Christian Lundgaard på sin favoritbane. (Foto: RLL)
IndyCar og Indy NXT var for anden gang i år på inderkredsen af
Indianapolis Motor Speedway (IMS). Det blev en blandet oplevelse for
danskerne.
IndyCar: Topresultat, men…
Christian Lundgaards favoritbane i IndyCar hedder, målt på
konkurrencedygtighed, uden tvivl Indianapolis Road Course. Her
debuterede han i 2021, og her scorede han i maj karrierens første
IndyCar pole position. Til weekendens løb var han ligeledes helt i front
efter P2 i kvalifikationen, men alligevel blev det ”kun” vekslet til
fjerdeplads i løbet. Det gik egentlig godt indtil problemer i andet
pitstop kostede en placering til Pato O’Ward. Men desværre sad RLL’s
løbsstrategi heller ikke denne gang i skabet, hvilket frustrerede
danskeren (se nedenfor).
Vandt gjorde en snu ræv, den seksdobbelte mester Scott Dixon, på trods
af en dårlig startplads. Hans team har i modsætning til RLL styr på
strategien. Christian er dog stadig P8 i den samlede stilling.
Damage-control
Efter to sejre i streg kom Christian Rasmussen ned på jorden igen i
fredagens afdeling af Indy NXT, ligeledes på Indianapolis Road Course.
Fra startplads P9 kørte danskeren i mål som P6 i det komprimerede
løbsformat, hvor træning, kvalifikation og løb blev afviklet over én
dag. Det betyder at set-up skal være på plads inden start; der er ingen
tid til ændringer. Det havde Andretti-teamet forstået, og dominerede med
en 1-2 sejr. På den baggrund var resultatet ok, og Rasmussen har stadig
et solidt forspring på 31 point inden sæsonen sidste fire løb. Det
betyder han kan køre defensivt og undgå unødige risici i løbene
Kommentar
For første gang siden sin indtræden i IndyCar med RLL Racing har
Christian Lundgaard offentligt udtalt kritik af sit team. Det sker i
frustration over man nu for anden gang i år har vekslet et super
udgangspunkt på teamets stærkeste bane, Indianapolis Road Course, til en
fjerdeplads i mål.
Det er helt i orden at Christian træder i karakter. Som teamets de facto
førstekører har han allerede løftet RLL Racing fra det katastrofale
bundniveau de har vist ved flere lejligheder, og dermed taget ansvar.
Og ja, Graham Rahal hentede en andenplads (efter at starte fra pole);
men at stille sig tilfreds med det er slet ikke nok. Godt gået,
Christian! Se indycar.com/news/2023/08/08-12-buzz
Noter
- Næste løb for IndyCar og Indy NXT er om to uger på den sidste oval i
år. Racet køres på World Wide Technology Raceway,
der er en 2 km oval beliggende i Madison, Illinois.
- Silly season er i fuldt flor i IndyCar. Omdrejningspunkt er Alex
Palou; se mere nedenfor.
Ugens kommentar:
Qué pasa, Alex Palou?
Det er ”silly season” og den er allerede i fuld gang i IndyCar.
Omdrejningspunktet i dette års sæson er mesterskabsførende Alex Palou,
der inden lørdagens løb udløste hvad man roligt kan kalde en bombe.
Spanieren har, udefra set, problemer med at overholde indgåede
kontrakter. Sidste år skrev han således kontrakt med Arrow McLaren for
2023, men blev banket på plads af Chip Ganassi Racing (CGR)s advokater
der gjorde opmærksom på han var kontraktlig bundet her for 2023 også.
Mange mener dog der blev indgået et kompromis der tillod spanieren at
indtage rollen som test- og reservekører i F1 for McLaren (hvilket bl.a.
medførte deltagelse i FP1 ved sidste års Grand Pric på COTA)
I fredags udsendte Palou så en opsigtsvækkende pressemeddelelse, hvor han
bekendtgjorde han ikke havde til hensigt at overholde en allerede
indgået kontrakt med Arrow McLaren om IndyCar i 2024!
To ting forvirrer. For det første er han en af de kørere der officielt
ikke er fri på markedet før 1. september. Har han således allerede
indgået en kontrakt med Arrow McLaren for næste år har han teknisk set
begået kontraktbrud.
For det andet er det svært at få øje på motivet. Palou lægger ikke skjul
på hans ambition er at komme i F1. Mest nærliggende (eneste?) mulighed
er McLaren, der jo har teams begge steder. Med sin seneste handling må
man formode denne mulighed nu er definitivt lukket, hvilket også en
udmelding fra McLaren CEO Zak Brown tyder på (”extremely disappointed”).
Mens Alex Palou således må formodes endegyldigt at have brændt sine
broer og må blive hvor han er de næste sæsoner, er det interessant at
dykke lidt ned i rivaliseringen mellem Zak Brown og Chip Ganassi. De to
kan jvfr. presseforlydende ikke udstå hinanden. Sidste år satte Brown
lus i skindpelsen hos Ganassi ved at lokke Palou med en F1-mulighed. I
år svarer Chip så igen ved at byde sin stjernekører et stort dollarbeløb
for at blive hvor han er; til stor ærgrelse for Zak!
Med skal også at Palou føler sig svigtet af McLaren da man inden sæsonen
hyrede Oscar Piastri til F1-teamet i stedet for ham. Den plads troede
han formentlig var hans.
Men hvem er Alex Palou?
Fernando Alonso og Carlos Sainz Jnr. kender de fleste som Spaniens to
F1-kører. Førstnævnte er tilmed to gange verdensmester, og oplever denne
sæson sin bedste sæson i ti år.
Men for to år siden fik de to verdensstjerner selskab af en indtil da
totalt ukendt landsmand: Alex Palou. I sin kun anden sæson i IndyCar
vandt han sensationelt mesterskabet i 2021 med Chip Ganassi Racing. I
indeværende sæson synes han at styre mod sin anden titel med foreløbig
fire sejre og et solidt pointforspring.
C.V.
Álex Palou Montalbo er født 1. april 1996 i Sant Antoni de Vilamajor
udenfor Barcelona, nu 27 år gammel.
Efter den obligatoriske grundskole i karting debuterede han i 2015 i
GP3, og sluttede sæsonen med en sejr i Abu Dhabi.
2017 besatte han P7 i FIA Formula 3 Championship, før turen gik til USA
via en sæson i Japans Super Formula i 2019.
2020 debuterede han så i IndyCar for Dale Coyne Racing før skiftet til
Chip Ganassi Racing og et sensationelt mesterskab i 2021.
Alex Palou har p.t. 8 sejre i IndyCar.
En ting er sikker: Palou holder nøglen til køremarkedet i IndyCar. Først
når hans planer er på plads kan de øvrige kontraktløse konkurrenter
begynde at få aftaler på plads
Bo Baltzer Nielsen BBN Consult Læs mere om: Christian LundgaardChristian Rasmussen |