(Foto: Michael Eisenberg)
Jørgen Strøjer kører opvisning op ad Munkebjerg flere gange i løbet af dagen i bilen, der af fabrikken selv anses for modellen, der grundlagde mærkets renomme, selv om den kun blev fremstillet i 35 eksemplarer.
Jørgen Strøjer, ejer af Strøjer Samlingen ved Assens, kommer i en Mercedes-Benz SSK; en bil der i årene omkring 1930 blev anset for at være det ultimative i bilteknologi. (Foto: Michael Eisenberg)
Tilskuerne kommer helt tæt på bilerne i ryttergården. Her er det hotelejer Hans Geschwendtner fra Munkebjerg Hotel, der fremviser sin Austin-Healey 3000 Mk 1 fra 1959. (Foto: Michael Eisenberg)
Munkebjerg Hillclimb har i år særligt fokus på biler fra tiden før Anden Verdenskrig. Programmets forside prydes således af Sune Pelle Borregaard fra Helsinge og hans Citroën 11BL fra 1939, en bil der virkede moderne selv mange år efter krigen.
Sune Pelle Borregaard fra Helsinge er blandt favoritterne i førkrigsklassen i sin Citroën 11BL fra 1939. Her er han nået helt op af bjerget ved mål i sidste års løb. (Foto: Michael Eisenberg)
Lokalmatador Ernest Kristensen fra Vejle stiller vanen tro op i sin SS 100 fra 1933. Den store sekscylindrede sportsvogn regnes som forløberen for Jaguar-mærket.
Løbets grand old man er Ernest Kristensen fra Vejle, som har deltaget i langt de fleste udgaver af løbet med sin SS 100, forløberen for Jaguar. (Foto: Michael Eisenberg)
Fra Sverige kommer Lars Hedborg i en meget tidstypisk HRG 1½-litre fra 1937. Modellen, opkaldt efter fabrikkens grundlæggere Halford, Robins og Godfrey, var i sin samtid både anvendt som sportsvogn på offentlige veje og til netop hillclimb, som Munkebjerg er.
Fra Sverige kommer Lars Hedborg i denne meget smukke HRG 1½-litre fra 1937. (Foto: Michael Eisenberg)
Banen i Munkebjerg Hillclimb er betagende smuk. Her drejer Hans Geschwendtner sin Austin-Healey 3000 Mk 1 årgang 1959 fra stranden op ad bjerget. (Foto: Michael Eisenberg)
Munkebjerg Hillclimb byder også på en række mere moderne og meget hurtige biler helt frem til 1990. Det er gratis for publikum at overvære løbet hele dagen, enten ved starten på Ibæk Strandvej, fra Casinosvinget midt på banen eller fra mål bag ryttergården ved Munkebjerg Hotel, og kommer man i en klassisk bil, kan man parkere på hotellets parkeringsplads tæt ved ryttergården. Desuden er der gratis shuttlebus hele dagen mellem starten ved hotellet og startområdet ved stranden.
Banen på Munkebjerg Hillclimb er 1,6 kilometer lang med en række krævende sving. Man ser bedst de klassiske biler køre stærkt ved punkterne 1, 4 og 7.
Om Mercedes-Benz SSK:
På fabrikkens hjemme side oplyser Mercedes-Benz følgende om model SSK:
• Cylindre: 6
• Slaghvolumen: 7065 cm³ (dvs. 7 liter)
• Ydelse: 170 HK (125 kW)
• Ydelse med kompressor aktiveret: 225 HK (165 kW)
• Topfart: 192 km/t
• Produktionsår: 1928-1932
• Producerede antal: 35
Om Munkebjerg Hillclimb:
Munkebjerg Hillclimb er et ægte hastighedsløb. Bilerne starter med et minuts mellemrum på sydsiden af Vejle Fjord og kører op ad serpentinevejen med mål ved Munkebjerg Hotel. Man kører ruten fem gange, to gange træning og tre heat i selve løbet. Ruten er 1,6 kilometer med en række krævende sving.
Der er gratis adgang for publikum. Man kan komme helt tæt på bilerne både ved start nede ved stranden og ved mål og ryttergård oppe på toppen ved Munkebjerg Hotel. Der køres hele dagen fra kl. 9-17. Gratis shuttlebus hele dagen mellem starten ved hotellet og startområdet ved stranden.
Om historiske perioder:
I historisk motorsport inddeler den internationale bilistorganisation FIA (Federation Internationale de l'Automobile) bilerne i perioder, så man som deltager konkurrerer med biler i samme tidsrum. Her er de historiske perioder som bestemt af FIA:
A: Før 1905
B: 1905-1918
C: 1919-1930
D: 1931-1946
E: 1947-1961
F: 1962-1965
G1: 1966-1969
G2: 1970-1971
H1: 1972-1975
H2: 1976-1976
I: 1977-1981
J1: 1982-1985
J2: 1986-1990
Se mere om løbet på www.munkebjerghillclimb.dk
Michael Eisenberg Læs mere om: Munkebjerg13/08/22 - Munkebjerg - Hill Climb14/08/22 - Munkebjerg - Hill Climb |