!
Dorte Riis Madsen Læs mere om: Frederik VestiZandvoort27/08/23 - Zandvoort - FIA Formula 2 |