Heino Mejer fra Horsens var storfavorit til totalsejren i Munkebjerg Hillclimb, og med sin Volvo 242 Turbo fra 1983 svigtede han ikke forhåbningerne, men vandt løbet for sjette gang. (Foto: Michael Eisenberg)
Et par tusind tilskuere nød smukt sensommervejr og race på Munkebjerg, hvor landets største hillclimb blev afviklet søndag. Munkebjerg Hillclimb kaldes ikke uden grund Danmarks smukkeste motorløb, og op ad Danmarks eneste ægte bjergvej fra Vejle Fjord til Munkebjerg Hotel blev der kørt race hele dagen med biler fra 1929 til 1990.
Lokalmatador Erik Pedersen fra Børkop ved Vejle kørte sin lynende hurtige Mazda RX-7 fra 1979 op på andenpladsen i Munkebjerg Hillclimb. Her ses han ved Vejle Fjord med Vejlefjordbroen i baggrunden. (Foto: Michael Eisenberg)
Da regnskabet blev gjort hed vinderen ikke uventet Heino Mejer fra Horsens. I sin Volvo 242 Turbo fra 1983 tog han sejren for sjette gang, tre og et halvt sekund foran lokalmatador Erik Petersen fra Børkop ved Vejle i en Mazda RX-7 fra 1979. På tredjepladsen, yderligere 0,7 sekund efter, kom københavneren Christian Jakobsen i en Ford Escort BDG fra 1976.
Christian Jakobsen fra København var væk fra rallysporten i næsten ti år, men i Munkebjerg Hillclimb viste han atter sine evner. Med sin Ford Escort BDG tog han en flot tredjeplads. Her passerer han de mange tilskuere op ad bjerget. (Foto: Michael Eisenberg)
Feltets mest opsigtsvækkende bil var en Mercedes SSK fra 1929. Bilen, der kun er bygget i 35 eksemplarer mellem 1928 og 1932 blev kørt af Jørgen Støjer fra Assens. En anden perle var den fabriks-Toyota Celica GT 2000 fra 1973, som i sin tid blev brugt til VM i rally af blandt andet den finske verdensmester Hannu Mikkola. Den blev kørt af Kristian Mulvad fra Struer, en af landets bedste rallykørere i perioden 1985-95.
Jørgen Strøjer fra Assens kørte opvisning i sin Mercedes-Benz SSK fra 1929, bilen, der grundlagde Mercedes-mærkets ry. (Foto: Michael Eisenberg)
Kristian Mulvad fra Struer kørte race med sin Toyota Celica GT 2000 fra 1973, en bil som er blevet anvendt af Hannu Mikkola i midten af 1970erne til VM i rally. Mulvad var selv en af landets bedste rallykørere i perioden 1985-95. (Foto: Michael Eisenberg)
De gamle biler dystede mod hinanden i 11 forskellige klasser, og den ældste, som omfatter biler fra før Anden Verdenskrig, blev for første gang vundet af Sune Pelle Borregaard fra Helsinge i en Citroën 11BL fra 1939.
Førkrigsklassen i Munkebjerg Hillclimb blev for første gang vundet af Sune Pelle Borregaard fra Helsinge i en Citroën 11BL fra 1939. (Foto: Michael Eisenberg)
80 deltagere var med i årets udgave af Munkebjerg Hillclimb, som ikke blot er et race, men også en opvisning i bilismens kulturhistorie.
Alle løbets resultater kan ses her.
Noter:
Om Mercedes-Benz SSK:
På fabrikkens hjemmeside oplyser Mercedes-Benz følgende om model SSK:
• Cylindre: 6
• Slagvolumen: 7065 cm³ (dvs. 7 liter)
• Ydelse: 170 HK (125 kW)
• Ydelse med kompressor aktiveret: 225 HK (165 kW)
• Topfart: 192 km/t
• Produktionsår: 1928-1932
• Producerede antal: 35
Om Toyota Celica GT 2000:
Bilen er en af fem, der blev benyttet af Toyotas fabriksrallyteam under ledelse af svenskeren Ove Andersson i perioden 1976-78. Den var baghjulstrukket med en to-liters motor med to overliggende knastaksler og 16 ventiler med 240 HK. En af de fem biler, muligvis denne, vandt de 1000 Søers Rally i Finland i 1976 med Hannu Mikkola bag rattet. Ove Andersson blev samme år nr. 2 i Portugal Rally med en identisk bil.
Historisk Motor Sport Danmark Michael Eisenberg Læs mere om: Munkebjerg14/08/22 - Munkebjerg - Hill Climb |