Det var FDM Jyllandsringen som lagde 2300 meter asfalt til 10 gæstende kørere i den Gruppe N lignende klasse, med biler på optil 250 hestekræfter.
Alle kørerne fra den første afdeling af mesterskabet var kommet igen, plus yderligere biler.
Mikkel Brix Kristensen (254) havde en masse gode dueller weekenden igennem, hvor især Ole Klitgaard (107) og Mark Bossen (3) var de nærmeste konkurrenter på banen. (Foto: JJ Media)
Først skulle der køres en træning lørdag formiddag. Her var Jakob Borum i Honda Integra Type R hurtigste mand, foran Ole Klitgaard som virkelig havde fået fart i Renault Clio III raceren, mens Mathias Dall var den tredjehurtigste bil med en Renault Clio V.
Med næsten 5 timer mellem træning og kvalifikation, var der god tid for de forskellige hold, til at få bilerne tjekket igennem, og finde eventuelle småfejl.
Det var noget som blandt andet Rene Sevel Andersen fik gjort. Det var første gang at han var ude i Peugeot 308 raceren, og den trak ikke ordentlig i træningen. Mekanikerne fandt imidlertid ud af, at bilen ikke gav fuld gas ude på langsiden, da speederkablet slet og ret ikke sad som det skulle – og så kom der virkelig liv i raceren.
Det var nemlig Sevel som satte hurtigste tid af alle i kvalifikationen, foran Mathias Dall og mesterskabsførende Claus Møller Jensen, som ligeledes var den hurtigste Hankook SuperCup 200 bil.
Dan Pedersen var for første gang på banen i den for ham nye Volvo S40. Desværre havde den lidt for mange svenske skovheste under hjelmen, så han fik ikke lov til at beholde resultaterne fra weekenden, da den overskrev 250hk i begge løb. (Foto: JJ Media)
Desværre var weekenden ovre for Jakob Borum, da bilen allerede på første omgang af kvalen lukkede en masse røg ud. Det til trods for at der netop var kommet ny motor i bilen til denne weekend, efter den tidligere opgav ævred ved den første afdeling af 2023 mesterskabet. Så han må desværre hjem på værkstedet igen, og få sorte fingre endnu en gang.
Jeff Nigel Lyngø-Grosen valgte også at trække sig efter kvalifikationen, da den hvide VW Polo GTI fortsat havde bremseproblemer. De var så slemme og uforudsigelige, at han ikke turde køre med det i løbet, da han slet og ret ikke vidste om bilen kunne bremse eller ej, hver eneste gang at han skulle på bremsen. Så nu skal der fejlsøges endnu en gang, hjemme på værkstedet.
Mathias Dall skulle egentlig have kørt i udlandet i Renault Clio Cup, men da der var for mange tilmeldte til den næste afdeling på Spa Francorchamps, valgte han i stedet at stille op herhjemme. Og det var han nok egentlig glad nok for, søndag eftermiddag. (Foto: JJ Media)
Søndag formiddag skulle weekendens første af to løb køres.
Rene Sevel Andersen skød hurtigt af sted i front, og kom aldrig for alvor under pres. Claus Møller Jensen og Mikkel Brix Kristensen var kortvarigt oppe på anden- og tredjepladsen i løbet, da de baghjulstrukne racere var hurtige fra start. Mathias Dall hang dog godt på, og fik hurtigt overhalet de to, og blev dermed nærmeste udfordrer til Sevel, dog uden at komme forbi. Claus Møller Jensen kørte en sikker 3. plads hjem i løbet, og var samtidig bedste Hankook SuperCup 200 kører over målstregen.
En stor del af hans forspring til forfølgerne skyldtes at Arne Hansen, Mathias Brix Kristensen, Ole Klitgaard og Mark Bossen havde kæmpet intenst gennem størstedelen af de 13 løbsomgange, og derved ikke kunne køre de helt optimale omgangstider med dertilhørende linjer. Men det gav noget utroligt fedt og seværdigt ræs, med så intens kamp, hvor der flere gange knapt kunne være en søndags Berlinger mellem bilerne.
I Oldboysmesterskabet kørte Arne Hansen sejren hjem foran Ole Klitgaard.
Claus Møller Jensen kom til weekenden som mesterskabsførende i to mesterskaber, men måtte afgive dem efter teknisk havari i heat 2. (Foto: JJ Media)
Til heat 2 blev der byttet rundt på top-8 fra slutresultatet i heat 1, så Mark Bossen holdt på Pole, foran Ole Klitgaard og Mikkel Brix Kristensen.
Fra 3. startposition fik Mikkel Brix Kristensen en forrygende start, og tog føringen ind i Sving 1, og fik slået et godt hul til Mark Bossen og Ole Klitgaard på de efterfølgende pladser, som kæmpede intenst med hinanden.
Samtidig var Rene Sevel Andersen på vej op gennem feltet, og udnyttede de lidt ekstra hestekræfter på raceren, til at overhale konkurrenterne. Desværre var løbet slut for ham efter få omgange, da en bærearm knækkede på raceren, og sendte ham i sandkassen.
Det var desværre endnu en kort weekend for Jakob Borum. Vi må håbe at teknikken snart spiller for den ellers hurtige japaner – altså, det er Honda’en at vi snakker om. (Foto: JJ Media)
Mathias Dall tog føringen af løbet, med små 10 minutter tilbage, og herfra så han sig ikke tilbage. Imens kom Mikkel Brix Christensen under pres fra Ole Klitgaaard og Mark Bossen, som gerne ville forbi den unge BMW kører.
Claus Møller Jensen måtte udgå da udstødningsmanifolden var knækket på den røde Honda S2000. Dermed mistede han dyrebare point i mesterskabet.
Der var drama da Mikkel Brix Christensen pludselig kørte langsomt ude på banen, og måtte udgå med en defekt gearkasse.
Ole Klitgaard (107) og Mark Bossen (3) kæmper hårdt og indædt med hinanden, om ikke blot point til Hankook SuperCup 200 mesterskabet, men også den interne håneret hos Sally Racing. (Foto: JJ Media)
Men Mathias Dall var der ingen der kunne røre, og efter mange omganges intern Sally Racing kamp, lykkedes det Mark Bossen at finde vej forbi Ole Klitgaard og tage den generelle andenplads i løbet, og slutte som bedste Hankook SuperCup 200 kører.
På trods af tekniske problemer, med en meget syg Renault Clio III racer, lykkedes det Arne Hansen at kæmpe sig hjem på 3. pladsen blandt Hankook SuperCup 200 bilerne, og en generel 4. plads, en 3. plads blandt Hankook SuperCup 200 kørerne, og en andenplads blandt Oldboyskørerne.
Rene Sevel Andersen var på vej mod dobbeltsejr i weekenden, da hjulophænget gav op i heat 2. Men det lød godt, og så hurtigt ud, så længe at det varede. (Foto: JJ Media)
Det resultat, og de dertilhørende point viste sig at være utrolig vigtige for netop Hansen, da han nu er gået i front af Hankook SuperCup mesterskabet, i tillæg til føringen i Hankook SuperCup 200 mesterskabet, mens han også forsvarede føringen i Oldboysmesterskabet, som han har beholdt siden den første afdeling af året.
Arne Hansen fører nu alle 3 mesterskaber i Hankook SuperCup. (Foto: JJ Media)
Den næste afdeling af Hankook SuperCup 2023 bliver den 17.-18. juni på Sturup Raceway, en god halvtimes kørsel fra København, i det sydsvenske. Det er en af de få afdelinger, som ikke bliver Live Streamet i år, så måske er det en undskyldning til at køre til Sverige som tilskuer, og se noget godt ræs.
Kørerforeningen Gruppe N National SuperCup
Læs mere om: JyllandsringenSturup Raceway21/05/23 - Jyllandsringen - SuperCup18/06/23 - Sturup Raceway - SuperCup |