Fjerde afdeling af Dansk Super Rally var Sydhavsrally, som lørdag blev afviklet med base i Nykøbing Falster, og Glad Sports to mandskaber var på forhånd blandt favoritterne.
Kenneth Madsen og Mette Felthaus var hurtigst på de fire første hastighedsprøver i Sydhavsrally. (Foto: Mikkel Glad)
Kenneth Madsen/Mette Felthaus (Ruds Vedby/Horsens) var blevet tildelt startnummer 1 i deres Peugeot 208 T16 R5, mens Jacob Madsen (Ruds Vedby) skulle starte som nummer 5, i den Peugeot 208 Rally4, hvor han normalt har Line Nedergaard (Fårvang) som co-driver. Et rygproblem gjorde dog, at Arly Larsen (Dianalund) påtog sig rollen med at læse noterne.
”Arly leverede som altid varen, når han er co-driver for mig,” siger Jacob Madsen. ”Vi fik en sejr. Vores værste konkurrent – Oliver Saust – fik desværre problemer allerede på løbets anden hastighedsprøve, som er en rundbane. Arly og jeg blev overraskede, da vi kørte forbi ham, mens han stod og rodede i motorrummet på sin bil. Så gik der en smule taktik i den fra vores side.”
Jacob Madsen/Arly Larsen sikrede den fjerde sejr for Glad Sport i Rally4-klassen. Klassesejren blev hentet med et halvt minuts forspring til nærmeste konkurrenter, Casper Venning/Kristian Birk Hansen i en Renault Clio.
Med Arly Larsen som co-driver vandt Jacob Madsen Rally4-klassen. (Foto: Flemming Jensen)
”Flere af hastighedsprøverne var meget hurtige, og de passede godt til Casper og hans bil, så han kørte faktisk fra mig på et par af hastighedsprøverne,” siger Jacob Madsen.
”Jeg har aldrig kørt hastighedsprøver, som var så hurtige. Flere gange gik motoren i omdrejningsbegrænseren. Vores eneste problem var nogle utætte O-ringe i gearkassen. Vi kunne ikke gøre noget ved det, men vi overvågede og checkede, og det gik fint uden problemer.”
Kenneth Madsen/Mette Felthaus kunne gentage deres generelle sejr fra sidste års Sydhavsrally.
”Den plan, vi har brugt i forårets løb, holdt. At vi skulle slå et hul fra starten og så holde føringen derefter,” fortæller Kenneth Madsen. ”Mette og jeg var hurtigst på de første fire hastighedsprøver, og derefter mente jeg, at det var varmt nok til at køre på hårdere dæk. Men på de næste hastighedsprøver kørte Marco Gersager fra os.”
”Det havde været fugtigt fra morgenstunden, men da vi ved pausen efter den fjerde hastighedsprøve havde 20 graders varme på servicepladsen, mente jeg, at det var varmt nok til at skifte til de hårdere dæk. Det var det så ikke. Marco Gersager kørte fra os på de næste hastighedsprøver. Hastighedsprøverne var meget hurtige, og vi kørte meget lige ud. Derfor fik vi ikke varme i de hårde dæk, og det kostede sekunder på hastighedsprøverne.”
”Marco Gersager kørte fra os på den femte hastighedsprøve,” fortæller Mette Felthaus. ”Og da vi havde kørt den sjette hastighedsprøve, måtte vi konstatere, at han havde gjort det igen.”
”Hastighedsprøve 7 forløb bare perfekt for os. Her kan de ikke tage os, sagde jeg til Kenneth. Er der nogen, som har kørt fra os, er det godt gået. Men det gjorde Marco altså på den prøve.”
Det kom desværre ikke til et endeligt opgør mellem Kenneth Madsen/Mette Felthaus og udfordrerne Marco Gersager/Ole R. Frederiksen. Sydhavsrally blev stoppet efter den sjette hastighedsprøve grundet sikkerhedsproblemer.
”Det var det eneste rigtige at gøre,” siger Mette Felthaus, der personligt selv tidligere har været med til at arrangere DM-rallyer. ”Jeg er skuffet over, at man ikke følger de sikkerhedsplaner, man selv har udarbejdet, fordi man sparer nogle penge.”
”Det er ikke godt for vi deltagere. Heller ikke for de mange frivillige langs hastighedsprøverne eller for den sags skyld tilskuerne. Det skygger over, at det var megafedt at vinde fjerde afdeling af Dansk Super Rally.”
Glad Sport
Læs mere om: Arly LarsenJacob MadsenKenneth MadsenMette FelthausNykøbing F10/09/22 - Nykøbing F - DM Rally - DM |