(Foto: Grippo)
Tilbage i 00’erne skød Danish Touringcar Championship (DTC) frem, godt hjulpet af det internationale S2000-reglement for touringcars. DTC fik publikum tilbage på tribunerne – og de danske stjernekørere tilbage på dansk asfalt.
Ofte var de reelle stjerner dog bilerne. De højteknologiske, potente og vellydende biler, der bortset fra massive skærmforøgere lignede modellerne i bilforhandlernes vinduespartier, begejstrede både øjne og ører – og de gjorde det muligt at se hæsblæsende racerløb i levende live på Jyllandsringen, Padborg Park og Ring Djursland.
(Foto: Grippo)
Peugeot Danmark, der var en særdeles aktiv spiller i DTC, vandt først mesterskabet med 306-modellen og siden 307. Private initiativer så også både 406 Coupé og 307CC i det danske mesterskab.
I 2004 kom Peugeot 407 på markedet, og med sin større akselafstand var den en værdig modstander til de fabriksbyggede BMW 320i E46-racere, som var begyndt at dominere både det danske mesterskab såvel som internationalt.
Med opbakning fra Peugeot Sport i Frankrig begyndte motortroldmanden Jørgen Agergaard at bygge 407’eren op til WTCC-specifikationer. Agergaard var manden bag samtlige af Peugeot’s vindende S2000-biler, så det var ikke en hr. hvem-som-helst, der stod i spidsen for projektet.
Bilen fik løbsdebut i FIA World Touring Car Championship på Spa-Francorchamps i juli 2005, hvor fransk-iranske Soheil Ayari sad bag rattet efter flere succesfulde sæsoner i det franske touringcar-mesterskab. Eric Helary kørte det efterfølgende løb på Oschersleben i Tyskland, mens det blev Kurt Thiim som gav bilen dansk debut ved DM-finalen på FDM Jyllandsringen sidst på året.
Internationalt blev 407’eren aldrig en succes. Svenske Jens Edman kørte to afdelinger af 2006-mesterskabet, men den danskbyggede bil kunne ikke bide skeer med SEAT, BMW og Chevrolet på de internationale baner.
Hjemme i Danmark har 407 til gengæld været fast inventar i DTC. Fra 2007 har den odenseanske Peugeot-forhandler og DTC-kører Michael Carlsen sørget for at den danskdesignede racerbil har deltaget i først DTC og siden flere gange i Special Saloon Car.
(Foto: Grippo)
Bjørn Larsens motorsportshistorie starter en smule længere tilbage. Det hele begyndte med motocross for snart 50 år siden, men han skiftede hurtigt til firehjulede køretøjer i specialprøver og rallysporten.
– Det var først i 2005-6 stykker at jeg kom ind i banesporten. Jeg havde hjulpet Werner Wounlund med lidt mekanik og mentaltræning i Saxo Cup, og da Danish Endurance Championship kom til verden i 2006, delte jeg Saxoen med ham, husker Bjørn på debutsæsonen, som blev sluttet af på andenpladsen i klassen.
Efter et par succesfulde år i DEC-regi blev der prøvet kræfter med den svenske ER Cup, hvor det også blev til sejre. Den slags har det med at give blod på tanden, så et projekt med opbygning af en Volvo 240 til historisk motorsport blev sat i søen.
– Det tog vanvittigt lang tid og blev meget dyrere end forventet. Der var en del børnesygdomme, så vi fik kørt lidt løb, men aldrig en hel sæson.
Til gengæld havde Bjørn et stykke tid haft blikket rettet mod den Peugeot 407 WTCC, som Michael Carlsen nu tog sig kærligt af. Og efter flere års tilløb blev handlen en realitet i 2021:
– Jeg har kigget på den bil i rigtig lang tid, og endda snakket med Michael Carlsen ad flere omgange, men så var der noget COVID-19 som kom i vejen. Til sidst lykkedes det at få den handlet, og så var det ellers med at få den gjort klar til race, griner Bjørn, der til gengæld måtte vente længe med at få debut.
– Benzintanken var gået på dato og skulle skiftes, og af forskellige årsager gik der ni måneder før den dukkede op. Det kostede en sæson, men så havde vi jo god tid til at gå bilen igennem og få den gjort virkelig fin, siger Bjørn, som sammen med vennerne har en fast ugentlig skrueaften, hvor der bliver skruet … og hygget.
– Jeg kan godt køre en god omgangstid, men i dag handler det for mig udelukkende om at hygge mig og have nogle gode oplevelser. Motorsport har den fordel, at når man er afsted, er der slet ikke tid til at bekymre sig om udfordringer og opgaver på jobbet, så jeg nyder virkelig hvert minut, vi er afsted, fortæller han.
(Foto: Grippo)
Inden 2023-sæsonen har Bjørn og teamet gennemført to testdage på Sturup Raceway og Ring Knutstorp for at se, om bilen kørte som forventet. Men inden de overhovedet begyndte at justere på bilen kom der en formaning fra den tidligere ejer:
– Michael sagde allerede da jeg købte bilen, at hvis jeg absolut skulle ændre på noget, så skulle jeg love mig selv at skrive den nuværende indstilling ned – for opsætningen var altså helt perfekt. Og jeg må også indrømme, at den kører virkelig godt, så vi har faktisk ikke haft behov for at skrue på den, griner Bjørn, som får mange positive reaktioner på at have 407’eren på banen. Ikke mindst fra tidligere mekanikere, som har været med til både opbygningen og servicering af 407’eren, da den var helt ny.
(Foto: Grippo)
– Der er mange, som har fortalt om deres minder og historier med bilen, og det er bestemt også en del af det for mig – at bevare et stykke dansk motorsportshistorie. Det er jo en flot racerbil, som har en fin historie på danske og europæiske racerbaner. Jeg har tænkt mig at holde den kørende så længe, jeg kan – indtil en anden skal have lov at overtage, slutter Bjørn Larsen.
Næste gang, Bjørn og den historiske Peugeot 407 kommer i aktion, bliver ved Valvoline Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen i august måned.
Special Saloon Car
Kim Gripping Læs mere om: Bjørn LarsenJyllandsringen20/08/23 - Jyllandsringen - Special Saloon |