Fra løbets hjemby, Vejle, kommer Munkebjerg Hillclimbs grand old mand Ernest Kristensen i en SS 100 fra 1935. Denne bil er forløberen for Jaguar-mærket.
Munkebjerg Hillclimbs grand old man Ernest Kristensen kommer vanen tro til start i sin SS 100 fra 1935. (Foto: Intercom, Michael Eisenberg)
Ligeledes fra Vejle møder man Mads Nygaard i en Lotus Seven S1 fra 1960 og hans bysbarn Steen Kjølhede i en 11 år yngre Lotus Seven S4 fra 1971. De er begge i løbets top.
En af de flotteste biler i Munkebjerg Hillclimb er denne Lotus Seven S1 fra 1960 kørt af Mads Nygaard. Lotus Seven er det nærmeste, man kommer på en formelracer med nummerplader. (Foto: Intercom, Michael Eisenberg)
En af de hurtigste i Munkebjerg Hillclimb: Steen Kjølhede gør sig klar til start i sin Lotus Seven S4 fra 1971. (Foto: Intercom, Michael Eisenberg)
Visti Petersen fra Fredericia stiller vanen tro op i sin historiske Fiat Abarth fra 1970.
En gang Fiat-fan, altid Fiat-fan. Visti Petersen kørte en gang 850 Spider, nu er det en Fiat Abarth fra 1970, der trækker. (Foto: Intercom, Michael Eisenberg)
Fra Hinnerup møder Vincenzo Santangelo op i en Fiat X 1/9 fra 1977. Han har vundet Munkebjerg Hillclimb fire gange tidligere.
En hård opgave venter: Vincenzo Santangelo og hans Fiat X 1/9 fra 1977 er blandt favoritterne i Munkebjerg Hillclimb. (Foto: Intercom, Michael Eisenberg)
Den tidligere fartkonge i rally, Kristian Mulvad fra Struer, kommer i en Toyota Celica RA 21 fra 1973, en bil der i 1970’erne blev brugt af Toyotas fabriksteam i kampen om VM i Rally.
En af de dyreste biler i Munkebjerg Hillclimb er denne originale Toyota Celica RA 21 fabriksrallybil fra 1973 kørt af Kristian Mulvad. (Foto: Intercom, Michael Eisenberg)
Den tidligere danmarksmester i historisk rally, Per G. Hansen fra Ringsted, kommer i sin lynhurtige BMW M3 fra 1987. Han er blandt løbets favoritter.
Den historiske rallykører Per G. Hansen er blandt favoritterne i Munkebjerg Hillclimb i sin BMW M3 fra 1987. (Foto: Intercom, Michael Eisenberg)
Per Einarsson fra Frederiksberg møder op i en på disse breddegrader meget sjælden bil, en Lancia Flavia Milleotto fra 1967 – i sin tid en meget velkørende firedørs rejsebil.
Per Einarsson stiller op i Munkebjerg Hillclimb i denne sjældne rejsebil fra 1967, en Lancia Flavia Milleotto. (Foto: Intercom, Michael Eisenberg)
Munkebjerg Hotels ejer Hans Geschwendtner fra Dragør kommer vanen tro til start i sin Austin Healey 3000 Mk. 1 fra 1959.
Hotel Munkebjergs ejer, Hans Geschwendtner fra Dragør er som altid til start i Munkebjerg Hillclimb i en Austin Healey 3000 Mk. 1 fra 1959. (Foto: Intercom, Michael Eisenberg)
Fra Odense møder man Niels Mørk i den efter moderne forhold lille bitte Austin Healey Sprite sportsvogn fra 1959.
Den mindste bil i Munkebjerg Hillclimb er uden tvivl Niels Mørks Austin Healey Sprite fra 1959. (Foto: Intercom, Michael Eisenberg)
Lars Skou Laursen fra Silkeborg kommer til start i en Hillman Imp fra 1965. Dengang en konkurrent til Mini, i dag en nærmest uddød bil.
Engang en populær bil, i dag yderst sjælden. Lars Skou Laursen giver den gas i sin Hillman Imp fra 1965. (Foto: Intercom, Michael Eisenberg)
Rallycodriveren Mie Aagaard Johansen fra Hatting ved Horsens stiller op i en Peugeot 205 Rally fra 1988. Hendes mand Nicky Aagaard Johansen er også blandt deltagerne i en Opel Kadett fra 1976.
Rallycodriver Mie Aagaard Johansen holder fri fra sin Mitsubishi-rallybil og sidder selv bag rattet i sin Peugeot 205 Rally fra 1988. (Foto: Intercom, Michael Eisenberg)
Deres bysbarn, Rallye Monte-Carlokøreren Toni Hansen kommer for første gang til start i sin nye rallybil, en Peugeot 205 Rally fra 1989.
Toni Hansen har været nr. 4 i Rallye Monte-Carlo Historique med Audi. I Munkebjerg Hillclimb møder han op med en nyindkøbt Peugeot 205 fra 1989. (Foto: Intercom, Michael Eisenberg)
Helt fra Nordjylland kommer der deltagere til Munkebjerg Hillclimb. Gert Simonsen fra Aalborg møder op i sin flotte BMW 2002ti fra 1971, mens Per Hjort Jensen fra Mariager har en overraskelse med. Han plejer at køre i en Mercedes-Benz 230 SL fra midten af 1960’erne, men nu har han anskaffet sig en langt nyere 300 SL fra 1991 som får sin ilddåb i Munkebjerg Hillclimb.
Omkring 1970 var denne bil noget af det ypperste i rallysporten: Gert Simonsen er klar til Munkebjerg Hillclimb i sin BMW 2002ti fra 1971. (Foto: Intercom, Michael Eisenberg)
Farvel til denne Mercedes-Benz 230 SL. Per Hjort Jensen kommer til Munkebjerg Hillclimb i en langt nyere 300 SL fra 1991. (Foto: Intercom, Michael Eisenberg)
Løbets totalfavorit er som før den seksdobbelte vinder Heino Mejer fra Horsens. Han stiller op i sin Volvo 242 Turbo fra 1983.
Skal han rydde præmiebordet igen? Heino Mejer er storfavorit i Munkebjerg Hillclimb i sin Volvo 242 Turbo fra 1983. (Foto: Intercom, Michael Eisenberg)
Det er gratis for publikum at overvære løbet hele dagen, enten ved starten på Ibæk Strandvej, fra Casinosvinget midt på banen eller fra mål bag ryttergården ved Munkebjerg Hotel. Desuden er der gratis shuttlebus hele dagen mellem starten ved hotellet og startområdet ved stranden.
Banen på Munkebjerg Hillclimb er 1,7 kilometer lang med en række krævende sving. Man ser bedst de klassiske biler køre stærkt ved punkterne 1, 4 og 7.
Om Munkebjerg Hillclimb:
Munkebjerg Hillclimb er et ægte hastighedsløb. Bilerne starter med et minuts mellemrum på sydsiden af Vejle Fjord og kører op ad serpentinevejen med mål ved Munkebjerg Hotel. Man kører ruten fem gange, to gange træning og tre heat i selve løbet. Ruten er 1,7 kilometer med en række krævende sving.
Der er gratis adgang for publikum. Man kan komme helt tæt på bilerne både ved start nede ved stranden og ved mål og ryttergård oppe på toppen ved Munkebjerg Hotel. Der køres hele dagen fra kl. 9-17. Gratis shuttlebus hele dagen mellem starten ved hotellet og startområdet ved stranden.
Se mere om løbet på: https://hms.dk/hill-climb
Historisk Motor Sport Danmark Michael Eisenberg Læs mere om: Munkebjerg12/08/23 - Munkebjerg - Hill Climb13/08/23 - Munkebjerg - Hill Climb |